آفتاب
همایشی به نام وحدت اصولگرایان و به کام پایداری‌ها؛| 213000

از حضور وزرای احمدی‌نژاد تا مدح مصباح‌یزدی

از حضور وزرای احمدی‌نژاد تا مدح مصباح‌یزدی

گرچه نام این نشست همگرایی اصولگرایان بود اما به نظر می‌رسید که چهره‌های خاصی از این جریان که بیشتر منصوب به جبهه پایداری و طیف احمدی‌نژاد هستند، در این مراسم حضور دارند.

نشست همگرایی اصولگرایان با عنوان جشن بزرگ ولایت با حضور آیت الله مصباح یزدی؛ سخنران ویژه این برنامه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیش از این با طرح بحث‌هایی در خصوص محوریت مصباح یزدی برای وحدت اصولگرایان انتقادهای زیادی در این خصوص از سوی برخی از اصولگرایان سنتی شنیده می‌شد؛ به گونه‌ای که برخی از آنها اعلام کردند که در این همایش حضور نخواهند داشت چرا که محوریت مصباح یزدی برای آنها قابل پذیرش نیست.


با این وجود همایش همگرایی اصولگرایان حدود ساعت 15 روز شنبه در سالن 13 آبان با مداحی سعید حدادیان آغاز شد.
حدادیان با سرودن ابیاتی در وصف امام علی(ع) و رهبر معظم انقلاب از خدا خواست که اختلاف سلیقه‌ها تبدیل به اختلاف عقیده نشود.


گرچه نام این نشست همگرایی اصولگرایان بود اما به نظر می‌رسید که چهره‌های خاصی از این جریان که بیشتر منصوب به جبهه پایداری و طیف احمدی‌نژاد هستند، در این مراسم حضور دارند.


گویی این مراسم نشست طیف تندرو جریان اصولگرا بود؛ از حمید رسائی، مرتضی آقا‌تهرانی و ‌روح‌الله حسینیان گرفته تا وزرای دولت احمدی‌نژاد از صادق محصولی،‌ مسعود میرکاظمی، مصطفی محمد نجار،‌مرتضی حاجی بابایی و سید محمد حسینی در این مراسم حضور داشتند.


ناکامان انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم و دلواپسان امروز دور هم جمع شده بودند تا همه تلاش خود را برای وحدت اصولگرایان به کار گیرند و نشان دهند که در جریان وحدت اصولگرایان همه طیف‌ها شرکت می‌کنند اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌داد.
از نکات جالب توجه این مراسم حضور سعید جلیلی، شخصیت آرمانی افراطیون در سالن 13 آبان بود.


با شروع مراسم مجری برنامه از پشت تریبون درگذشت دختر سید رضا تقوی متولی بحث وحدت اصولگرایان را اعلام کرد، اما بحث وحدت اصولگرایان آنقدر مهم‌ بود که حجت الاسلام تقوی با وجود فوت فرزندش ترجیح داده بود در این مراسم حاضر شده و نظرات خود را از پشت تریبون اعلام کند.

وی با حضور در جایگاه به بیان پیام‌های روز غدیر پرداخت.در میان صحبت‌های تقوی سخنران ویژه مراسم یعنی مصباح یزدی با سلام و صلوات حاضران بر روی جایگاه قرار گرفت و جمعی خطاب به او شعار می‌دادند که «صل علی محمد، عمار و یاور رهبر آمد».


تقوی در تشریح چگونگی برگزاری جلسات وحدت اصولگرایان گفت: بعد از انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری عده‌ای از دوستان آمدند و گفتند اصولگرایان سرخورده شده‌اند و یکی باید آنها را جمع کند. آیت‌الله مهدوی کنی این مسئولیت را نپذیرفت و آیت‌الله موحدی کرمانی هم اعلام کرد که شرایطم به گونه‌ای نیست که بتوانم در این راه فعالیت کنم، بنابراین قرعه فال به نام من افتاد.

تقوی این را هم گفت که تاکنون چهار نشست همگرایی اصولگرایان در تهران برگزار شده است و تا امروز در جهت وحدت اصولگرایان به 13 یا 14 استان سفر کرده و مدعی بود که استقبال عظیم وعجیبی از این وحدت در استان‌ها شده است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه که عنوان می‌کرد ما به دنبال دغدغه مقام معظم رهبری راه افتاده‌ایم یادآور شد که برخی همان ابتدای کار از من می‌پرسیدند که تقوی، شما پشت صحنه با چه کسی بسته‌اید؟ گفتم جلسات ما پشت و رو ندارد و با کسی نبسته‌ایم. اگر قرار باشد گزارشی از این جلسات بدهیم آن را به جامعه روحانیت و جامعه مدرسین که یکی از اعضای آن نیز آیت‌الله مصباح است، خواهیم داد؛ برای همین هم بنده خدمت ایشان رسیدم و گزارشی را ارائه دادم.

وی با بیان اینکه هر یک پنجشنبه در میان جلسات وحدت اصولگرایان با حضور حدود 60 نفر از همه سلایق اصولگرا تشکیل می‌شود، گفت که ما تنها بحث همگرایی را دنبال می‌کنیم و در این راه دست همه را به گرمی می‌فشاریم.

متولی بحث وحدت اصولگرایان در پایان شعری از فیض کاشانی را قرائت کرد که بی‌ارتباط با بحث وحدت اصولگرایان نبود:

بیا تا مونس هم یار هم غمخوار هم باشیم /انیس جان غم فرسوده ی بیمار هم باشیم

شب آید شمع هم گردیم و بهر یکدیگر سوزیم /شود چون روز دست و پای هم در کار هم باشیم

دوای هم شفای هم برای هم فدای هم/ دل هم جان هم جانان هم دلدار هم باشیم

بهم یک تن شویم و یکدل و یکرنگ و یک پیشه / سری در کار هم آریم و دوش بار هم باشیم

جدایی را نباشد زهره ای تا در میان آید/ بهم آریم سر بر گرد هم پرگار هم باشیم

حیات یکدیگر باشیم و بهر یکدیگر میریم / گهی خندان ز هم گه خسته و افگار هم باشیم

به وقت هوشیاری عقل کل گردیم بهر هم / چو وقت مستی آید ساغر سرشار هم باشیم

شویم از نغمه سازی عندلیب غم سرای هم / به رنگ و بوی یکدیگر شده گلزار هم باشیم

به جمعیت پناه آریم از باد پریشانی / اگر غفلت کند آهنگ ما هشیار هم باشیم

برای دیده‌بانی خواب را بر خویشتن بندیم / ز بهر پاسبانی دیده ی بیدار هم باشیم

جمال یکدیگر گردیم و عیب یکدیگر پوشیم / قبا و جبه و پیراهن و دستار هم باشیم

غم هم شادی هم دین هم دنیای هم گردیم / بلای یکدیگر را چاره و ناچار هم باشیم

بلا گردان هم گردیده گرد یکدیگر گردیم / شده قربان هم از جان و منت دار هم باشیم

یکی گردیم در گفتار و در کردار و در رفتار / زبان و دست و پا یک کرده خدمتکار هم باشیم

نمی‌بینم به جز تو همدمی ای «فیض» در عالم / بیا دمساز هم گنجینه ی اسرار هم باشیم

مجری سالن این بار، شروع سخنرانی مصباح یزدی را اعلام کرد و حاضران هر بار با شنیدن نام مصباح یزدی صلوات می‌فرستادند.
معلم اخلاق جبهه پایداری با حضور در پشت تریبون اعلام کرد که ادعای ما این است که حاضران در این مراسم کسانی هستند که می‌خواهند خود را از انحرافات و نوسانات زشت حفظ کنند.

او بی توجه به طیف‌های دیگر جامعه کشور را به دو دسته اصولگرا و غیراصولگرا تقسیم کرد و با طعنه‌ای به شخصیت‌های بزرگ کشور عنوان کرد که "برخی می‌گویند ما خودمان آقا را به این مقام رسانده‌ایم و حالا باید مطیع او باشیم؟ گیریم که شما در رهبری آقا کمک کرده‌اید اما چرا سر این مسئله منت می‌گذارید؟ آنها که با حضرت علی(ع) و پیامبر(ص) بیعت کردند همواره به بیعت خود افتخار کردند و از آنها تبعیت نمودند.

مصباح یزدی که در جریان انتخابات ریاست جمهوری مدعی بود در آسمان‌ها و زمین کسی را شایسته‌تر از باقری لنکرانی برای پست ریاست جمهوری سراغ ندارد در مراسم وحدت اصولگرایان نیز عنوان کرد که ما زیر این آسمان و روی این زمین کسی را شایسته‌تر از رهبر معظم انقلاب سراغ نداریم و باید خدا را شاکر باشیم که چنین فردی را به ما شناساند و عهد می‌بندیم که تا پای جان از ایشان اطاعت کنیم.

رئیس موسسه تحقیقاتی امام خمینی (ره) در ادامه طعنه‌های خود گفت که اگر چه همه افراد ضدانقلاب و کافر نیستند اما برخی ایمانشان دارای ضعف است. بنده نیز ضعف‌هایی دارم و گاهی هم گناه می‌کنم اما آنها قدری بیشتر گناه دارند و می‌گویند اگر به هفتاد میلیون مسلمان ضرر بخورد، مهم نیست مهم این است که ما رئیس باشیم در این میان جمعی سازمان‌یافته شعار «‌مرگ بر غارت‌گر بیت المال» را سر دادند.
مصباح یزدی ادامه داد: دیگران هر کجا که کوتاه آمدند دنیا و آخرتشان را از دست دادند ما اگر نخواهیم این‌گونه باشیم، باید اصول را بشناسیم و در عمل به آن پایبند باشیم.

در پایان این مراسم برخی از شخصیت‌های حاضر با حضور در جمع خبرنگاران در ارزیابی خود از این نشست مطالبی را مطرح کردند.
حداد عادل یکی از این افراد بود که با حضور در جمع خبرنگاران این قدم را مثبت خواند و مدعی شد که در انتخابات مجلس زمینه برای وحدت اصولگرایان بیش از انتخابات ریاست جمهوری است.

وی که معتقد بود صحبت از ارائه لیست واحد در میان اصولگرایان هنوز زود است، منکر اختلاف طیف خود با جبهه پایداری نشد و گفت: اگر اختلافی وجود نداشت این جلسات امروز تشکیل نمی‌شد.

کامران دانشجو از افراد منصوب به طیف احمدی‌نژاد نیز تاکید کرد که همه ما به نقش روحانیت در بحث وحدت اصولگرایان قائل هستیم و معتقدیم که جامعتین پرچمدار همگرایی اصولگرایان هستند، اما در پاسخ به این سوال که آیا احمدی‌نژاد هم پشت روحانیت قرار خواهد گرفت، سکوت کرد و گفت: این سوال را از خود آقای احمدی‌نژاد بپرسید.
در پایان این مراسم مجلات و برگه‌هایی میان حاضران در این مراسم توزیع می‌شد که نکات مربوط به هریک از آنها قابل تامل بود.
در یکی از این برگه‌ها به فرازهایی از بیانات رهبری در مورد شخصیت مصباح یزدی اشاره شده بود.
در نشریه دیگری با عنوان "نگاه" نیز با این تیتر که"چرا اصولگرایان نیازمند محور وحدتی همچون آیت‌الله مصباح هستند؟ " نویسنده مدعی شده بود که اصلاح‌طلبان از بحث وحدت اصولگرایان به وحشت افتاده‌اند و محوریت شخصی مثل مصباح یزدی در میان اصولگرایان مانع از انحراف و کج‌روی خواهد شد.
در قسمت‌های مختلف این نشریه با عناوین مختلف به سیاست‌های اقتصادی، فرهنگی و حتی دیپلماسی دولت روحانی به شکل بی‌پروایی حمله شده بود.
در نشریه‌دیگری نیز با عنوان "عاشورای عبرت‌ها" با تیتر درشتی نوشته شده بود که"فرهنگ در وضعیت هشدار! مسئولان چه می‌کنند؟!"
در بخش دیگری از این نشریه با عنوان "فامیل بازی یا شایسته سالاری؟!" از انتصاب‌های فامیلی در دولت روحانی انتقاد شده بود اما این نشریه اشاره‌ای به انتصابات فامیلی در دولت‌های نهم و دهم نکرده بود.
نشریات توزیع شده پر از از مطالب توهین‌آمیز به دولت، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و اصلاح‌طلبان اما گرداورندگان این نشریات سازمان‌یافته گویی چشمشان را به روی تمام مفاسد دولت آرمانی‌شان که اخیرا نیز یکی از همین مفاسد در مجلس برملا شد بسته بودند.
با این حال از نکات قبل توجه در این میان توزیع برگه‌ای بود که در ظاهر فرم اشتراک نشریه پرتو سخن متعلق به موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)به نظر می‌رسید، بود. اما پشت این فرم اشتراک با اعلام شماره حسابی به نام یک فرد از متقاضیان خواسته شده بود که برای پشتیبانی این نشریه هدایای نقدی خود را به حساب این شخص واریز کنند.


اگرچه از نظر پایداری‌ها این همایش بسیار پرشور بود اما جالی خالی عقلا و اصولگرایان سنتی نشان می‌داد که بدون حضور اصولگرایان سنتی آبی از این نمایش به اصطلاح "وحدت اصولگرایان" گرم نخواهد شد.

کد N539020

وبگردی