آفتاب

امضای قرارداد همکاری هسته‌ای آفریقای جنوبی با فرانسه

امضای قرارداد همکاری هسته‌ای آفریقای جنوبی با فرانسه

طبق گفته دولت آفریقای جنوبی این کشور روز گذشته با فرانسه قرارداد همکاری هسته‌ای به امضا رسانده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از رویترز، این قرارداد هسته‌ای دومین قرارداد هسته‌ای آفریقای جنوبی برای کمک گرفتن در ساخت نیروگاه هسته‌ای پرتوریای آفریقای جنوبی با ظرفیت تولید 9600 مگاوات انرژی است.

سه هفته پیش نیز دولت این کشور یک قرارداد همکاری هسته‌ای دیگر با شرکت هسته‌ای روسیه (روس اتم) به امضا رسانده بود. این قرارداد در تاریخ 20 سپتامبر ماه گذشته با ارزشی حدود 10 میلیارد دلار به امضا رسید که به گفته مقامات دولتی آفریقای جنوبی این قرارداد جزء مراحل اولیه ساخت نیروگاه هسته‌ای پرتوریا به حساب می‌آید.

مقامات انرژی دولت آفریقای جنوبی نیز پیش‌تر تأکید کرده بودند که این کشور قصد دارد در روند ساخت و تکمیل این نیروگاه هسته‌ای چند قرارداد هسته‌ای دیگر با کشورهایی نظیر فرانسه، چین، ژاپن و آمریکا به امضا برساند.

همچنین یاکوب زوما، رئیس جمهور آفریقای جنوبی نیز قرارداد همکاری هسته‌ای با فرانسه را به عنوان بخشی از تکمیل برنامه این کشور برای ساخت یک نیروگاه هسته‌ای عظیم و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای دانسته بود.

به گفته رویترز، کشور آفریقای جنوبی در حال حاضر دارای یک نیروگاه هسته‌ای است که حدود 5 درصد از نیاز 4200 مگاواتی این کشور را فراهم می‌کند که هم‌اکنون نیز 95 درصد دیگر انرژی مورد نیاز این کشور از ذغال سنگ تأمین می‌شود.

بر طبق گفته دولت آفریقای جنوبی این کشور قصد دارد تا پایان سال 2030، 6 رآکتور هسته‌ای را با ظرفیت تولید 9600 مگاوات انرژی در این کشور نصب و راه‌اندازی کند که البته هزینه آن حدود 400 تا 800 میلیارد دلار تخمین زده شده است و به نظر می‌رسد دولت آفریقای جنوبی را با مشکل بودجه روبرو کند.

همچنین مخالفان این طرح دولت مدعی‌اند که ساخت و بهره‌برداری از نیروگاه هسته‌ای بیش از یک دهه به طول می‌انجامد در حالی که کشور آفریقای جنوبی در حال حاضر با مشکل کمبود انرژی روبرو است.

انتهای پیام

کد N537094

وبگردی