آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

هانی‌زاده: قطب‌نمای حرکت داعش در دست آمریکا و اسراییل است

هانی‌زاده: قطب‌نمای حرکت داعش در دست آمریکا و اسراییل است

یک کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه گفت: آمریکا و کشورهایی مانند قطر، عربستان و ترکیه تمایل زیادی به نابودی داعش ندارند و هدف آن‌ها در نهایت ایجاد یک دولت دست‌ نشانده در سوریه و ضربه زدن به محور مقاومت در منطقه است.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،عملکرد ائتلاف تشکیل شده علیه داعش را بی فایده دانست و اظهار کرد: در حال حاضر ورود نیروهای داعش به لیبی در چارچوب برنامه‌های این گروهک تروریستی تکفیری برای گسترش حوزه نفوذی خود به سمت شمال آفریقاست، بر این اساس می‌توان گفت که داعش، به دلیل آن‌که نتوانسته است به اهداف خود در منطقه خاورمیانه به‌خصوص در سوریه و لبنان دست یابد، برای حضور در مغرب عربی، تونس و لیبی برنامه‌ریزی کرده است .

او ادامه داد: حضور داعش در لیبی و شمال آفریقا تهدید بزرگی برای "حوثی"‌ها محسوب می‌شود. در حال حاضر داعش تلاش می‌کند که از مناطق مختلف خاورمیانه به خصوص مثلث لبنان، عراق و سوریه به شمال آفریقا و حتی جنوب شرق آسیا هم حرکت کند، حتی پاکستان، افغانستان و شبه جزیره‌ هند هم در معرض خطر داعش قرار دارند.

این کاشناس ارشد مسائل خاورمیانه در پاسخ به این سوال که چرا ائتلاف تشکیل شده علیه داعش اقدامات موثری برای جلوگیری از گسترش حوزه نفوذی داعش انجام نمی‌دهد؟ گفت: سازماندهی داعش با اهداف کاملا" استراتژیک صورت گرفته است و در شکل‌گیری آن آمریکا، قطر، عربستان و ترکیه نیز شرکت داشته‌اند. داعش در طول گذشت 40 ماه از بحران سوریه، حدود 36 میلیارد دلار کمک مالی از عربستان و قطر دریافت کرده است؛ سلاح‌هایی نیز که در اختیار داعش قرار دارد، تنها در اختیار گروه محدودی از کشورهای عضو گروه ناتو است، به نظر می‌رسد داعش با هدف تغییر ساختار خاورمیانه شکل گرفته و در حال حاضر به دلیل آن‌که از کنترل آمریکا و غرب خارج شده است؛ این کشورها به بهانه سرکوب داعش و با هدف اصلی نابودی رژیم اسد در سوریه و ایجاد یک دولت دست نشانده در سوریه وارد عمل شده‌اند. بر این اساس آمریکا و کشورهایی مانند قطر، عربستان و ترکیه تمایل زیادی به نابودی داعش ندارند و هدف آن‌ها در نهایت ایجاد یک دولت دست‌ نشانده در سوریه و ضربه زدن به محور مقاومت در منطقه است.

هانی‌زاده در ادامه تصریح کرد: طبیعی است که برای ورود داعش به هر کشوری بسترهایی باید وجود داشته باشد. هم اکنون در نقشه جغرافیایی حضور داعش می‌توان مشاهده کرد که هر جا مقاومتی مثل نیروهای حزب‌الله لبنان وجود دارد، داعش سعی می‌کند در آن‌جا حضور داشته باشد تا بتواند به مقاومت ضربه بزند، یعنی نقشه راه و قطب‌نمای حرکت داعش در دستان آمریکا و اسراییل است؛ بر این اساس حضور داعش در لبنان و درگیری با ارتش آن و هم‌چنین درگیری با حزب‌الله در واقع با اشاره رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: ضربه زدن به ارتش سوریه با نقشه آمریکا صورت می‌گیرد، هم‌چنین ضربه زدن به کوبانی در شمال شرق حلب در مرز مشترک ترکیه و سوریه، توسط دولت اردوغان صورت می‌گیرد. حرکت داعش به سمت عراق و ضربه زدن به مناطق مختلف آن به خواست آمریکا و برای حضور دوباره نیروهای نظامی این کشور در عراق انجام می‌شود. بر این اساس، هر حرکت داعش با تأمین اهداف بازیگران بحران‌های خاورمیانه صورت می‌گیرد و در حال حاضر نیز حضوراین گروهک تروریستی در لیبی با اشاره عربستان و آمریکا صورت گرفته است. هم‌اکنون با توجه به وجود چند دستگی در لیبی و پراکندگی قدرت دولت در نقاط مختلف به نظر می‌رسد لیبی بسیار آسیب‌پذیر است؛ حتی حضور داعش در لیبی ممکن است کشورهایی مثل مصر، تونس و الجزایر را نیز تهدید کند، ضمن این‌که ورود داعش از دریای مدیترانه به سمت فرانسه و ایتالیا می‌تواند در آینده باعث ایجاد مشکلات امنیتی برای اروپا شود.

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه درباره امکان حضور داعش در یمن نیز اظهار کرد: با توجه به انفجارات اخیری که در میان تجمعات "حوثی"ها رخ داده است؛ به نظر می‌رسد که داعش در آینده با اجازه عربستان در یمن نیز حضور پیدا کند. هم اکنون عربستان تلاش می‌کند تا انقلاب حوثی‌های یمن را مهار کند و لذا از ظرفیت داعش برای ایجاد عملیات انتحاری و کشتار شیعیان "حوثی" استفاده کند.

انتهای پیام

کد N539080

وبگردی