آفتاب

تشریح آثار یارانه 5700 میلیارد تومانی بر بخش تولید در گفت‌و‌گو با محمدسلیمانی

تشریح آثار یارانه 5700 میلیارد تومانی بر بخش تولید در گفت‌و‌گو با محمدسلیمانی

نماینده مردم تهران به تشریح آثار یارانه 5727 میلیارد تومانی سهم تولید بر بخش های صنعت، کشاورزی و حمل و نقل پرداخت.

محمد سلیمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: بر اساس قانون هدفمندسازی یارانه ها باید 10 هزار میلیارد تومان تا پایان سال به بخش تولید پرداخت شود.

وی پرداخت نقدی و غیرنقدی با مکانیزم های ضدرانتی را یکی از شیوه های پرداخت سهم تولید از یارانه ها دانست و افزود: سهم تولید یارانه ها باید با اولویت، پرداخت شود. دولت هر تصمیمی برای این بخش دارد باید هرچه سریع‌تر اجرایی کند. یارانه 5727 میلیارد تومانی می‌تواند بخش ه‌ی صنعت و کشاورزی را از رکود خارج کند. این مبلغ با مکانیزم و شیوه‌ای شفاف باید هرچه سریعتر پرداخت شود، نوش‌دارو بعد مرگ سهراب به درد نمی‌خورد.

وی گفت: پرداخت سهم تولید از یارانه‌ها می‌تواند در قالب اختصاص سوخت یارانه‌ای به صنایع، خرید تضمینی محصولات کارخانجات، پرداخت بخشی از سود تسهیلات بانکی یا تسویه حساب بخشی از بدهی‌های معوق بنگاه‌های تولیدی به نظام بانکی انجام شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معاون مجلس خواستار اولویت بندی دقیق تولیدات بخش صنعت با محور کاهش هزینه‌ها از دوش مردم شد و افزود: از آن‌جا که منابع درآمدی حاصل از یارانه‌ها از مردم دریافت می‌شود؛ بنابراین مردم باید محور اصلی در تصمیمات دولت برای بخش تولید باشند.

وی بخشی از رونق بخش تولید و صنعت را در گرو تامین سرمایه در گردش آنان دانست و افزود: صنایع با قدری توجه مالی دولت می‌توانند ظرفیت تولیدشان را افزایش دهند.

وی رونق بخش‌های صنعت و کشاورزی را موجب بهبود نرخ اشتغال دانست و افزود:‌ با به گردش درآمدن چرخ تولید بهبود وضعیت تولید،‌ افزایش تعداد شاغلان، بهبود رفاه اجتماعی و سریع‌تر شدن تحقق درآمد ناشی از یارانه‌ها شاهد خواهیم بود. دولت باید به این زنجیره به هم پیوسته با دقت و توجه بیشتری توجه کند. منتقدان دولت قبل که اکنون در مصدر امور قرار دارند هنوز ریالی بابت سهم تولید از یارانه‌ها پرداخت نکرده‌اند.

نماینده مردم تهران خواستار جلوگیری و مهار بحران‌های احتمالی ناشی از تزریق سهم تولید از یارانه‌ها توسط مجریان و ناظران دولتی شد و اظهار کرد: مسئولان دولت باید با پیش‌بینی بحران‌های احتمالی ناشی از تزریق نقدینگی با اتخاذ سیاست‌های اصولی و معقولانه پیش‌گیری کنند. به طور مثال در حوزه لبنیات با مطرح شدن استفاده از روغن پالم، به دامداران، شرکت‌های تولید لبنیات و مصرف کنندگان شوک سنگینی وارد شد.

طی دو ماه گذشته با وجودی که قیمت شیر و سایر لبنیات افزایش یافت ولی کارخانجات لبنیات نیز به خاک سیاه نشستند و اتفاق عجیب و غریبی در موضوع شیر افتاد.

سلیمانی هشدار داد: دولتمردان همزمان با پرداخت سهم تولید از یارانه ها باید به صورت جدی و قاطع از تکرار موارد مشابه که موجب تشدید نابسامانی و نارضایتی عمومی می‌شود، جلوگیری کند. دولت باید جلوی ضربات ناشی از این طیف اخبار و اطلاعات به بخش تولید را بگیرد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شفاف سازی نظام اطلاعات دولتی در بخش توزیع یارانه ها را مورد اشاره قرار داد و افزود: دولت در این حوزه منفعلانه رفتار می‌کند، در حالی که باید با اعلام سیاستهای پایدار به متولیان خصوصی اقتصاد امکان برنامه ریزی ، سرمایه گذاری و رونق تولید را به آنان بدهد.

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با تحلیل سیاستهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدعی شد: استراژی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت ایجاد رونق اقتصادی از طریق افزایش قیمت تولیدات است. این سیاست تا یک حد ومرزی امکان اجرا دارد ولی وقتی قیمتها از آن حد عبور کرد،‌ مردم قدرت خرید آن محصول را از دست می دهند،‌ همان اتفاقی که در حوزه ممکن اتفاق افتاده است. مردمی که به امید خانه دار شدن یا بزرگ‌تر کردن منزل خود در پروژه ساخت مسکن غرب تهران به ویژه منطقه 22 سرمایه گذاری کرده اند به دلیل رکود و گران تر شدن هزینه ساخت حاضرند امتیاز آپارتمان خود را به قیمت ناچیزی بفروشد و پول خود را از این پروژه خارج کنند.

سلیمانی افزود: تداوم این وضعیت به شدت به ضرر بهبود فضای کسب و کار است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن اتخاذ مکانیزم توانمندسازی مالی آحاد جامعه و همزمان با آزاد سازی قیمت تولید را مطرح کرد و افزود:‌ دستگاه‌های اجرایی به جای گران کردن تولیدات باید از تولیدکنندگانی از طرق نقدی و غیرنقدی حمایت کنند تا رونق اقتصادی این بخش شرایط اقتصادی کشور را بهبود دهد. تاکید می‌کند صرف گران کردن کالاها نمی توان گفت از رکود خارج شده ایم.

وی تأکید کرد:‌ مردم باید خروج از رکود را در زندگی خود احساسی کنند. مردم باید ببینند مشکلات بیکاری فروکش کرده است. دولت باید از محل یارانه‌ها به گونه ای از تولید حمایت کند که نرخ بیکاری کاهش یابد. هنوز هیچ آمار کمی از رونق اقتصادی، بهبود نرخ اشتغال و رونق فضای کسب و کار ارائه نشده است.

انتهای پیام

کد N535140

وبگردی