آفتاب
رییس سازمان تبلیغات اسلامی:

مبلغ ما برای ترویج سخنان اهل بیت(ع) باید با سند قطعی حرف بزند

مبلغ ما برای ترویج سخنان اهل بیت(ع) باید با سند قطعی حرف بزند

رییس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: مبلغ ما برای ترویج سخنان اهل بیت (ع) باید با سند قطعی حرف بزند و کسانی که به روایات آشنایی ندارند بهتر است که در مورد آن احادیث اظهارنظر نکنند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی عصر امروز در مراسم رونمایی از کتاب «جامع‌الاحادیث» نوشته علی برازش با تبریک عید سعید غدیر خم و با اشاره به فرازی از زیارت جامع‌الاکبیره امام هادی (ع) اظهار کرد: در فرازی از این زیارت می‌خوانیم که شما برگزیدگان الهی هستید و برای هدایت بشر آمده‌اید و معیشت و سنت الهی بر این است که شما بشر را هدایت کنید. این قسمت از جامعه کبیره در توصیف امیرالمومنین علی (ع) است. اهل بیت (ع) انسان‌های مطهری بودند برای هدایت بشر و ما برای تبعیت از آنها نباید از هیچ کوششی فروگذار باشیم.

وی در ادامه با اشاره به رونمایی این کتاب که از سلسله کتاب‌های احادیث است، عنوان کرد: همگی می‌دانند که در منابع دینی، کتاب، سنت، عقل و اجماع را داریم که کتاب قول و فعل الهی است و در آن هیچ کسی بحثی ندارد اما در سندهایی که به ما داده می‌شود باید دقت کنیم. در سنت هم قول، فعل و تقریر داریم که کتاب جامع‌الاحادیث مربوط به قول است. در قول تمام روایات از طریق سند و به شرط صحت داشتن آنها مطرح می‌شود.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: عقل هم که یکی دیگر از منابع دریافت دینی است تنها نمی‌توانیم به آن اکتفا کنیم بلکه گاهی باید به نقل‌هایی که به ما رسیده است هم دقت کنیم. اینکه در کتاب خدا حتی کلمه‌ای جابجا نشده مورد توافق شیعه و سنی است و هیچ اختلافی در این راستا نداریم.

خاموشی افزود: مبلغ ما برای ترویج سخنان اهل بیت (ع) باید با سند قطعی حرف بزند و کسانی که به روایات آشنایی ندارند بهتر است که در مورد آن احادیث اظهارنظر نکنند. طبق سخنان خود آقای برازش 90 درصد از تحقیق ایشان برای تنظیم فهرست بوده است. پیشنهاد من این است که در راستای مسائل تربیتی نیز جمع‌آوری احادیث را شروع کنیم. در جامعه حال حاضر ما موضوعات وسیعی وجود دارد که نیازمند منابع دینی هستند.

وی تصریح کرد: من به ایشان خسته‌نباشید می‌گویم و تاکنون مجموعه احادیثی در باب صبر، دعا، توبه و شکر جمع‌آوری شده است که در آینده نزدیک هم ان‌شاءالله شاهد جمع‌آوری احادیثی در باب عقل، ایمان، عمل، علم و اخلاق هستیم.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: من به شبکه تبلیغ توصیه می‌کنم که از این آثار بهره ببرند و طلاب هم باید از آن بهره کافی را ببرند. در رابطه با دانشجویان به آنها توصیه می‌کنم که این احادیث را بخوانند ولی آنهایی که تا حدودی با احادیث آشنا نیستند به متخصص فن مراجعه کنند؛ چرا که در این کتاب حدیث عام و خاص زیاد وجود دارد و برای فهمیدن برخی از آنها باید به متخصص حدیث مراجعه کنیم. در کل توصیه من به جامعه دانشگاهی هم این است که این کتاب را مطالعه کنند.

در ادامه این مراسم علیرضا برازش نویسنده این کتاب با تبریک عید غدیر و اشاره به حدیثی از امام رضا (ع)، گفت: امام رضا (ع) می‌فرماید اگر مردم زیبایی کلام ما را درک کنند خودشان به سمت دین می‌آیند. یکی از وظایف ما شیعیان این است که زیبایی کلام معصومین را به مردم برسانیم.

وی تصریح کرد: این کتاب در پنج جلد تدوین شده و جمع‌آوری آن 30 سال طول کشیده است. در سال‌های ابتدایی که من جمع‌آوری این کتاب را شروع کردم سیدحسین موسویان مسئول ارزشیابی سازمان تبلیغات بود که من را به این سازمان معرفی کرد و رییس آن زمان مرحوم شیرازی برای جمع‌آوری آثار به من کمک زیادی کرد.

رییس انتشارات امیرکبیر ادامه داد: من تاکنون نزدیک به 500 حدیث در باب شکر جمع‌آوری کرده‌ام و قبل از من جمع‌آوری این احادیث کمتر بود و در باب جمع‌آوری احادیث صبر هم فعالیت‌هایی داشتم. در باب شکر در کتاب کافی 30 حدیث وارد شده است و در میزان‌الحکمه ری‌شهری 87 حدیث در 23 باب است و من در باب شکر چهار هزار و 589 حدیث را جمع‌آوری کرده‌ام. شاید بخشی از آن تکراری باشد ولی کارآمد است.

برازش در رابطه با جمع‌آوری احادیثی که در راستای صبر وجود داشته‌اند، عنوان کرد:‌ در اصول کافی 25 حدیث در باب صبر است. در بهارالانوار 117 حدیث، در میزان‌الحکمه نیز 117 حدیث و من اکنون پنج هزار و 700 حدیث را با بیش از دو هزار عنوان جمع‌آوری کرده‌ام.

رییس انتشارات امیرکبیر در پایان گفت: در جمع‌آوری این احادیث حمایت‌های سایرین هم مفید بوده است و ما باید با مطالعه از احادیث زوایای جدیدی از اسلام را برای مردم باز کنیم و کاری کنیم که در تمامی زمینه‌ها احادیثی جامع داشته باشیم.

انتهای پیام

کد N538502

وبگردی