آفتاب

رئیس جمهور /4/:با مهار تورم قدرت خرید مردم را افزایش دادیم

رئیس جمهور /4/:با مهار تورم قدرت خرید مردم را افزایش دادیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در ادامه گفت‌وگوی زنده تلوزیونی با مردم با اشاره به این‌که در گذشته تورم مردم را نگران می کرد و روزانه مردم به سمت بازار سکه و ارز می رفتند و شتاب تورم را شاهد بودیم تصریح کرد:‌ امروز گاهی مردم می گویند اگر دولت معتقد است تورم را مهار کرده است، پس چرا اجناس در بازار ارزان نمی شود و من این توضیح را می دهم که در گذشته تورم ما رشد شتاب زده داشت و ما آن را مهار کرده ایم یعنی رشد تورم را کاهش داده ایم، نه این‌که آن را متوقف کرده باشیم و این‌که اصلا امروز تورم نداشته باشیم.

روحانی افزود: در یک سال قبل تقریبا رشد تورم ماهانه سه تا پنج درصد بوده است و این رقم امروز حدود یک درصد است.

وی با اشاره به این‌که اگر رشد تورم طبق روال گذشته ادامه می‌یافت فردی که ماهانه یک میلیون و 500 هزار تومان درآمد داشت قدرت خریدش تا یک میلیون و دویست هزار تومان بود، توضیح داد: با مهار تورم ایجاد شده 20 درصد قدرت خرید مردم را یعنی تا مقدار 300 هزار تومان افزایش داده ایم پس تورم مهار شده است یعنی جلوی رشد آن گرفته شده است.

وی با اشاره به این‌که در تیرماه سال گذشته تورم نقطه به نقطه‌ 44 تا 45 درصد بوده است افزود: شهریور امسال تورم نقطه به نقطه 4/14 درصد شده است یعنی 31 درصد تورم نقطه به نقطه را کاهش دادیم که این مسئله در تاریخ اقتصاد ایران بی سابقه است که دولتی در حدود یک سال 31 درصد تورم را کاهش دهد. پس از امروز اجناس گرانتر می‌شوند، اما با شیب ملایم تری.

رئیس دولت یازدهم به مقایسه قیمت اقلام خوراکی در شهریور ماه سال 92 نسبت به 91 پرداخت وگفت: تورم ما 40 %، 45 %، 60% و حتی 77 % در طول یک سال بود، اما امسال شهریور ما حتی تورم 30 درصد نداشتیم یعنی تورم رقم هایی مثل 11% ، 6 % ، 4% ، 12% را تجربه کرده است. پس تورم را مهار کرده ایم و کاهش داده ایم و هم زمان از رکود خارج شده ایم.

روحانی با بیان این‌که این پیروزی بزرگ اقتصادی را به ملت ایران تبریک می‌گویم خاطر نشان کرد : امروز به هر استانی می‌رویم کارآفرینان حاضر هستند و حتی در سفر به نیویورک در جلسات جداگانه ای که با سرمایه داران آمریکایی و ایرانی مقیم آمریکایی داشتیم کارآفرینان اعلام آمادگی می کردند و چند شرکت بزرگ دنیا منتظر آن لحظه هستند که ما در مسئله هسته‌ای به توافق نهایی برسیم تا به سمت ایران سرازیر شوند.

وی با بیان این‌که هدف ما تا پایان سال این است که به تورم زیر 20 % برسیم تصریح کرد: هدف ما این است که رشد مثبت حدود 3% تا پایان سال داشته باشیم و تلاش ما این است که به این اهداف دست یابیم.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت مسئله اشتغال گفت: رشد و رونق یکی از مهمترین آثارش اشتغال است در این رابطه باید بگویم با توجه به رونق گردشگری در این حوزه اشتغال بالارفته است و ما به دنبال جذب صاحب نظران این حوزه به طور مثال در زمینه هتل داری هستیم.

روحانی در رابطه با وضعیت اشتغال نیز تصریح کرد: بر مبنای آنچه وزارت کار در مورد بیمه های جدید امسال می‌گوید شاهد کاهش افرادی هستیم که به دنبال بیمه بیکاری می آیند و این یعنی بیکاری کاهش یافته است. همچنین بیمه های جدید برای کارفرما و کارگرها اضافه شده است.

وی افزود: به گزارش وزارت کار در شش ماهه گذشته تقریبا بالای 400 هزار اشتغال جدید اعلام شده است یعنی 80 هزار کاهش و 430 هزار افزایش اشتغال داشته ایم که امید است این مسیر در شش ماهه دوم سال ادامه یابد.

روحانی افزود: این‌که دربحث اشتغال بیکاری ما تک رقمی شده بسیار خوشحال کننده است و امیدواریم آن را نگه داریم و کاهش دهیم.

ادامه دارد...

کد N539409

وبگردی