آفتاب
معاون راهبردی قوه قضاییه:

افزایش 50 درصدی حقوق کارمندان، بودجه سازمان را بلعید

افزایش 50 درصدی حقوق کارمندان، بودجه سازمان را بلعید

معاون راهبردی قوه قضاییه گفت: در پایان سال گذشته در یک اقدام انقلابی حقوق کارکنان این سازمان 50 درصد افزایش یافت که می‌توان گفت این امر بودجه را بلعید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، محمدباقر ذوالقدر طی سخنانی در همایش روسای کل دادگستری که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه بودجه قوه قضاییه در سال جاری رشد نسبتا خوب و جهش بیش از 30 درصدی داشت، از آن استفاده خوبی نشد و به همین دلیل در حال حاضر قوه قضاییه کمبود بودجه را احساس می‌کند.

وی با بیان اینکه 35 درصد بودجه این سازمان ناشی از درآمد است، افزود: البته افزایش حقوق کارکنان، اقدام خوبی است و به همین دلیل تا پایان سال جاری نیز حقوق کارکنان را حدود 30 درصد افزایش می‌دهیم.

ذوالقدر تصریح کرد: در مجموع رشد موجودی در دستگاه قضا نزولی بوده اما نیازمند تلاش جدی‌تری برای موجودی هستیم، امیدواریم مشکلات مالی این سازمان در سال آینده رفع شود.

وی افزود: سالانه 800 قاضی وارد قوه قضاییه می‌شوند و در حال تلاش برای جذب سالانه 3000 نیروی انسانی به این دستگاه هستیم.

ذوالقدر درباره پرونده‌های باسابقه بالا یا مسن، یادآور شد: در حال حاضر برآورد دقیقی نسبت به پرونده‌های مسن در کشور وجود ندارد، اما باید مورد توجه واقع شود.

وی ادامه داد: سال جاری به طور مشخص به سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده و این امر به دلیل اهمیت موضوعات فرهنگی در وانفسای اقتصادی است، مهم‌ترین مطالبه و دغدغه مقام معظم رهبری نیز مسائل فرهنگی است.

معاون راهبردی قوه قضاییه گفت: انقلاب اسلامی یک انقلاب تمام عیار اجتماعی بود اما اگر بگوییم انقلاب فرهنگی نیز بود گزافه نگفته‌ایم.

وی اضافه کرد: حدود 20 سال است که مبحث تهاجم فرهنگی با به عبارتی شبیخون و ناتوی فرهنگی مطرح است. امروزه اقدام فرهنگی کلان علیه جمهوری اسلامی است در صورتی که در گذشته راهبردهای نظامی و امنیتی از سوی دشمنان مورد توجه بود.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه قوه قضاییه از ارکان اساسی کشور محسوب می‌شود اصلاح این سازمان به اصلاح کشور می‌انجامد.

ذوالقدر با اشاره به اینکه یک قوه قضاییه سالم، صالح، نظام‌مند با نیروی انسانی خود تعریف می‌شود، خاطرنشان کرد: ماموریت قوه قضاییه‌ اقتضا می‌کند که همواره با جرم و ناهنجاری مواجه باشد، قوه قضاییه خط مقدم مبارزه با جرم، فساد و تباهی است و نیرویی که بی‌واسطه درگیر چنین ناهنجاری‌هایی است باید خودش از این مسائل ایمن باشد.

ذوالقدر اظهار کرد: کار فرهنگی در قوه قضاییه مجموعه طرح‌ها و برنامه‌هایی است که معطوف به مواردی مانند مبانی اعتقادی، فکری و عقیدتی، اخلاق و معنویت، اعمال و رفتار و بصیرت و بینش سیاسی است.

وی ادامه داد: امروز نباید این سوال را بپرسیم که چرا قوه قضاییه به مسائل فرهنگی می‌پردازد بلکه باید این سوال را که چرا قوه قضاییه دیر اقدام به ایجاد معاونت فرهنگی کرده است را مطرح کنیم.

ذوالقدر با اشاره به اینکه معاونت فرهنگی از حدود دو سال پیش در دستگاه قضایی ایجاد شده است، یادآور شد: در سال جاری 10 میلیارد تومان بودجه برای اقدامات فرهنگی این معاونت در نظر گرفته شده که تا پایان سال تامین می‌شود و در صورتی که کارها خوب پیش برود این بودجه افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: سه وظیفه اساسی فرهنگی برای مدیران دستگاه قضا شامل هدایت فعالیت فرهنگی در چهارچوب اهداف، حمایت و پشتیبانی از کار فرهنگی و نظارت است.

ذوالقدر در خصوص موضوعاتی که باید مورد توجه قوه قضاییه باشد، گفت: نماز، وجدان کاری، عفاف و حجاب، مناسبت‌های دینی و انقلابی، بصیرت و بینش سیاسی، مشاوره تربیتی و گفتمان رهبری از جمله این موضوعات است.

وی اضافه کرد: از اصلاحات اخیر در قوه قضاییه می‌توان ایجاد معاونت منابع انسانی در راستای اصلاح ساختار این سازمان و جبران خلاء موجود در اداره عمومی دستگاه قضا با ایجاد یک ستاد مرکزی نام برد.

معاون راهبردی قوه قضاییه افزود: قوه قضاییه به عنوان یک ساختار بزرگ و بوروکراتیک نمی‌تواند بر اساس سلیقه افراد و بدون تکیه بر بنیان‌های علمی و فنی اداره شود.

بنیانیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این مراسم عنوان کرد: پس از انقلاب عجله داشتیم تا پوسته افراد سریع‌تر درست شود به همین دلیل در حال حاضر عمده اقدامات ما بیرونی است، در صورتی که باید اعتقادات و باورهای قلبی افراد افزایش یابد.

وی افزود: فرهنگ حاصل اعتقادات و باورهای افراد است که در محیط خانواده به خوبی لمس می‌شود.

بنیانیان ادامه داد: متاسفانه امروزه کسی که در کشور ما به نسبت سایر افراد رشوه کمتری می‌گیرد احساس ایثار و فداکاری می‌کند.

انتهای پیام

کد N537056

وبگردی