آفتاب
کاشفی:

برای مبارزه با خشونت‌گرایی در منطقه، اول از همه از خود شروع کنیم

برای مبارزه با خشونت‌گرایی در منطقه، اول از همه از خود شروع کنیم

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: باید در داخل کشور نشان دهیم که اهل افراط‌گرایی و خشونت‌گرایی نیستیم، نباید اینطور باشد که در بیرون حرفی بزنیم اما در داخل به حرف خود عمل نکنیم.

حسین کاشفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارزیابی خود از تحولات اخیر منطقه و نگاهی که افراطیون منطقه در تخریب چهره ایران دارند، با بیان این‌که آنچه امروز در یک منطقه رخ می‌دهد یک نوع مقابله با اسلام محسوب می‌شود، گفت: گروهی که در حقیقت ضد حکومت اسلامی است به عنوان گروه اسلامی خود را معرفی می‌کند و در اصل می‌خواهد با اسلام مقابله داشته باشد.

وی با بیان این‌که برنامه‌ای در رابطه با اسلام‌هراسی وجود دارد، نقش علمای دینی چه اهل سنت و چه اهل تشیع را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در این بین باید یک کار گسترده و کارشناسی از سوی تمام کسانی که ادیان ابراهیمی را قبول دارند، انجام شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: ادیان ابراهیمی در جهت حرمت نهادن به انسان و رشد و تعالی جامعه بشری و انسانی آمده‌اند و آنچه که امروز به نام دین انجام می‌شود هیچگونه قرابتی با دین ندارد و در این شرایط همه عالمان و شخصیت‌های دینی و کسانی که خود را نماینده دین می‌بینند باید هر چه سریعتر با هم‌اندیشی و تعامل و گفت‌وگو در این مسیر قدم موثری بردارند.

کاشفی با بیان این‌که بحث‌های مشترکی بین ادیان در رابطه با خدامحوری، معاد و موضوعات مطرح شده از سوی پیامبران وجود دارد، گفت: زمانی موضوع گفت‌وگوی ادیان از سوی شهید بهشتی مطرح شد. زمانی هم آقای خاتمی تحت عنوان گفت‌وگوی تمدن‌ها گفت‌وگوی بین ادیان را مورد توجه قرار دادند.

وی افزود: ادیان هیچگونه تقابلی با هم ندارند و در یک راستا هستند. اگر در مواردی هم نظرات هم را قبول نداشتند می‌توانند ضمن احترام به یکدیگر از حقوق یکدیگر حمایت کنند تا این‌که پیروان ادیان بتوانند در هر گوشه‌ای از دنیا اعتقادات خود را داشته باشند و کسی نتواند به آنها تعرضی کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر این‌که گروه‌های افراطی منطقه درصدد هستند تا پیروان مذاهب را به جان هم بیندازند، اظهار کرد: ما اول از همه باید در داخل کشور نشان دهیم که اهل افراط‌گرایی و خشونت‌گرایی نیستیم و نباید اینطور باشد که در بیرون حرفی بزنیم، ولی به حرف خود عمل نکنیم. ما باید در داخل کاملا به حقوق شهروندی احترام بگذاریم و قبول کنیم که محور قانون است و از هرگونه برخوردهای فراقانونی و انجام اعمال خودمحورانه جلوگیری کنیم.

کاشفی با بیان اینکه با اتخاذ چنین روندی و با در نظر گرفتن تعامل، هماهنگی، خرد جمعی، برقرار کردن ارزش‌های دینی و اخلاق و قانون می‌توانیم درون خود یک گفت‌وگوی سالم را شروع کنیم و پس از آن با کشورهای منطقه نیز صحبت داشته باشیم، گفت: این‌که بخواهیم هر روز هر کسی را روبروی خود اضافه کنیم درست نیست؛ چرا که برخی در منطقه به دنبال این هستند که ما به جای اینکه خودمان را به درستی معرفی کنیم فرصت‌ها را از دست دهیم و آنها نیز فرصت‌ها را از ما بگیرند، بنابراین خود ما هستیم که باید نفوذ و هیمنه خود را حفظ کنیم.

وی با بیان این‌که نباید خود اجازه دهیم که وحدت نامشروع در منطقه شکل بگیرد، اظهار کرد: ما از طریق آنچه که خود انجام می‌دهیم و خود می‌گوییم در داخل منطقه باید کوشش کنیم اتفاقی نیفتد که طی آن امنیت منطقه و امنیت بشر به خطر بیفتد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: ایران به اندازه کافی در گذشته این مسائل را مطرح کرده و در حال حاضر نیز آقای روحانی همانند آنچه که در سازمان ملل مورد توجه قرار داد (مبارزه با خشونت‌گرایی و افراطی‌گری) این موضوعات را مطرح می‌کند حال اگر این موضوعات پیگیری شود زمینه‌ای فراهم خواهد شد تا به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم.

انتهای پیام

کد N538666

وبگردی