آفتاب

مقدمات برخورد قانونی با اعتراضات مردمی در ترکیه

مقدمات برخورد قانونی با اعتراضات مردمی در ترکیه

رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید پارلمان آنکارا در چند روز آتی مقدمات قانونی برای پایان دادن به "خرابکاری‌ها و خشونت‌ها" در خیابان‌های این کشور را که 33 کشته بر جای گذاشته، آماده خواهد کرد. این اعتراضات با هدف حمایت از کردها در کوبانی بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آنادولو، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: امیدوارم از روز سه‌شنبه پارلمان ترکیه مقدمات قانون جدید را آماده کند. دولت اقدامات اجرایی را انجام خواهد داد و دیگر موسسات وظایف خود را برای پاکسازی فوری خیابان‌های ترکیه از این خرابکارها انجام خواهند داد.

وی افزود: منتظر حمایت تمامی احزاب سیاسی و سازمان‌های غیردولتی در این زمینه هستم. خواهیم دید که چه کسانی در پارلمان از دولت حمایت خواهند کرد و چه کسانی حمایت نخواهند کرد.

اردوغان با درخواست از تمامی شهروندان ترکیه برای کنار گذاشتن مناقشات و اختلافات، گفت: هر کسی باید بداند که مسئول نجات این کشور است و حمایت لازم از این مساله را نشان دهد. هیچکس نمی‌تواند هنگامی که معترضان در حال آتش زدن مدارس، بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان هستند، از من بخواهد تا ساکت و بی‌خیال بمانم.

معترضانی که در چند روز گذشته در نقاط مختلف ترکیه دست به تظاهرات زده‌اند، خواستار مداخله نظامی کشورشان در مبارزات علیه داعش برای نجات کوبانی، شهری در نزدیکی مرز سوریه و ترکیه شده‌اند و در جریان این اعتراضات 33 تن کشته شدند. این معترضان می‌گویند که دولت ترکیه برای متوقف کردن پیشروی‌ شبه‌نظامیان داعش به سمت شهر کوبانی که اکثر کردهای سوریه در آن ساکن هستند، هیچ کاری انجام نمی‌دهد.

اردوغان گفت: این اعتراضاتی که در چند روز گذشته در سراسر ترکیه به راه افتاده به دنبال خدشه‌دار کردن روند دستیابی به صلح است. این روند به دنبال پایان دادن به تروریسم است و به همین خاطر مورد هدف قرار گرفته است.

ترکیه این روند صلح را به منظور پایان دادن به درگیری‌های چندین دهه‌ای با شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به "پ.ک.ک" به راه انداخته است.

انتهای پیام

کد N538307

وبگردی