آفتاب

تشریح وضعیت زائرانی که یکبار حج رفته اند/ سه بار عمره به ازای واگذاری یک فیش حج

تشریح وضعیت زائرانی که یکبار حج رفته اند/ سه بار عمره به ازای واگذاری یک فیش حج

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در حال حاضر محدودیتی برای ورود افرادی که یک بار به حج تمتع مشرف شده اند از سوی سازمان وجود ندارد اما با هماهنگی با نماینده ولی فقیه مصوبه ای را قرار دادیم مبنی بر اینکه هر زائری که فیش تمتع داشته و یک بار نیز مشرف شده است آن را به سازمان واگذار و در ازای آن سه فیش عمره دریافت کنند.

سعید اوحدی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اینکه برای افرادی که تاکنون چند بار به تمتع مشرف شده اند آیا از سوی سازمان حج محدودیتی اعمال خواهد شد یا خیر گفت: در داخل کشور عربستان برای مردم این کشور محدودیت های جدی وجود دارد و چون دولت امکانات نرم افزاری کامل داشته و مانند ایران ثبت نام و سپرده گذاری وجود ندارد به همین دلیل در عربستان شاهد اعمال محدودیت هایی هستیم اما در کشورهای دیگر محدودیتی برای اعزام زائرانی که تاکنون چندین بار مشرف شده اند وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه با هماهنگی ولی فقیه مصوبه ای ابلاغ شده است گفت: بر اساس این مصوبه هر زائری که فیش تمتع داشته و یک بار مشرف شده می تواند فیش خود را به سازمان حج واگذار و در ازای آن سه فیش عمره دریافت کند.

به گفته اوحدی، درخواست ما از این افراد این است که چنانچه در گذشته به حج تمتع مشرف شده اند با واگذاری فیش زمینه تشرف را برای افرادی که مستطیع هستند و حجشان واجب است فراهم کند.

وی تاکید کرد: این زائر می تواند با این کار هم ثواب واگذاری را برده و هم اینکه با سه فیشی که دارد با خانواده خود به عمره برود.

عدم شیوع بیماریهای واگیر دار در حج تمتع

رئیس سازمان حج و زیارت در مورد شیوع بیماری های واگیردار در عملیات حج تمتع گفت: خوشبختانه امسال با تمهیدات وزارت بهداشت عربستان و جلوگیری از ورود زائرین غرب آفریقا از شیوع ویروس ابولا جلوگیری شده و هیچ موردی از این بیماری مشاهده نشده است.

وی به بیماری فصلی کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه این بیماری اوایل بهار اتفاق می افتد با مدیریت مناسبی که از سوی مسئولان عربستان رخ داد هیچ موردی از این بیماری در عملیات عمره و حج شاهد نبودیم.

به گفته اوحدی، در مجموع تنها بیماری که در بین زائران شیوع داشته بیماری سرما خوردگی است که آن هم به دلیل جمعیت زیاد و آلودگی انتقال راحت ویروس از طریق فضا اتفاق افتاده و معمولا در فضای مسجد الحرام و مسجد النبی این بیماری منتقل می شود به همین دلیل برخی از زائرین دچار سرماخوردگی شده اند اما در کل بیماری که واگیردار و فراگیر باشد در عملیات حج تمتع مشاهده نشده است.

وی از فوت هفت نفر در حج تمتع امسال خبر داد و گفت: سه زن و چهار مرد جان خود را بر اثر ایست قلبی از دست دادند که نسبت به سال گذشته تعداد فوتی ها بسیار کاهش داشته است.

کد N535244

وبگردی