آفتاب

بودجه 62 میلیارد دلاری آمریکا برای پلیس و نیروهای امنیتی افغانستان

بودجه 62 میلیارد دلاری آمریکا برای پلیس و نیروهای امنیتی افغانستان

دفتر بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان در گزارشی نوشت: آمریکا از سال ۲۰۰۲ نزدیک به ۶۲ میلیارد دلار برای نیروهای امنیتی افغانستان اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مبلغ بخشی از هزینه ۱۰۴ میلیارد دلاری آمریکا برای بازسازی افغانستان در این مدت بوده است.

این دفتر در گزارش خود آورده است: مبلغ 77 /61 میلیارد دلار برای تجهیز، تدارکات، خدمات، آموزش و همچنین تسهیلات و تعمیر، نوسازی و ساخت و ساز زیرساخت‌های امنیتی افغانستان هزینه شده است.

براساس این گزارش که به کنگره آمریکا ارائه شده، 59 /30 میلیارد دلار دیگر به کشورداری و توسعه، 91 /8 میلیارد دلار به امور غیرنظامی و 84 /2 میلیارد دلار دیگر به امور بشردوستانه اختصاص داده شده است.

دفتر بازرس ویژه آمریکا برای افغانستان نوشت: از 23 /48 میلیارد دلاری که به نیروهای امنیتی افغانستان پرداخت شده، 93 /31 میلیارد آن به ارتش و 94 /15 میلیارد دیگر به پلیس این کشور پرداخته شده است.

جان ساپکو، سربازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان در این گزارش نوشت: از مبلغی که به ارتش افغانستان پرداخت شده، حدود 26 /12 میلیارد آن به امور مراقبت و نگهداری و بیش از 11 میلیارد دیگر به تجهیزات و حمل و نقل ۱۹۵ هزار نفر عضو ارتش هزینه شده است.

همچنین براساس این گزارش، ۱۸۷ هزار پرسنل پلیس افغانستان نزدیک شش میلیارد دلار را در این مدت به مراقبت و نگهداری و بیش از سه و نیم میلیارد را در بخش تجهیزات و حمل و نقل و نزدیک به سه و نیم میلیارد دیگر را در بخش آموزش هزینه کرده‌اند.

در این گزارش همچنین آمده که سالانه ده‌ها میلیون دلار در نهادهای امنیتی افغانستان صرف خرید تجهیزات غیراستاندارد شده است.

به گزارش شبکه بی بی سی، پیشتر این دفتر گزارش داده بود که ۱۶ هواپیمای ترابری کمک شده به ارتش افغانستان به ارزش ۴۸۶ میلیون دلار، اوراق شده و به مبلغ ۳۲ هزار دلار فروخته شده است.

این در حالی است که سایر قدرت‌های بزرگ جهان هم کمک‌های زیادی را در اختیار ارتش و پلیس افغانستان قرار داده که آمار دقیق آنها در دست نیست.

با وجود این کمک‌ها، انتقادهایی که مطرح شده این است که نیروهای امنیتی افغانستان با حضور ده‌ها هزار سرباز خارجی در کشور، موفق به تامین امنیت نشدند.

اخیراً یک روزنامه چاپ کابل نظرسنجی انجام داد که ۴۶ درصد مصاحبه‌شوندگان از رئیس جمهوری کشور خواستند که تامین امنیت را در صدر اولویت‌های برنامه‌های خود قرار دهد.

انتهای پیام

کد N538772

وبگردی