آفتاب

تلاش صهیونیستها برای رمزگشایی از انفجار شبعا/ فرافکنی درباره حزب الله یا تلاش برای به حاشیه راندن مقاومت

تلاش صهیونیستها برای رمزگشایی از انفجار شبعا/ فرافکنی درباره حزب الله یا تلاش برای به حاشیه راندن مقاومت

پس از گذشت چند روز از انفجار بمب در منطقه شبعا (مرز لبنان با سرزمین های اشغالی) که موجب زخمی شدن دو نظامی صهیونیست شد حدس و گمان ها در مورد علت اصلی این واقعه همچنان ادامه دارد بطوریکه رسانه های غربی و اسرائیلی در جدیدترین اظهار نظر خود مدعی شده اند که حزب الله به دستور ایران اقدام به بمب گذاری در این منطقه کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در هفته گذشته انفجاری در مرز لبنان و رژیم صهیونیستی در منطقه شبعا رخ داد که در نتیجه آن دو نظامی اسرائیلی زخمی شدند. حزب الله لبنان پس از چند روز مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته و عنوان داشت که این انفجار پیامی مستقیم برای تل آویو بوده است.

با وجود گذشت چند روز از این حادثه هر چند گروه های لبنانی وابسته به غرب انتقادهایی را از حزب الله به عمل آورده اند اما رسانه های غربی و صهیونیستی در حرکتی جدید مدعی شده اند که حزب الله به دستور ایران اقدام به بمب گذاری در منطقه شبعا کرده است.

این رسانه ها به نقل از چند کارشناس مدعی هستند که ایران برای تلافی حادثه سال 2011 میلادی یعنی انفجاری که در پارچین رخ داد و تعدادی از نیروهای ایرانی از جمله سردار "حسن تهرانی مقدم" به شهادت رسیدند، دستور چنین اقدامی را صادر کرده است.

هر چند هنوز به طور قطع مشخص نیست که حادثه سال 2011 در نتیجه یک توطئه خارجی رخ داده اما با این وجود اخبار و گزارشی هایی در مورد اینکه رژیم صهیونیستی در پس این انفجار بوده وجود دارد.

"دیوید آلبرایت" رئیس موسسه علوم و امنیت بین الملل (ISIS) به نیویورک تایمز گفته که حادثه سال 2011 که در نزدیکی تهران رخ داد می تواند یک حادثه باشد اما "حسین عبدالحسین" از خبرنگاران روزنامه "الرای" کویت به نقل از دیپلمات های اروپایی و منابعی در واشنگتن می گوید که انفجار سال 2011 حادثه نبود و می تواند از سوی یک کشور خارجی ترتیب داده شده باشد.

این نویسنده عرب در ادامه مدعی شده که ایران معتقد است اسرائیل در پس این حادثه بوده از همین رو به حزب الله دستور داده تا آن را تلافی کند.

"تونی بادران" از پژوهشگران صندوق دفاع از دموکراسی، نیز در این رابطه می گوید: اقدام هفته گذشته حزب الله ممکن است بنا بر دلایل مختلفی انجام گرفته باشد. این حمله می تواند بخشی از مناقشات گسترده ای باشد که میان ایران و حرب الله با آمریکا وجود دارد.

بادران در مقاله ای که در نشریه "اکنون لبنان" منتشر کرده می نویسد: هر چند این حمله (بمب گذاری هفته گذشته) علیه اسرائیل بوده اما با این وجود پیام اصلی آن متوجه واشنگتن است. اما با این وجود حزب الله انگیزه های شخصی نیز برای انجام این حمله دارد که یکی از آنها می تواند تلافی اقدام تل آویو در ترور یکی از فرماندهان این گروه در ماه گذشته، یا باز گذاشتن دست شورشیان سوری در بلندی های جولان باشد.

با این وجود این تبلیغات رسانه ای در رسانه های غربی و صهیونیستی علیه حزب الله در شرایطی انجام می شود که لبنان بواسطه انتخاب نشدن رئیس جمهور در یک بحران سیاسی به سر می برد و در شرایطی که این کشور در شرایط فعلی به ثبات و وحدت میان گروه های مختلف سیاسی نیاز دارد، احزاب وابسته به غرب تلاش می کنند تا با بزرگ نمایی در مورد حادثه هفته گذشته میان حزب الله و دیگر گروه ها تفرقه بیاندازند.

علاوه بر این موضوع، در حالی که آمریکا و متحدانش سعی دارند ائتلاف ایجاد شده علیه داعش را به نوعی علیه حکومت بشار اسد بسیج کنند ضعیف کردن نیروهای مقاومت با انجام چنین تبلیغاتی آنها را به هدف خود نزدیک تر می کند.

 

کد N536296

وبگردی