آفتاب

بازداشت یک فعال دیگر چینی به اتهام حمایت از هنگ‌کنگی‌ها

بازداشت یک فعال دیگر چینی به اتهام حمایت از هنگ‌کنگی‌ها

وکیل یک فرد دانشگاهی چینی و فعال حقوق بشر که موسس یک اندیشکده غیردولتی بانفوذ نیز است، اعلام کرد که موکلش به اتهام "اقدامات تحریک آمیز" دستگیر شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، گیو یوشان، یکی دیگر از ده‌ها فردی است که هم زمان با درخواست معترضان هنگ کنگی برای حق رای عمومی در انتخابات، دستگیر شده‌ است.

پکن اوایل ماه جاری "وانگ زانگ" یک شاعر مخالف دولت و هفت تن دیگر را پیش از مراسم شعرخوانی که به منظور حمایت از معترضان هنگ کنگ قرار بود در پکن برگزار شود، دستگیر کرد.

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد: دست کم 37 تن دیگر نیز در چین به علت حمایت از معترضان هنگ کنگ از جمله نمایش تصاویر پیغام‌های آنلاین از هم بستگی و برنامه‌ریزی برای سفر به هنگ کنگ دستگیر شده‌اند. دست کم 60 تن دیگر نیز برای بازجویی از سوی پلیس فراخوانده شده‌اند.

بیشتر این افراد مظنون به ایجاد اقدامات تحریک آمیز هستند.

منتقدان بر این باور هستند که این اتهام، اتهامی مبهم است که از سوی دولت برای سرکوب معترضان، فعالان و منتقدان دولت استفاده شده است.

هنوز مشخص نیست که آیا دستگیری گیو یوشان مستقیما مربوط به اعتراضات در هنگ کنگ است یا خیر زیرا او اظهاراتی که در حمایت از جنبش حامی دموکراسی در هنگ کنگ نداشته است.

لی جین، وکیل وی اعلام کرد که قرار است در مرکز بازداشت پکن با گیو یوشان دیدار کند اما هنوز اتهام دقیق وی مشخص نیست.

گیو یوشان، یکی از بنیانگذاران "موسسه گذار" به منظور انجام تحقیقات درباره مسایل اجتماعی و اقتصادی چین است اما مقامات پکن سال گذشته این موسسه را تعطیل و علت آن را عدم ثبت صحیح اعلام کردند.

انتهای پیام

کد N537864

وبگردی