• ۵بازدید
آیت الله مصباح در همایش وحدت اصولگرایان:

کسی را شایسته تراز«رهبری» در این مقام سراغ نداریم/ اصولگرایی یعنی ولایت فقیه را قبول داشته باشیم

احزاب و تشکلها

رئيس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) جامعه را به دو گروه اصولگرا و غیر اصولگرا تقسیم کرد و گفت: اصولگرا کسی است که به مقدمات اصول فکری، اصول ارزشی و اصول روشی اعتقاد داشته باشد و پایبند به ولایت فقیه باشد و تا پای جان از آن حفاظت کند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله مصباح‌یزدی در جلسه ای که عصر امروز تحت عنوان جشن بزرگ ولایت در مجتمع فرهنگی 13 آبان برگزار شد، گفت: حرکت هایی در تاریخ انجام گرفته که برخی از این حرکت ها در سرنوشت انسان ها موثر بوده است، خواه سرنوشت های نامطلوب و یا مطلوب داشته است، اما به طور کلی حرکت های موثر به دو دسته قابل تقسیم است.

وی ادامه داد: در این حرکت های موثر در سرنوشت بشریت، برخی اهدافشان مسائل معنوی و الهی بوده است و برخی دیگر حرکت های سکولار و مادی که به مسائل معنوی و الهی اعتقادی نداشتند و دغدغه آنها نبوده است و بررسی اینکه هر دسته چه ویژگی هایی داشته و چه تاثیری در اهداف و رفتارشان ایجاد کرده اند بحث طولانی می طلبد.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با بیان اینکه به طور کلی حرکت های اجتماعی سه مقدمه دارند، گفت: ابتدا باید این مقدمات فراهم شود تا حرکت ها به سرانجام برسد.

وی ادامه داد: کسانی که می خواهند حرکتی را ایجاد کنند، یک جهان بینی و نگرشی نسبت به خود و جایگاه هستی دارند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی افزود: کسانی که حرکت هایشان بر اساس بینش مادی و ماده بوده است، پیدایش عالم را بر اساس اتفاقی می دانستند که انفجار در ماده ایجاد شده و خودبخود ستارگانی پدید آمده اند و پیدایش حیات شده است و ما هم محصول این اتفاقات هستیم.

وی گفت: در مقابل این بینش، برخی می گویند خدای حکیم بر اساس حکمت بالغ، عالم را آفرید و این عالم لحظه به لحظه تحت اراده او است و در این بینش، انسان برای رسیدن به هدف خاص و تکامل آفریده شده و عالم را هدفدار می داند و در نهایت حساب و کتابی وجود دارد.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به مقدمه دوم در پیدایش حرکت موثر در تاریخ ادامه داد: ارزش ها مقدمه دیگر در ایجاد حرکت موثر در تاریخ است یعنی افراد به یکسری خوب و بدها دل می بندند و می گویند این چیز بد است و نباید انجام داد و این چیز خوب است و باید انجام داد و یکسری ارزش هایی برای اشخاص مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه هیچ منتی نیست که بگوید عدالت چیز بدی است و ظلم خوب است، گفت: بر اساس پذیرفتن این ارزش ها، روش هایی برای تحقق این افراد شکل می گیرد، اما مصادیق خوب و بد در جوامع مختلف است و گاهی اختلاف در روش بوجود می آید و تفاوت راه انبیاء با دیگر حرکت ها در همین روش ها و بینش ها است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه بینش ها، ارزش ها و روش ها راه انبیاء را از دیگران ممتاز می‌کند، گفت: انبیاء می گویند حقیقت اصل ذات مقدس خداوند است که هیچ موجودی غیر از خودش آن کمال و جلال را نمی‌تواند درک کند و عالم هستی پرتوی از جلال او است.

وی تصریح کرد: خداوند انسان را به گونه ای خلق کرده که همواره زمینه و شرایط مختلف برای انتخاب در مسیرش ایجاد می شود که این یکی از بزرگترین حکمت ها و قدرت الهی است که برای هر کس تکلیف جدیدی ایجاد می شود و اسم این تکلیف در فرهنگ اسلامی امتحان است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به برخی اختلافات در تشخیص گفت: ممکن است برخی ها در روش ها و تشخیص ها دچار اختلاف و معذوریت شوند که این عامدانه نیست، اما برخی اختلافات مانند اختلاف در دین همیشه عالمانه و عامدانه بوده است.

وی ادامه داد: کسانی که به دنبال ایجاد فرقه ای در دین هستند، قرآن می گوید همه اینها عامدانه است و برای تسلط و برتری طلبی و برای آنکه فرصت جدیدی برای خود در جامعه ایجاد کنند.

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: اختلاف در دین از روی برتری طلبی و تجاوز به حقوق دیگران است، بنابراین همه اختلافات از روی معذوریت نیست، برخی اختلافات ممکن است عمدی نباشد، همه تحقیق‌ها صورت بگیرد، اما به راه های مختلف برسند و این جریانی است که در طول تاریخ همواره تکرار شده است.

وی با اشاره به مثالی در این زمینه ادامه داد: پیامبر اسلام(ص) پیامی را از طرف خداوند برای مردم آورد و به اندازه کافی دلیل برای آن آورد و حجت را تمام کرد، اما باز کسانی آن را نپذیرفتند و در آن تشکیک کردند. این اختلاف ها، اختلاف های عمدی است، نمی شود به پیامبر(ص) گفت که پیامبری تو را قبول دارم، اما حرفت را قبول ندارم و اساس خوارج از همین جا آغاز شد.

وی با اشاره به تغییر رفتار افراد در طول زمان گفت: ما در زمان خودمان و در طول انقلاب اسلامی دیده ایم که در برخی افراد چه تحولاتی ایجاد شده است. تحولاتی که به نظر من برای خودشان هم باورکردنی نبود یعنی اگر روزی به آنها می گفتند که قرار است چنین شوید می گفتند محال است اما شدند.

وی گفت: برای بنده و دیگران هم این امکان وجود دارد چرا که ما جزء استثنا نیستیم و پست و مقام، سهام و کارخانه و دیگر مقامات دنیایی ممکن است در ما نیز تحولاتی ایجاد کند و این امتحان برای همه وجود دارد.

وی با بیان اینکه از زمان مشروطه تاکنون تحولات زیادی را پشت سر گذاشته ایم گفت: برخی از افرادی که در این جلسه هستند در این تحولات تاثیرگذار بوده اند اما ما هیچ کدام نمی دانیم که فردا چه می شود.

وی خطاب به افراد حاضر در همایش وحدت اصولگرایان تصریح کرد: اینکه شما از عزیزان در اینجا جمع شده اید معلوم است که می خواهید خود را در برابر سقوط ها ، انحرافها و نوسانات زشت حفظ کنید اما می دانید شرطش چیست؟ این کار سه مقدمه دارد. مقدمات اصول فکری، اصول ارزشی و اصول روشی.

اگر بنا داشته باشیم این اصول را کاملا رعایت کنیم 99 درصد این کار تضمین می شود. یک درصد آن هم برای آن است که هیچ کس معصوم نیست و ممکن است اشتباهاتی وجود داشته باشد.

وی جامعه را دو بخش اصولگرا و غیر اصولگرا نامید و گفت: اصولگرا یعنی کسانی که سه دسته مقدمات را رعایت کرده اند و بنا گذاشته اند که رعایت کنند یعنی گفتند ما ولایت فقیه را قبول داریم و تا پای جان آن را حفاظت می کنیم.

وی گفت: برخی ها می گویند ما خودمان آقا را به مقام رسانده ایم حالا مطیع او شویم. پس این ادعاها برای چیست؟ گیرم که شما کمک کرده اید باید منت بگذاریم. کسانی که با پیامبر و با امام علی (ع) بیعت کردند آیا آنها پیامبر را پیامبر کردند و یا علی را علی.

وی گفت: ما باید خدا را شکر کنیم که کسی را به ما شناساند که کسی شایسته تر از او در این مقام سراغ نداریم و ما قدر این نعمت را که خدا به ما داده است بدانیم و با خدا عهد ببیندیم که تا پای جان از آن حمایت می کنیم.

وی با اشاره به نقل قولی از امام راحل در مورد ولایت فقیه گفت: امام فرمود ولایت فقیه ادامه ولایت رسول الله است ولی می بینیم که همه اینجور نیستند. البته همه کافر و یا ضد انقلاب نیستند اما ایمان آنها ضعف دارد و حال اگر ضررش به 70 میلیون مسلمان می خورد بخورد؛ (مهم این است که) من رئیس باشم!

در ادامه عضو ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به هدف این همایش گفت: هدف از این همایش این است که بینش آگاهانه ای نسبت به اصول بینشی و باور آگاهانه ای نسبت به ارزش های اسلامی و انقلابی و اعتقاد به روش هایی که امام و جانشین امام ارائه داده اند را باور و تقویت کنیم و بدانیم که این راه همان راه صحیح است.

وی خاطرنشان کرد: هر کس که از این راه کوتاه آمد و اشتباه کرد هم دنیا و هم آخرت خود را از دست داده است. اگر می خواهیم این گونه نشویم باید اصول را بشناسیم و در عمل به آن پایبند باشیم.

 

 

 

وبگردی