آفتاب

بشار جعفری: ترکیه و عربستان به تروریست‌ها سلاح‌ کشتار جمعی می‌دهند

بشار جعفری: ترکیه و عربستان به تروریست‌ها سلاح‌ کشتار جمعی می‌دهند

نماینده سوریه در سازمان ملل، ترکیه و عربستان سعودی را به تأمین سلاح‌های کشتار جمعی برای گروه‌های تروریستی در این کشور متهم کرد؛ این اتهامات در پی گزارش‌هایی مبنی بر حمله داعش با سلاح‌ کشتار جمعی به کردها صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل، به کمیته سازمان ملل گفت: ترکیه و عربستان سعودی پیش از اینکه دولت سوریه را به دلایل واهی متهم کنند ابتدا درباره دخالت خود در درگیری‌های سوریه توضیح دهند.

جعفری طی سخنانش خطاب به اولین کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، آنکارا و ریاض را به دخالت مستقیم در تأمین سلاح‌ شیمیایی برای سازمان‌های تروریستی متهم کرد.

وی پس از آن، این کشورها را به ارائه کمک مالی به این گروه‌ها با هدف سرنگونی دولت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه متهم و تأکید کرد: دولت ترکیه به ویژه اکنون بیش از 100 سازمان شبه‌نظامی فعال در سوریه را حمایت می‌کند.

نماینده سوریه در سازمان ملل علاوه بر این اتهامات اعلام کرد، دولت ترکیه به یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های حمایتی برای این سازمان‌های تروریستی تبدیل شده است.

این گزارش یک هفته پس از عذرخواهی جو بایدن، معاون رییس‌جمهوری آمریکا از رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه ارائه شد. بایدن پس از اعلام این نکته که دولت ترکیه به نیروهای داعش اجازه عبور از مرزهایش به مقصد سوریه را می‌دهد، مجبور به عذرخواهی شد.

هم‌زمان، عکس‌های منتشر شده در مجله بررسی امور بین‌المللی در خاورمیانه، اتهامات مطرح شده از جانب بشار جعفری مبنی بر استفاده از سلاح‌ شیمیایی علیه کردها را تأیید می‌کند. کردها از 16 سپتامبر در شهر کوبانی در شمال شرق سوریه در معرض حملات سنگین گروه تروریستی داعش قرار دارند.

براساس شواهد این مستند، در اجساد سه نیروی کرد کشته شده آثار سوختگی و نقاط سفید وجود دارد در حالی که نشانه‌ای از خون‌ریزی و یا زخم عمیق ناشی از ضربه در اجساد آنها دیده نمی‌شود.

این جراحت‌های گزارش شده می‌تواند نشان دهد که یک عامل شیمیایی و به احتمال زیاد گاز خردل استفاده شده است.

به گفته کارشناسان، برای نتیجه‌گیری درباره علت مرگ این کردها بر اثر یک حمله شیمیایی نیازمند شواهد بیشتری است. در همین حال یکی از کارشناسان عوامل شیمیایی اعلام کرد، در صورتی که این عکس‌ها واقعی باشند، در بین جراحت‌های نمایش داده شده باید اثراتی از تاول نیز وجود داشته باشد.

این کارشناس در این باره افزود: ما می‌دانیم که گروه داعش تاکنون از گاز کلر در عراق و علیه نیروهای عراقی استفاده کرده است.

این نشریه ادعا می‌کند داعش ممکن است پس از اشغال انبارهای سلاح شیمیایی در استان المثنی به این نوع سلاح دست یافته باشد.

این نشریه با اشاره به گزارش سازمان آگاهی آمریکا در سال 2007 اظهار کرده، استان المثنی محل تولید عوامل شیمیایی، شامل گاز خردل بوده است.

طی جنگ داخلی سوریه، مقامات غربی مکرراً اتهام استفاده از گاز کلر توسط بشار اسد و نقض کنوانسیون خلع سلاح‌های شیمیایی توسط وی را مطرح کرده‌اند.

جعفری در واکنش به این اتهامات، اعلام کرد: دمشق استفاده از هرگونه سلاح شیمیایی و کشتار جمعی را محکوم می‌کند. برخی از دولت‌ها برای اعمال فشار بر سوریه این ادعاها را مطرح می‌کنند. داعش در عراق و سوریه با کشتارهای گسترده، جنایات جنگی مرتکب شده است.

از زمان پیشرفت داعش در سال‌ جاری میلادی، اقلیت ایزدی‌های عراق قربانی افراطی‌گری و قتل‌عام توسط داعش شدند. بیش از 500 هزار ایزدی و سایر اقلیت‌های مذهبی بر اثر حملات گروه داعش در شمال عراق از ماه ژوئن به کردستان عراق گریخته‌اند.

انتهای پیام

کد N539287

وبگردی