آفتاب

نامه سرگشاده معترضان هنگ‌کنگ به رئیس‌جمهوری چین

نامه سرگشاده معترضان هنگ‌کنگ به رئیس‌جمهوری چین

دانشجویان معترض حامی دموکراسی هنگ‌کنگ در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس‌جمهوری چین از وی خواستند تا اصلاحات سیاسی در این دولت شهر را مدنظر قرار داده و رهبر نامحبوب هنگ‌کنگ را مقصر این تظاهرات بداند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دو گروه از دانشجویان معترض که رهبری این اعتراضات را برعهده دارند، این نامه سرگشاده را منتشر کرده‌اند. در این نامه آمده است، لئونگ چان یینگ، رئیس اجرایی هنگ‌کنگ مسئول کمپین نافرمانی مدنی است که در دو هفته گذشته باعث تجمع ده‌ها هزار تن از مردم در خیابان‌های اصلی این شهر نیمه خودمختار شده است.

هزاران معترض روز شنبه پس از آنکه دولت هنگ‌کنگ مذاکرات برنامه‌ریزی شده با رهبران دانشجویان را لغو کرد، مجددا به خیابان‌های این دولت شهر آمدند. این معترضان خواستار دموکراسی بیشتر و حق رای عمومی برای انتخاب رهبر آتی هنگ‌کنگ در انتخابات سال 2017 میلادی هستند و متعهد شده‌اند تا زمانی که دولت به خواسته‌های آن‌ها پاسخ ندهد، به تظاهرات خود ادامه دهند.

در این نامه سرگشاده آمده است: دانشجویان و دانش‌آموزان از کلاس‌های درس خارج شده و در حال حاضر مکان‌های مختلف را اشغال می‌کنند چرا که رئیس اجرایی و افراد دیگر بارها خواسته مردم را انکار کرده‌اند. اگر دولت مرکزی از کاری که انجام می‌دهد مطمئن است، نباید ترسی داشته باشد که به مردم هنگ‌کنگ اجازه دهد تا رئیس اجرایی خودشان را انتخاب کنند.

در همین حال یکی از روزنامه‌های دولتی چین آمریکا را مقصر این اعتراضات دانست؛ ادعایی که وزارت امور خارجه آمریکا به شدت آن را رد کرده است. این روزنامه در صفحه اول خود نوشت: "حق ملی برای دموکراسی"، یک گروه غیر دولتی مستقر در واشنگتن است که به عنوان بخشی از استراتژی آمریکا برای متزلزل کردن دولت‌های خارجی به اسم ترغیب دموکراسی در اعتراضات هنگ‌کنگ شرکت دارد.

این روزنامه به نقل از گزارش‌های رسانه‌ای نامشخص مدعی است که لوئیزا گریو، رئیس این سازمان (حق ملی برای دموکراسی) در ماه‌های گذشته بارها با رهبران اعتراضات هنگ‌کنگ دیدار کرده است تا درباره این جنبش مذاکره کند.

انتهای پیام

کد N537783

وبگردی