آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

سخایی: برخی کشورهای منطقه برای فرار از گناه، ایران را به دخالت در یمن متهم می‌کنند

سخایی: برخی کشورهای منطقه برای فرار از گناه، ایران را به دخالت در یمن متهم می‌کنند

سفیر پیشین کشورمان در کشورهای منطقه گفت: برخی از کشورهای منطقه با وجود دخالت علنی در سرکوبی مردم یمن، برای فرار از گناه جمهوری اسلامی ایران را به دخالت در امور یمن متهم می کنند ولی مردم یمن دوستان و دشمنان خود را شناخته‌اند.

سید باقر سخایی سفیر پیشین ایران در امارات، قطر و تونس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره تحولات جاری یمن بیان کرد: کشور یمن به دلیل ترکیب جمعیتی خاص که از گروه‌های مختلف شیعی مانند شیعیان جعفری، زیدی و اسماعیلیه و گروه‌های مختلف سنی اعم از اخوان، سلفی، سنی‌های معتدل و میانه رو تشکیل شده است، از شرایط ویژه برخودار است. حکومت مستبدانه علی عبدالله صالح تصور می‌کرد می‌تواند با حمایت غربی‌ها و شورای همکاری خلیج فارس حرکت خود جوش مردمی را که در راستای بیداری اسلامی در منطقه شکل گرفته است، برای همیشه سرکوب کند درحالیکه تجربه تاریخی نشان داده است که اگرچه در کوتاه مدت می‌توان با سرکوب ملت‌ها جلوی حرکت آنها را گرفت ولی در دراز مدت نمی توان از بیداری مردم جلوگیری کرد و برای همیشه صداها را در نطفه خفه کرد.

وی افزود: اشتباه حکومت یمن این بود که جنبش حوثی‌ها را دست کم گرفت و با کمک همسایه بزرگ شمالی خود به سرکوبی آنها پرداخت. هم‌چنین مرحوم حسین حوثی با درایت و تیزبینی خاصی این جنبش مردمی را هدایت کرد و روح ایمانی بسیارقوی درآنها دمید. این حرکت مردمی از آثار تلاش‌های آن مرد بزرگ است. به نظر من اشتباه دیگر حکومت یمن، برخورد قهرآمیز با ایشان و به شهادت رساندن او بود که حتی حاضر نشد جنازه وی را تحویل خانواده‌اش دهد. با این برخورد ظالمانه، انتظار داشتند مردم یمن، مریدان و طرفداران این شخصیت محبوب چه واکنشی نشان دهند؟ لذا می‌بینیم که این آتش زیر خاکستر سر بلند کرد و بنیان حکومت چند ده ساله یمن را به لرزه درآورد.

سخایی ادامه داد: اینک شرایط بسیار حساس شده است. از یک طرف مردم بپا خاسته که به هیچ قیمتی حاضر به از دست دادن دستاوردهای خود نیستند و از سوی دیگر آمریکا و حامیان مطنقه‌ای حکومت یمن نمی‌توانند بپذیرند این منطقه بسیار استراتژیک و حساس خاورمیانه به دست گروه‌های مخالف بیفتد. لذا درایت وتیزبینی خاصی لازم است تا انقلابیون بتوانند از این گردنه سخت عبور کنند. خوشبختانه این بار مردم یمن از رهبری مانند عبدالملک حوثی برخودارند که نقش مهم و بسزایی در پیروزی آنان داشته است. همانطورکه می‌دانیم یکی از دلایل مهم پیروزی هر انقلابی، برخورداری از یک رهبری واحد است که این بار ملت یمن ازآن برخوردار است.

وی در پاسخ به این سوال که برخی براین باورند به نوعی آمریکا و برخی کشورها در تلاش هستند تا حوثی‌ها را وارد دولت کنند و این خواسته خود حوثی‌ها نیست، بیان کرد:حوثی‌ها می دانند که اگر وارد حکومت شوند پس از مدتی باید پاسخگوی مشکلات موجود و پیش روی کشور که با فقر اقتصادی سنگینی روبروست، باشند و دشمنان داخلی و خارجی گناه همه مشکلات را به گردن آنها انداخته و شرایط را برای کودتا آماده می‌کنند. کاری که برخی کشورهای منطقه انجام داده‌اند. ازآن گذشته حکومتی که مجبور است با ساختار فعلی ارتش و نیروهای امنیتی و کادر حکومتی شکل گرفته از سالیان دراز، کار کند نمی‌تواند پاسخگوی مردم باشد، لذا باعث افزایش نارضایتی مردم و در نتیجه دادن حربه تبلیغاتی به دست دشمنان خواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه سابق کشورمان درباره آنچه که نقش منفی ایران در تحولات یمن خوانده می‌شود، گفت: یمن در یکی از حساس‌ترین نقاط منطقه خاورمیانه و در کنار باب المندب یعنی محل عبور همه کشتی‌های تجاری و نفتی جهان قرار گرفته است، لذا وجود یک حکومت تحت کنترل غربی‌ها و کشورهای نفت خیر منطقه در یمن برای آنها بسیار مهم است. لذا می بینیم که آنها با تمام وجود وارد سرکوبی مردم و جنبش بیداری اسلامی شده‌اند. از آن گذشته آن‌ها به تعبیر خودشان از تقویت هلال شیعی بسیار نگرانند. حسنی مبارک، رییس جمهوراسبق مصرهمواره از خطر رشد شیعیان برای خاورمیانه سخن گفته بود و بسیاری از رهبران سیاسی از بیداری شیعیان در کشورهای عربی و غیر عربی داد سخن داده‌اند. یوسف القرضاوی (امام جمعه قطر و رهبر سلفی‌ها) از حرکت تبشیری شیعه و جنبش تحول به مذهب شیعه در جهان سخن گفته است. آنها معتقدند که اگر جنبش شیعی را سرکوب نکنند ابتدا یمن و سپس عربستان را خواهد بلعید لذا در تلاش هستند که به نحوی این جنبش را به جمهوری اسلامی ایران نسبت دهند درحالیکه همه می دانیم اینگونه نیست و جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه قصد دخالت در امور داخلی یمن را نداشته و ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه آنها تاثیرپذیری فکری از انقلاب اسلامی ایران و مساله دریافت کمک از ایران را خلط کرده‌اند همه می دانیم که برخی از کشورهای منطقه علنا در سرکوب مردم یمن دخالت دارند و برای سرکوب مردم از بمب‌های فسفری که از لحاظ بین‌المللی کاربرد آن ممنوع است، استفاده می کنند و برای فرار از گناه، جمهوری اسلامی ایران را به دخالت در امور یمن متهم می کنند ولی مردم یمن بیدار شده‌اند و گوششان به این تبلیغات بدهکار نیست و دوستان و دشمنان خود را شناخته‌اند. آنها سعی کرده‌اند به اختلافات بین مذاهب دامن بزنند و چنین القاء کنند که این درگیری‌ها در درگیری‌های مذهبی و طایفه‌ای است، ولی دیدیم که نتایج مورد نظر را بدست نیاورده‌اند و با هوشیاری مردم اینگونه توطئه‌ها خنثی خواهد شد.

انتهای پیام

کد N538643

وبگردی