آفتاب

فواد ایزدی: خط رسانه ای تخریب شخصیت ظریف اشتباه و به ضرر کشور است

فواد ایزدی: خط رسانه ای تخریب شخصیت ظریف اشتباه و به ضرر کشور است

عضو هیات علمی دانشگده مطالعات جهان دانشگاه تهران می گوید: مشکل اصلی ایران آمریکا تا زمانی که ایالات متحده ایران را رقیب قدرتمند خود در منطقه بداند، پابرجاست.

دکتر فؤاد ایزدی در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: مسئله اصلی که تیم مذاکره کننده ایران باید در پای میز مذاکره با غرب به دنبال آن باشد برداشتن تحریم هایی است که آن ها طی چند سال به بهانه برنامه هسته ای به کشور ما تحمیل کرده اند.
ایزدی منازعه طرف غربی با ایران را فراتر از اصولگراها و اصلاح طلبان و حتی ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: ایالات متحده منافع ایرانِ مستقل و قدرتمند که دارای منابع نفت و گازاست را با منافع خود همخوان نمی بیند چراکه آن ها علیه مصدق هم که سکولار بود، کودتا کردند. نکته دیگر این است که کنگره آمریکا در سال 2008 میلادی دولت این کشور را موظف کرده است که اجازه ندهد در منطقه کشوری قدرتمند تر از رژیم صهیونیستی باشد؛ بنابراین می بینیم که این مسائل ربطی به برنامه هسته ای ندارد و این موضوع بهانه ای بیش نیست.
وی به این نکته اشاره کرد که پیش از سال 88 آمریکایی ها به این نتیجه رسیده بودند که با ایران بر سر برنامه هسته ای اش به توافق برسند اما اتفاقات بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 آن ها را از این کار منصرف کرده و این تصمیم را به تاخیر انداخته است.
ایزدی که به عنوان یکی از حاضران در همایش " دلواپسیم" که از سوی منتقدان توافق ژنو برگزار شده بود، سخنرانی کرده بود درباره حضورش در این همایش یادآور می شود: بنده چهره ای علمی و آکادمیک هستم و همواره از ورود به جناح های سیاسی دوری کرده و می کنم. زمانی که به این همایش دعوت شدم برای رفتن تردید داشتم بنابراین استخاره گرفتم که اتفاقا خوب آمد و آیاتی از سوره مبارکه کهف بود که بعد از آن به همایش رفتم.
وی ادامه داد: نگران و دغدغه مند بودیم که ممکن است با این توافق، مشکلاتی برای کشور ایجاد شود با توجه به اینکه دوستان دولت درباره این توافق، ادبیاتی ارائه می دادند که منطبق با واقعیت نبود و انتظاراتی در میان مردم ایجاد می شد چرا که مذاکرات داشت به معیشت مردم گره می خورد که این مسئله می توانست تبعاتی برای کشور داشته باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران خط تخریبی که برخی رسانه های داخلی در روزهای اخیر علیه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه به راه انداخته اند را «اشتباه و ناروا» دانست و تصریح کرد: دکتر ظریف فرد متشرع و بهترین دیپلمات تولید شده در وزارت خارجه است و به کارش اشراف دارد و علاقه‌مند به کشور و نظام است؛ خود رئیس جمهور هم همین طور است.
وی تاکید کرد: این برخوردها خوب نیست و قطعا به ضرر کشور است و معتقدم که لازم نیست ادبیات رسانه ای کشور به حدی برسد که شخصیت حقوقی وزیر خارجه و یا رئیس جمهور زیر سئوال برود و باید بدانیم که کار مطبوعات باید نقد کارشناسانه باشد نه تخریب افراد.
متن کامل این گفتگو را روزهای آینده در خبرآنلاین بخوانید.

/2727

کد N536438

وبگردی