آفتاب
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی:

جامعه درگیر با اختلافات فکری و مذهبی دچار اضطراب می‌شود

جامعه درگیر با اختلافات فکری و مذهبی دچار اضطراب می‌شود

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی"راه نبردن اختلافات مذهبی به زندگی اجتماعی و باقی ماندن آن در فضای اندیشگی و مناسکی"، "هجوم نبردن یک مذهب به مذهب دیگر" و "رعایت عدل و اخلاق" را اصول پایه‌ای برای همزیستی اسلامی دانست.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی"راه نبردن اختلافات مذهبی به زندگی اجتماعی و باقی ماندن آن در فضای اندیشگی و مناسکی"، "هجوم نبردن یک مذهب به مذهب دیگر" و "رعایت عدل و اخلاق" را اصول پایه‌ای برای همزیستی اسلامی دانست.

وی گفت: جامعه درگیر با "اختلافات فکری و مذهبی" و خارج شده از مدار "عدل و اخلاق" به اضطراب و اصطکاک دچار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشست علمی "سبک زندگی اسلامی در سیره اهل بیت عصمت و طهارت (ع)" در مجمع جهانی اهل بیت (ع) افزود: از نگاه اسلام، تشکیل جامعه براساس عدل و اخلاق است، جامعه تا زمانی که از عدل و احسان بی بهره باشد، قابلیت برای بقا و دوام را از دست خواهد داد.

وی با بیان این‌که «اخلاق به شدت در جامعه اسلام فردی شده است» خواهان بازتعریف اخلاق اجتماعی در بین شیعه و سنی شد و گفت: علمای فریقین باید اخلاق اجتماعی در فضای اجتماعی امت (که اتباع مذاهب در آن اجتماع یافته‌اند) را بازتعریف کنند و مصداق‌ها، نمادها و نمودهای "اخلاق بین مذاهبی" را در جامعه محقق کنند.

این استاد حوزه علمیه قم عدم تعرض و اهانت پیروان و اتباع مذاهب به همدیگر را از دیگر اصول اساسی و اولیه تعایش اسلامی ذکر کرد و گفت: در یک جامعه چند مذهبی مانند جامعه بزرگ اسلامی، اتباع و اصحاب هیچ مذهبی نباید به جایگاه مذهب دیگر تعرض کنند و تضعیف جایگاه آن مذهب یا کوچک کردن آن را دنبال کنند.

مبلغی اظهار کرد: در صورت تهاجم یک مذهب به مذهب دیگر، آسیب نه تنها متوجه به مذهب مورد هجوم واقع شده خواهد شد که به خود مذهب مهاجم نیز سرایت می‌کند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید بر این‌که «مکانت هر مذهب در یک جامعه اسلامی اگر تضعیف شد، این عمل به تضعیف مکانت مذهب هجوم برنده نیز منتهی خواهد شد» گفت: برآیند کلی از تلاش مذاهب بر تضعیف جایگاه اجتماعی یکدیگر، وارد شدن لطمه به مکانت اسلام در جهان است.

وی تاکید کرد: بنابراین "خطوط قرمز مکانت جهانی اسلام" با "عدم تعرض اجتماعی مذاهب به یکدیگر" معنا خواهد یافت.

مبلغی با اشاره به این‌که «پایین کشیدن جایگاه اجتماعی مذاهب، سبب ناهنجاری اجتماعی در امت می‌شود» گفت: این پایین کشیدن جایگاه یک مذهب، همیشه لزوما عبارت از متهم کردن آن مذهب به کفر نیست؛ بلکه تفسیق و تضلیل (معرفی آن به مذهب فسق پروری با گمراهی ورزی) از مصادیق تلاش برای پایین کشاندن یک مذهب از جایگاه اجتماعی است.

این استاد حوزه علمیه قم گفت: جامعه باید اندیشه‌ها را به صورت آزاد عرضه کند، ولی طرح این اندیشه‌ها به صورت آزاد و همزمان، جدا از آن است که بکوشیم از طریق تکفیر، تضلیل و عناوین دیگر طرفداران جایگاه همدیگر را تضعیف و کوچک کنیم.

وی گفت: در جامعه‌ای که آبروی گروهی برده می‌شود آن جامعه دیگر هم متقابلا به بردن آبروی طرف اول اقدام می‌کند، جامعه‌ای که در آن به مقدسات دیگران توهین شود باید منتظر واکنش طرف مقابل هم باشد، بنابراین در جامعه اسلامی نباید متعرض جایگاه هیچ گروهی شد.

مبلغی، نگه داشتن اختلاف فکری در فضای علمی، ذهنیتی و اندیشه‌ای و عدم اجازه به آنها برای انتقال به زندگی را از دیگر لوازم همزیستی اسلامی دانست و گفت: متاسفانه اختلاف فکری به شدت در زندگی ما انعکاس می‌یابد و زندگی را دچار اختلال می‌کند.

وی ادامه داد: اگر از سبک زندگی، دامنه و نوع زندگی سخن بگوییم آنچنان که اهل بیت (ع) فرمودند ما باید بین دو مقوله "پذیرش اختلاف فکری و عدم ورود آن به زندگی اجتماعی " و "مقابله با عوامل جداکننده زندگی از وحدت تعایشی" تمرکز کنیم.

وی اظهار کرد: البته گاهی برخی از شیعیان به دلایل خاصی ذهنیت‌های اولیه‌ای در جهت مرزبندی اجتماعی پیدا می‌کردند که اگر آن ذهنیت‌ها را ائمه اطهار (ع) مهار نمی‌کردند به جداشدن اجتماعی و صف بندی بین شیعه و سنی می‌انجامید.

وی با اشاره به این‌که «در حکومت امام علی (ع)، جامعه یک جامعه یکدست بود» گفت: یکدست بودن جامعه با افرادی که اختلافات فکری و مذهبی داشتند و متشکل از عثمانی، سنی و شیعه بودند، تشکیل شده بود و در صف امام علی (ع) شیعه و سنی در کنار هم بودند.

وی اظهار کرد: حتی در کنار امام حسین(ع) که آن ظلم‌های فاحش به ایشان شده، کسانی بودند که تاریخ می‌گوید آنها عثمانی بودند و نمونه آن "زهیر بن قین" است و معلوم است اهلیت برای انضمام به یک انقلاب و حرکت اجتماعی، شیعه و سنی ندارد.

مبلغی یادآور شد: اسلام اصولی را برای مدیریت اختلافات فکری دارد که بخشی از آن استقرار "فرهنگ اختلاف فکری" است. ارزش‌های فرهنگی مربوط به "چگونگی اختلاف ورزی فکری" اگر استقرار یابد از این اختلافات نه تنها عاملی برای انشقاق نساخته‌ایم که عاملی برای وحدت اسلامی‌بر ساخته‌ایم.

انتهای پیام

کد N536287

وبگردی