آفتاب
رئیس کمیسیون چشم‌انداز مجمع تشخیص مصلحت:

اقتصاد مقاومتی شرط بقای ایران است

اقتصاد مقاومتی شرط بقای ایران است

رئیس کمیسیون چشم‌انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است، بانک‌های کشور نماد سیستم ربوی و بازار سرمایه کشور نماد قمار شده است.

رئیس کمیسیون چشم‌انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است، بانک‌های کشور نماد سیستم ربوی و بازار سرمایه کشور نماد قمار شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، محمدابراهیم مداحی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مهمترین زمینه‌هایی که باعث می‌شود قانون اقتصاد مقاومتی خوب اجرا شود این است که به خواسته عمومی مردم و مطالبه آنها تبدیل شود.

وی با بیان اینکه لازمه اجرای خوب یک قانون این است که ذینفعان گسترده‌ای در جامعه داشته باشد، ادامه داد: باید کاری کنیم مردم به فهم مشترکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برسند، زیرا اجرای آن زندگی مردم را آراسته و مطلوب می‌کند.

مداحی مثالی از اجرای قانون با داشتن ذینفعان گسترده را هدفمندی یارانه‌ها دانست و گفت: اگرچه این قانون هم اکنون مانند یک بمب ساعتی در حال عمل است و به یک سونامی بی صدا و سم شیرین می‌ماند و در اصل پدیده خوبی نیست و همه به این شیوه اجرای آن اشکال می‌گیرند، اما چون ذینفعان گسترده‌ای دارد در حال اجرا است. اما طرحی مانند انتقال پایتخت اگرچه سیاست خوبی است ولی چون حامیان زیادی ندارد مسکوت مانده است.

وی در خصوص سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز خاطرنشان کرد: این سیاست ابتدا باید بین نخبگان، تصمیم گیرندگان و تصمیم سازان کشور به یک فهم مشترک برسد و بعد پشتوانه مردمی برای آن ایجاد کرد.

وی معتقد است، هیچ بخشی مانند رسانه‌ها نمی‌توانند پشتوانه مردمی اقتصاد مقاومتی را محکم کند و نسبت به آن در جامعه حساسیت ایجاد کند.

مداحی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی باید مطالبه عمومی مردم شود، تصریح کرد:‌ این شرایط باعث می‌شود هم اجرای این سیاست خوب شود و هم نظارت بر آن.

وی معتقد است مردم باید بدانند اقتصاد مقاومتی شرط بقای ایران است و اگر نباشد با این اتفاقاتی که در دنیا برای تضعیف ایران می‌افتد و بخشی از آن اقتصادی است، نه ایرانی خواهد ماند و نه ایرانی.

رئیس کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: باید برای اجرای این سیاست‌ها استان‌های کشور به ۳۱ قطعه تقسیم شوند و نقاط ضعف و قوت آنها شناسایی شود تا در نهایت بتوان بین آنها رقابت ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه استان‌ها باید مکمل یکدیگر باشند، بر لزوم تمرکززدایی در حوزه اقتصاد تاکید کرد و ادامه داد: برای این کار باید اختیارات استانداران افزایش یابد و بر مبنای آمایش سرزمینی باشد.

مداحی با انتقاد از اینکه ما در تقنین و قانون‌گذاری متمرکز عمل نمی‌کنیم و بخشی‌نگری در بودجه، برنامه‌های عمرانی و .... بر ما سایه می‌اندازد، گفت: اما در اجرای قوانین متمرکز عمل می‌کنیم در حالی که باید در اجرا اختیارات بیشتری به استان‌ها داده شود.

وی اظهار کرد: باید فعالین، مسئولین، اقتصادانان و... استان‌ها را در تصمیم گیری‌های کلان شرکت دهیم و ما به همین منظور است که استان به استان در کشور می‌چرخیم.

وی گفت: دولت ثروتمند دولتی نیست که به بشکه‌های نفت تکیه بزند بلکه دولتی است که مردم ثروتمند داشته باشد و به مردم تکیه کند.

مداحی در ادامه سخنان خود به سیستم بانکداری کشور اشاره و تصریح کرد: اقتصاد کشور از سه بخش بازار پول (بانک)، بازار سرمایه (بورس) و بازار کالا تشکیل شده که در کشور ما بانک‌ها نماد ربا و بازار سرمایه نماد قمار شده است.

رئیس کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: در کشور ما هر شش ساعت یک بانک ایجاد می‌شود و بهترین ساختمان‌ها در اختیار بانک‌هاست.

مداحی با اشاره به بدهی 85 هزار میلیارد تومانی دولت و همین مبلغ بدهی مردم به بانک‌ها، خاطرنشان کرد: همین امر موجب شده تراز خود بانک‌ها منفی شود و آنها اعلام‌ می‌کنند برای اینکه دچار ورشکستگی نشوند مجبورند وارد بنگاه‌های اقتصادی شوند.

مداحی معتقد است، در یک ‌اقتصاد سالم به جای توسعه بازار پول، سرمایه و‌ کالا و به جای کاغذبازی و سفته بازی باید تولید تقویت شود تا توسعه اقتصادی همراه بیاورد.

مداحی در ادامه به علائم‌ مثبت اقتصادی در کشور اشاره کرد و گفت: رشد اقتصادی ما از منفی 6.7 به منفی 4.5 رسید و ‌گفته می‌شود تا پایان سال به صفر می‌رسد که البته بخش بیشتر این رشد مربوط به بنگاه‌ها و صنایع بزرگ بوده که دولت صاحب آنها است.

وی با بیان اینکه دولت برای رشد این‌ بخش بودجه‌ای در نظر گرفته است، افزود: باید دید چقدر از این بودجه سهم بنگاه‌های کوچک است.

وی از کاهش نرخ تورم از 40 به 20 درصد به عنوان نشانه مثبت دیگر یاد کرد.

این کارشناس مسایل اقتصادی به رکود موجود در کشور اشاره و تاکید کرد: اگر دولت می‌خواهد از رکود خارج شود باید مانند آنچه آمریکا در زمان بحران انجام داد عمل کند، یعنی بخش تولید را حمایت کند.

مداحی گفت: اینکه دولت از صندوق توسعه ملی به تولید کمک کند و بعد بگوید وثایق آنها اجرا شود اشتباه است، بلکه باید بخشی از بدهی واحدها را بر عهده بگیرد.

وی در خصوص عدم پیشرفت و توسعه در کرمانشاه نیز افزود: زمانی که جنگ بود و استان‌های دیگر از دلار هفت تومانی برای توسعه زیرسخت‌ها استفاده می‌کردند کرمانشاه بی بهره ماند و سرمایه‌گذار هم جایی که زیرساخت نباشد، نمی‌رود.

انتهای پیام

کد N535301

وبگردی