آفتاب
یک روانپزشک:

اختلال اضطرابی در کشور رو به افزایش است

اختلال اضطرابی در کشور رو به افزایش است

یک متخصص روانپزشکی گفت: اختلالات اضطرابی در کشور رو به افزایش است به طوری که از هر 4 فرد یک نفر دچار این نوع اختلالات می‌شود.

مینا شعبانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: انسان سالم به کسی گفته می‌شود که نه تنها بیماری جسمی نداشته باشد، بلکه به لحاظ روحی، روانی و اجتماعی نیز سالم باشد تا بتواند در جامعه با سایر افراد تعامل برقرار کند.

وی افزود: اگر فردی از سلامت روح و روان برخوردار نباشد و تنها جسم سالمی داشته باشد کافی نیست که این مسئله اهمیت سالم بودن روح و روان را می‌رساند.

شعبانی تصریح کرد: اختلالات روانپزشکی نظیر افسردگی و استرس در دنیا رو به فزونی است که به اینها اختلالات سبک روانی گفته می‌شود. این روند رو به رشد تنها شامل ایران نمی‌شود و در سایر کشورها نیز رو به افزایش است. درواقع مطالعات دانشمندان نشان داده بیماری‎های روانی درصدر عوامل ایجاد کننده ناتوانی و مرگ‎های زودرس قرار دارند.

این متخصص با اشاره به شیوع بیماری روانی، عنوان کرد: با توجه به شیوع بیماری‎های روانی، نحوه رشد و انواع مختلف آنها در سنین مختلف و شرایط متفاوت، زندگی انسان‎‏ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که سازمان بهداشت جهانی در سال 2001 از ده بیماری که بیشترین ناتوانی را سبب شده پنج مورد از آنها را مربوط به بیماری‎های روانی از جمله افسردگی اساسی، سوء مصرف دارو و الکل، اختلالات خلقی و اختلالات وسواسی اجباری دانسته است.

شعبانی در خصوص نگرش غلط مردم نسبت به بیماری‎های اعصاب و روان، یادآور شد: در حال حاضر با توجه به بالا رفتن آگاهی مردم، این نگرش تا حد قابل توجهی تغییر کرده ولی از بین نرفته و همچنان باقی است که در این راستا اصحاب رسانه نقش مؤثری داشته‎اند و این نکته را در نظر بگیریم که نباید به این بیماران برچسب زد.

انتهای پیام

کد N536221

وبگردی