آفتاب

غایبان بزرگ یک همایش

غایبان بزرگ یک همایش

وزن اصولگرایانی که در همایش روز شنبه همگرایی اصولگرایان غایب بودند از وزن آنهایی که حضور داشتند، به مراتب بیشتر بود. دلیل این اتفاق هرچه باشد از اختلافات فکری و تاریخی گرفته تا نگاه‌های متضاد نسبت به آینده کشور و شیوه اداره آن، این را نمی‌توان نادیده گرفت که این همایش بیش از آن که نشانه همگرایی اصولگرایان باشد، نشان‌دهنده آغازی برای همراه شدن آنان در آینده بود.

به گزارش ایسنا، تابناک نوشت: در شرایطی که هواداران فکری آیت‌الله مصباح یزدی، بخشی از اصولگرایان مجلس، بخشی از اصولگرایان سنتی که مرزهای اختلاف آنها با دیگران کمرنگ‌تر از هر گروه سیاسی دیگر است و جداشدگان از احمدی‌نژاد مهم‌ترین حاضران در نشست همگرایی اصولگرایان بودند، حداقل هشت دسته مهم از اصولگرایان را می‌توان بر شمرد که در همایش عصر شنبه در سفارت سابق آمریکا غایب بودند.

نماد دسته اول، علی‌اکبر ناطق نوری است. چهره کلیدی سابق اصولگرایان، اکنون این قدر از اصولگرایان فاصله گرفته که احتمالاً اصولگرایان از نگاه داشتن وی در جناح خود و متمایل نشدن وی به دولت یازدهم و هواداران اصلاح‌طلب آن ناامید شده‌اند. بخش قابل توجهی از بزرگان سیاسی و پرسابقه جناح راست در این دسته قرار می‌گیرند.

لاریجانی و ولایتی تا حدی شبیه ناطق نوری هستند؛ بویژه ولایتی که بعد از انتخابات به ضربه زدن به نامزد مورد علاقه آیت‌الله مصباح در انتخابات نیز متهم شد. علی لاریجانی نیز با وجود خاستگاه سیاسی خاص خود، در جایگاه ریاست مجلس از کمتر تلاشی برای حمایت از دولت فروگذار کرده است.

بعد از این گروه، برخی از نیروهای قدیمی اصولگرایان مانند پورمحمدی و رحمانی فضلی هستند که اکنون در عضویت دولت یازدهم قرار دارند.

حجت‌الااسلام ابوترابی‌فر و باهنر به عنوان نامزدهای اولیه انتخابات ریاست جمهوری سال 92 که البته به رقابت پایانی نرسیدند نیز در همایش اصولگرایان حضور نداشتند. در این بین غیبت باهنر قابل توجه‌تر است بویژه به این دلیل که او اکنون جایگاهی را در اختیار دارد که پیش از این مرحوم عسگراولادی در آن مستقر بود.

رهپویان و ایثارگران نیز چهره‌های قابل توجهی همچون احمد توکلی و الیاس نادران دارند که در این همایش غایب بودند. اگرچه از این گروه‌ها افرادی چون زاکانی و فدایی در همایش حاضر بودند ولی به گفته زاکانی، اصول و مبنای وحدت در نزد اعضای این تشکل‌ها اهمیت زیادی دارد.

قالیباف و طلایی دوستان قدیمی در نیروی انتظامی و همکاران فعلی در شورای شهر و شهرداری نیز این روزها ترجیح می‌دهند کمتر در مورد سیاست حرفی بزنند، به همین خاطر می‌توان آنها را غایبان ساکت این همایش نیز به حساب آورد.

چهره‌های سیاسی و تئوریسین‌های معروف اصولگرایان نیز در همایش دیروز غایب بودند از مرتضی نبوی گرفته تا محبیان و جوان‌ترهای دانشگاهی، کمتر نامی در این فرآیند همگرایی آمده است.

از احمدی‌نژادی‌هایی که تا روز آخر با احمدی‌نژاد باقی ماندند، بعد از آن هم به احمدی‌نژاد گوشه و کنایه نزدند و وزن سیاسی قابل توجهی دارند، کمتر کسی در این همایش حضور داشت.

انتهای پیام

کد N538270

وبگردی