آفتاب
آیت‌الله استادی:

دلیل جاودانگی آیت‌الله زاهد تقوا و ‌بی‌توقع بودن است

دلیل جاودانگی آیت‌الله زاهد تقوا و ‌بی‌توقع بودن است

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه قم گفت: یک روحانی به دلیل کم‌توقع بودنش برداشت اش از بیت‌المال کم است، ولی بازدهی او برای دین اسلام بسیار زیاد است.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله استادی در آیین بزرگداشت آیت‌الله شیخ محمدحسین زاهد که از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد امشب در حوزه علمیه آیت‌الله حق شناس جنب امام زاده اسماعیل با حضور آیت الله جاودان، حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری و جمعی از اساتید و طلاب حوزه علمیه برگزار شد، اظهار کرد: شاید برای بسیاری از ما این سوال پیش آید که رمز موفقیت این آیت الله بزرگ چیست؟ یکی از رموز موفقیت ایشان رعایت تقوا و باسواد بودنش بود.

وی ادامه داد: ایشان علاوه بر اینکه سواد بسیاری داشت، تقوا را سرلوح کار خود قرار می‌داد. در حال حاضر طلاب ما باید واقعا باسواد باشند و یک رشد واقعی را از لحاظ تقوا پیدا کنند؛ چرا که آنها امروز باید در مدارس،‌ دانشگاه ها و مراکز علمی پاسخگوی نسل جوان باشند. آنها نباید فراموش کنند که اگر دریای سواد باشند ولی تقوا نداشته باشند به جایی نمی رسند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه قم تصریح کرد:‌ ما در هر مقطعی که هستیم باید جنبه پارسایی و زهد را داشته باشیم. یکی دیگر از خصوصیات ایشان بی ادعا بودنشان بود. روزگار ما روزگاری است که افراد پرادعا هستند و گاهی همین ادعا برای آنها ضرر دارد. جوانان امروز نباید از هر فردی هر کرامتی دیدند به دنبالش بروند. عالم واقعی هرگز برای جذب جوانان ادعای کرامت نمی‌کند. ما هم باید طوری خودمان را تربیت کنیم که فقط نخواهیم از خودمان تعریف کنیم. آیت الله زاهد هم از حیث سواد و هم از حیث شعور از خیلی از افراد زمان خود بالاتر بود ولی هرگز این ادعا را نداشت و همین سبب محبوبیت او شده بود.

استادی افزود: اگر قرار باشد انسان به جایی برسد خداوند خودش به او کمک می‌کند و نیازی نیست که انسان ها به هر جایی که رسیدند دائماً در صدد مطرح کردن خودشان باشند.

وی در ادامه با اشاره به خصلت بعدی آیت الله زاهد خاطرنشان کرد: بی توقع بودن خصلت بعدی ایشان است. فراموش نکنید همه از روحانیون توقع دارند ولی روحانی نباید از مردم توقع و انتظاری داشته باشد. آن‌هایی که پای درس آیت الله زاهد بودند همه تاجر زاده بودند ولی ایشان حتی یک بار توقعی و درخواستی از آنها نداشتند.

استادی ادامه داد:‌ روحانی واقعی کسی است که بازده او بیشتر از برداشتش باشد. یک روحانی به دلیل کم توقع بودنش برداشت اش از بیت المال کم است ولی بازده او برای دین اسلام و معنویت بسیار زیاد است. مثل امام خمینی (ره) که چه خدمت بالایی به دین کرد ولی برداشت اش از بیت المال کم بود. طبع مردم جامعه ما این است که روحانیت جامعه نباید اهل تجمل باشد و روحانی موفق کار را برای خدا انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد:‌ یکی دیگر از خصلت‌های آیت‌الله زاهد این بود که برعکس مردم که دنیادوست بودند ایشان هرگز به دنیا توجهی نداشت و دنیا را کنار گذاشته بود. این هم یکی دیگر از دلایل محبوبیت ایشان بود. فراموش نکنیم که مردم دینشان را از کتاب و استدلال نمی گیرند بلکه دینشان را از زندگی علما می گیرند.

وی افزود: دلیل با ایمان بودن برخی از مردم وجود این علما است. علمایی همچون آیت‌الله زاهد، میرزا احمد آشتیانی،‌ خوانساری و حق شناس همه این حرف را باور داشته اند و به آن عمل می کردند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه قم ادامه داد: یکی دیگر از درس هایی که باید از ایشان یاد بگیریم توجه نداشتن به القاب است. آیت الله زاهد هرگز به القاب توجهی نداشت. از امام هادی (ع) نقل شده که دنیا مثل بازاری است که یک عده از آن سود می برند و یک عده از آن ضرر . آیت الله زاهد از این بازار سود برد و در راه دین قدم برداشت. توصیه من به طلاب این است که در کنار درس تقوا را هم رعایت کنند.

استادی در پایان با اشاره به اینکه در نزدیکی عید غدیر هستیم گفت: پیامبر (ص) فرموده اند که حق با علی و علی هم با حق است. این حدیث و تأیید فاطمه زهرا (س) به عنوان دختر پیامبر کافی است که حقانیت حضرت علی (ع) را برای امامت تأیید کند و این حدیث محکم‌ترین جلیل امامت علی (ع) است که در کتاب‌های شیعه و سنی بیان شده است.

انتهای پیام

کد N537480

وبگردی