آفتاب

انتقاد از پایبندی آمریکا به توافقنامه امنیتی/ برگزاری تظاهرات ضد آمریکایی در افغانستان

انتقاد از پایبندی آمریکا به توافقنامه امنیتی/ برگزاری تظاهرات ضد آمریکایی در افغانستان

شلیک 190 راکت به کنر، انتقاد از پایبندی آمریکا به توافقنامه امنیتی و برگزاری تظاهرات ضد آمریکایی در افغانستان از جمله تحولات مهم این کشور به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های افغان، صدیق صدیقی سخنگوی وزارت کشور افغانستان در یک نشست خبری اعلام کرد که نظامیان پاکستانی 190 راکت را در 24 ساعت گذشته به کنر شلیک کردند.

بر این اساس در جریان سال های اخیر نظامیان پاکستان همواره به سمت ولایت کنر راکت پراکنی کرده اند که به گفته دولت افغانستان این اقدام پاکستان تجاوز آشکار به این کشور تلقی می‌ شود.

بر اساس مفاد پیمان امنیتی، آمریکا متعهد شده است که از افغانستان در برار تجاوزات خارجی دفاع می‌ کند، این درحالیست که تاکنون آمریکا واکنشی به حملات راکتی پاکستان نشان نداده است.

خبر دیگر اینکه عثمانی فراهی عضو مجلس نمایندگان افغانستان روز گذشته در نشست عمومی مجلس گفت: آمریکا نسبت به توافقنامه امنیتی بی تفاوت بوده و به تعهدات خود عمل نمی‌ کند.

این عضو مجلس از حکومت افغانستان خواست که در مورد عملکرد آمریکا موضع جدی بگیرد تا ایالات متحده طبق مفاد توافق‌ نامه از افغانستان در مقابل تجاوزات پاکستان حمایت کند.

رسانه های افغان همچنین از برگزاری تظاهرات ضد آمریکایی در امروز یکشنبه در اعتراض به اشغال افغانستان توسط آمریکا و ناتو و دفاع از مقاومت مردم کوبانی در پاسخ به فراخوان حزب همبستگی افغانستان خبر دادند.

معترضان در این تظاهرات که از ساعت 9:30  از مقابل سینمای پامیر برگزار شد، شعارهایی همچون " باهمبستگی و خیزش مردمی، اشغالگران و وطنفروشان را نابود کنیم!" را سر دادند.

خبر دیگر اینکه بر اساس نتایج یک نظر سنجی انجام شده در افغانستان،  46 درصد افغان ها خواهان قرار گرفتن امنیت در اولویت کاری رئیس جمهوری این کشور هستند.

این نظرسنجی از سوی روزنامه هشت صبح در شش شاخص امنیت، آزادی بیان و حقوق بشر، مبارزه با فساد، اشتغال و معیشت، معارف و تحصیلات عالی و سیاست خارجی و در 34 ولایت افغانستان به مدت یک ماه انجام شد.

همچنین 29 درصد مردم ایجاد اشتغال، 11 درصد ارتقای معارف و تحصیلات عالی، هشت درصد مبارزه با فساد و 2.4 درصد آزادی بیان و سیاست خارجی را از جمله اولویت های مهم دستور کار رئیس جمهور معرفی کردند.

در نتایج این نظرسنجی آمده است که 65 درصد مردم افغان موافق با پاسخ به حملات راکتی پاکستان از سوی دولت بوده و 40 درصد خواهان حذف آزمون کنکور از دانشگاه های دولتی و 40 درصد مخالف آن هستند.

در شاخص مبارزه با فساد 90 درصد از افراد موافق هستند که باید مبارزه با فساد از مقامات بلند پایه آغاز شود. در این تظرسنجی شش هزار و 830 نفر شرکت کردند که 68.3 درصد را مردان و 31.5 درصد را زنان تشکیل دادند.

کد N538129

وبگردی