آفتاب
مصباح یزدی:

شایسته‌تر از آیت‌الله خامنه‌ای برای مقام رهبری وجود ندارد

شایسته‌تر از آیت‌الله خامنه‌ای برای مقام رهبری وجود ندارد

رئیس موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان این‌که عده‌ای به انتقاد می‌گویند ما خودمان رهبری را به این مقام رسانده‌ایم، ولی اکنون باید تابع او باشیم، اظهار کرد: ما باید خدا را شکر کنیم که کسی را به ما شناساند که شایسته‌تر از او برای مقام رهبری نداریم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله مصباح یزدی در سخنرانی خود در همایش همگرایی اصولگرایان با بیان ‌این‌که همه اقدامات انسان در طول تاریخ به دو دسته تقسیم می‌شود، گفت: عده‌ای در اقدامات خود اسباب الهی را در نظر گرفته و عده‌ای به آن معتقد نیستند.

وی افزود: عده‌ای بینش مادی و عده‌ای بینش معنوی دارند. آنها که بینش مادی دارند معتقدند که این دنیا اتفاقی خلق شده، اما پیامبران معتقدند خداوند بر اساس حکمت عالم را آفریده و در آفرینش جهان حساب و کتاب وجود دارد. در واقع این دو دسته در بینش‌ها، ارزش‌ها و روش‌های خود متفاوتند.

مصباح در ادامه با بیان این‌که مادی‌گرایان به خداوند و ملائک و عالم دیگر اعتقاد ندارند، خاطرنشان کرد: اما انبیاء حقیقت را در ذات باریتعالی می‌دانند و انسان را در بعد مادی محدود نمی‌کنند. در حالی که برخی فیلسوفان غربی گفته‌اند که اگر انسان سختی و خوشی دنیا را بسنجد قطعا" خودکشی می‌کند، زیرا سختی‌ها بسیار بیشتر از خوشی ‌های آن است. اما قرآن می‌گوید اگر این سختی یک مقدمه باشد ارزش زیادی دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که بینش‌های مختلف ارزش‌ها و روش‌های مختلف را ایجاد می‌کند، اظهار کرد: انسان با سرمایه‌های فطری و خدادادی باید با اختیار اقدام کند. به زور بردن افراد به مسجد هیچ فایده‌ای ندارد. تعالی و انحطاط انسان در اختیار خود اوست. نام این مفهوم در فرهنگ اسلامی امتحان است.

وی در ادامه با بیان این‌که برخی اختلافات به دلیل جهل ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: گاهی افراد نمی‌توانند حقیقت را تشخیص دهند. به این معنا که در زمینه‌ای بحث و تخحقیق می‌شود، اما در نهایت اختلاف به وجود می‌آید. اما قرآن کریم می‌گوید یک نوع اختلاف که اختلاف در دین است عامدانه بوجود می‌آید، اما عده‌ای برای برتری طلبی در دین اختلاف ایجاد می‌کنند.

رئیس موسسه امام خمینی (ره) همچنین گفت: پیامبر برای مردم از طرف خدا پیغام آورد و برای آنها دلیل و حجت نیز بیان می‌کرد، اما عده‌ای این پیام را نمی‌پذیرفتند و در آیه قران تشکیک می‌آوردند.

مصباح در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که ارتکاب گناه نشانه ضعف ایمان است، گفت: ایمان به وسیله تکرار گناه از بین می‌رود چه بسا عده‌ای مستجاب‌الدعوه بودند اما علاقه آنها به دنیا موجب شد کرامات آنها از بین برود. این نوسانات از صدر اسلام تاکنون برقرار بوده و ما خودمان هم دیده‌ایم که از اول انقلاب چه تحولاتی در برخی از افراد ایجاد شده که اگر از اول به آنها می‌گفتیم که چه تحولی خواهند کرد خودشان باور نمی‌کردند. البته برای ما هم امکان چنین تحولی وجود دارد. ما باید نگران باشیم که لذات دنیوی و پول و قدرت مانعی برای انجام وظایفمان نباشد.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین خاطرنشان کرد: کسانی که اصولگرا هستند ادعا می‌کنند کسانی هستند که می‌توانند خود را از سقوط‌ها و نوسانات زشت حفظ کنند. برای دستیابی به این هدف باید بینش، ارزش و روش درستی را انتخاب کرده و مدام اصول خود را تغییر ندهند و اگر به طور مثال گفتند ولایت فقیه را قبول دارند باید تا پای جان از آن دفاع کنند.

مصباح یزدی همچنین با اشاره به این‌که ما عهد می‌بندیم که تا پای جان از ولایت فقیه دفاع کنیم، خاطرنشان کرد: ولایت فقیه شعاعی از ولایت در روز غدیر است اما همه افراد این‌گونه از ولایت دفاع نمی‌کنند زیرا در ایمان خود ضعف دارند.

وی در پایان اظهار کرد: هدف از برگزاری چنین همایش‌هایی این است که ما اعتقاد آگاهانه‌ای نسبت به اصول، بیبنش و ارزش‌های خود به دست آوریم.

انتهای پیام

کد N537408

وبگردی