آفتاب

درخواست مقامات نظامی انگلیس برای تحت فشار گذاشتن دولت‌های عرب‌ خلیج‌فارس

درخواست مقامات نظامی انگلیس برای تحت فشار گذاشتن دولت‌های عرب‌ خلیج‌فارس

مقامات نظامی ارتش انگلیس از دولت این کشور خواسته‌اند به منظور مقابله با افراط گرایی، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را تحت فشار بگذارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، این مبارزه شامل محدودیت در ارائه کمک‌های مالی برای شبکه‌های تروریستی و ایدئولوژی مذهبی است که آنان را تشویق به اقدامات تروریستی می‌کند.

فشارها بر دولت انگلیس پس از اعدام آلن هنینگ، یکی از کارمندان امداد و نجات انگلیس که در سوریه ربوده شد، افزایش یافته است تا اقداماتی را علیه کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج فارس که متهم به ارائه کمک‌های مالی برای تروریست‌های داعش هستند، انجام دهد.

دو فرمانده بازنشسته و یک وزیر دفاع پیشین این کشور اعلام کرده‌اند که کشورهایی مانند قطر و عربستان از گسترش افراطی گرایی حمایت می‌کنند و این کار را از طریق ارائه کمک‌های مالی به گروه‌های تروریستی مانند داعش که هنینگ را به قتل رساند، انجام می‌دهند.

این سه فرد نظامی انگلیسی اعلام کرده‌اند که حملات نظامی علیه داعش برای مقابله باتهدیدات این گروه ناکافی است. بررسی‌هایی که توسط روزنامه تلگراف انجام شده حاکی از آن است که افراد ثروتمند در منطقه خلیج فارس اقدام به ارائه کمک‌های چندین میلیون پوندی برای القاعده و داعش کرده‌اند در حالیکه رهبران این کشورها این مساله را نادیده می‌گیرند یا در ارائه کمک‌های مالی به برخی گروه‌های مشارکت می‌کنند.

تلگراف در چندین مقاله به رابطه میان یک شبکه از ثروتمندان قطری و تروریست‌های عراقی و سوریه اشاره کرده است.

لرد دانات، رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش انگلیس گفت: این مساله که برخی افراد در قطر، عربستان و سایر کشورها منافع خود را در ارائه کمک‌های عظیم مالی به گروه به اصطلاح خلافت اسلامی می‌بینند، کاملا غیرقابل قبول است.

وی همچنین از دولت انگلیس خواست تا از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بخواهد شبکه‌های حامی کمک‌های مالی را پیش از آنکه پروژه‌های اصلی انگلیس را به مخاطره بیندازد، متلاشی کند.

دانات افزود: فقط دولت‌های دوحه و ریاض نیستند که باید وارد عمل شوند، بلکه سایر افراد در لندن و سایر کشورها نیز مسئول هستند.

وی افزود: این قابل قبول نیست که برای مثال از تزریق سرمایه‌های عظیمی به پروژه‌هایی مانند شارد در لندن استقبال کنیم در حالی که فشاری به دولت قطر نمی‌آوریم تا برخی اقدامات شهروندان خود را سرکوب کند. این اقدامات ریاکارانه منجر به تضعیف بسیاری از اقدامات سیاسی و نظامی می‌شود که برای بی‌اعتبار سازی و نابودی تروریستها انجام می‌شود.

ژنرال جاناتان شاویک، دستیار رئیس کارکنان امور دفاعی که مسول نظارت بر خروج نیروهای انگلیس از بصره در جنوب عراق بود نیز گفت: ائتلاف نظامی علیه داعش اگر ایدئولوژی این گروه تضعیف نشود "بیهوده" خواهد بود. این ایدئولوژی با پول قطر و عربستان ایجاد شده و باید متوقف شود.

لیام فاکس، وزیر دفاع پیشین انگلیس نیز کشورهای حاشیه خلیج فارس را متهم به فراهم آوردن کمک‌های مالی برای تروریست‌ها کرد.

وی گفت: داعش بسیار مورد حمایت مالی است. این پول از سوی افراد ثروتمند کشورهای حاشیه خلیج فارس فراهم می‌شود برای اینکه افراد داعش و هم پیمانان سنی آن را در مبارزه علیه دولت بشار اسد تجهیز کند.

این در خواست‌ها که از سوی سه مقام ارتش پیشین انگلیس مطرح شده در خصوص عدم اقدامات مناسب برای مبارزه با افراط گرایی است.

هفته گذشته ملکوم ریفکانید، رئیس کمیته اطلاعات و امنیت پارلمان به قطر هشدار داد در صورتی که اجازه ارائه کمک‌های مالی برای گروه‌های تروریستی را فراهم کند با اقدام شدید بین‌المللی مانند تحریم‌های احتمالی مواجه می‌شود.

همچنین ریچارد دیرلاو، رئیس پیشین MI6، قطر و عربستان سعودی را دست کم به نادیده گرفتن کمک‌های مالی فراهم شده برای تروریست‌ها متهم کرد.

انتهای پیام

کد N538230

وبگردی