آفتاب

تاکید دوباره آمریکا بر وجود زمان کافی برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای

تاکید دوباره آمریکا بر وجود زمان کافی برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد:‌ به نفع همه است که تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر به توافق جامع دست پیدا کنیم تا موجب رفع نگرانی‌های جامعه بین‌الملل در خصوص برنامه‌ هسته‌ای ایران شویم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ آمریکا روز جمعه در نشست خبری خود ضمن تاکید بر وجود زمان کافی برای حصول توافق نهایی میان ایران و 1+5 گفت: به نفع همه است که تا ضرب‌الاجل تعیین شده 24 نوامبر به توافقی نهایی دست پیدا کنیم که به جامعه جهانی اطمینان دهد برنامه هسته‌ای ایران ماهیت کاملا صلح آمیز دارد.

ماری هارف افزود: ما معتقدیم که زمان کافی و مناسب برای کار روی این مساله و رسیدن به توافق نهایی تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر وجود دارد.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا هارف یادآور شد: هفته آینده قرار است وزیر امور خارجه با محمدجواد ظریف همتای ایرانی‌اش و کاترین اشتون دیداری سه جانبه داشته باشد. همچنین یک روز پیش از این نیز دیداری دو جانبه میان جان کری و ظریف برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد:‌ ما می‌دانیم که مسائل باقی‌ مانده است اما زمان کافی است و این مسیر پیش روی ما قرار دارد و تنها باید از آن استفاده کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه در واکنش به اظهارات روز گذشته سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران مبنی بر احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: ما روی ضرب‌الاجل 24 نوامبر تمرکز کرده‌ایم. ما با یک چالش سخت روبرو هستیم و این مذاکرات نیز سخت‌ هستند. اگر چنین نبود ما مدت‌ها پیش به توافق می‌رسیدیم.

هارف ادامه داد: علی رغم وجود اختلافات میان طرف‌های مذاکره کننده اما من می‌توانم بگویم که پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل شده است با این حال این مسائل سخت و جدی است و ما هنوز اختلافات زیادی داریم. از این رو قرار است هفته دیگر دیدار داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که ماه گذشته در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد گفت: دیدارهای دو جانبه و سه جانبه هفته جاری در ادامه مذاکرات نیویورک است و پس از آن من فکر می‌کنم قادر خواهیم بود در مورد آنچه که از امروز تا 24 نوامبر اتفاق خواهد افتاد صحبت کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا علاوه بر این در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال طرح مسائل دیگری غیر از موضوع هسته‌ای در دیدارهای هفته جاری میان مقامات ایران و آمریکا اظهار کرد: همانطور که گفته‌ایم این مذاکرات روی مساله‌ی هسته‌ای متمرکز شده است. برخی اوقات همانند مذاکرات در نیویورک مسائل دیگری شامل داعش مطرح شد مسلما غیر ممکن نیست که این مقامات سیاسی در این سبک ضمن دیدار با یکدیگر در مورد حوادث جهان صحبت کنند اما تاکید می‌کنم که این مذاکرات و دیدارهای آتی روی مساله هسته‌ای متمرکز است.

انتهای پیام

کد N536543

وبگردی