آفتاب

انفجار در مالزی و نگرانی افکار عمومی از حضور داعش

انفجار در مالزی و نگرانی افکار عمومی از حضور داعش

ایرنا نوشت:

انفجار نارنجکی در مرکز شهر کوالالامپور باعث شد افکار عمومی این کشور جنوب شرق آسیا به ویژه در فضای مجازی به فعالیت های تروریست ها جلب شود و نگرانی از حضور گروه های تروریستی از جمله داعش و القاعده در مالزی به اشکال مختلف در این فضا دیده می شود.
به گزارش ایرنا، در حالی که بسیاری از شهروندان مالزی انفجار روز پنجشنبه را با برگزاری جشنواره مشروبات الکلی در این کشور مرتبط می دانند، اما برخی از کاربران اینترنتی در اظهارنظرات خود بیان کرده اند که گروه تروریستی داعش به مرزهای این کشور نزدیک شده است.

انفجار بامداد روز پنجشنبه یک نارنجک در خیابان 'بوکیت بینتانگ' در مرکز شهر کوالالامپور باعث کشته شدن یک نفر و زخمی شدن 13 نفر دیگر شد.

برخی از کاربران اینترنت در مالزی این انفجار را مرتبط با جشنواره مشروبات الکلی دانسته اند و گفته اند اگر به دنبال مشروبات الکلی هستید این امر نتیجه آن است.

برخی دیگر از کاربران اینترنتی نیز در فضای مجازی عاملان این انفجار را تروریست ها معرفی کرده اند و گفته اند که 'کار مالزی تمام است'.

افکار عمومی مالزی نسبت به این انفجار واکنش های مختلفی نشان داده اند به طوری که برخی در فضای آنلاین نوشته اند 'داعش اینجا است' و 'داعش خوش آمدی'. برخی دیگر نیز از حضور گروه های تندرو از جمله طالبان و القاعده خبر داده اند.

شهروندان مالزی در فضای مجازی اظهارنظر پلیس این کشور که این انفجار را به مجرمان داخلی مرتبط دانسته است ادعای بی اساسی خواندند که با حدس و گمان انجام شده و بر این باورند که مجرمان عادی از نارنجک استفاده نمی کنند.

تحقیقات در مورد عاملان این انفجار و انگیزه آن ها ادامه دارد.

مالزی پیش از این 25 نفر از تندروهای این کشور را به اتهام ارتباط با گروه های تروریستی از جمله داعش دستگیر کرده بود و شش نفر از افراط گرایان این کشور نیز در عراق و سوریه کشته شده بودند.

گسترش تفکرات افراطی در مالزی به نگرانی اصلی دولت این کشور تبدیل شده است.

در ماه های گذشته نیز گروهی از طرفداران داعش در مالزی یک کارخانه ساخت مشروبات الکلی دانمارک را در حومه کوالالامپور تهدید به انفجار کرده بودند.

کارشناسان معتقدند طرفداران حرکت های افراطی از جمله وهابیون و سلفی ها با حمایت برخی کشورهای عربی پشت این وقایع قرار دارند.

گروه های افراط گرای منطقه جنوب شرق آسیا در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک خلافت به اصطلاح اسلامی در این منطقه شامل مالزی، اندونزی، تایلند، فیلیپین و سنگاپور هستند.

'احمد المحمدی' نماینده جنبش جوانان مسلمان مالزی نیز اخیرا اعلام کرد گروه تروریستی داعش با ابزارهای مختلف از جمله اینترنت در بین جامعه مالزی رسوخ کرده و در حال مستحکم کردن پایه های حضور خود در این کشور است.

'بیلویر سینگ' یک تحلیلگر منطقه ای نیز اخیرا به مقامات کشورهای جنوب شرق آسیا هشدار داد یا مقابل گروه تروریستی داعش اقدام جدی انجام دهند یا با عواقب جدی این گروه تروریستی مواجه شوند.

5252

کد N535214

وبگردی