آفتاب
دوره آموزشی فلسطین، اسرائیل و صهیونیسم شناسی؛

پدافندی سودمند در حیطه جنگ نرم

پدافندی سودمند در حیطه جنگ نرم

مراسم افتتاحیه دوره مقدماتی کلاس‌های آموزشی «فلسطین، اسرائیل و صهیونیسم شناسی» در موسسه تحقیقات و پژوهش‌های سیاسی و علمی ندا با حضور محمدمصطفی جهیر معاون سفیر فلسطین در ایران، حسین شیخ الاسلام دبیر کنفرانس بین المللی حمایت از انتفاضه فلسطین، رضا برکتی مدیر موسسه ندا و جمعی از کارشناسان، دانشجویان، اصحاب رسانه و علاقه‌مندان به حوزه فلسطین و خاورمیانه برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) رضا برکتی مدیریت موسسه ندا انگیزه برگزاری این دوره آموزشی را نیاز جامعه و لزوم گسترش نگاه کارشناسانه و راهبردی در حوزه فلسطین دانست و گفت: موسسه ندا به عنوان یکی از باسابقه‌ترین موسسات تحقیقاتی در عرصه فلسطین، رژیم صهیونیستی و نیز صهیونیسم بین‌الملل، بیش از دو دهه است که در این حیطه ها به فعالیت مشغول است. این فعالیت‌ها دامنه وسیعی از رصد اخبار و ترجمه، نگارش یادداشت‌های مختلف تحلیلی، انتشار گزارش‌های راهبردی و علمی، و نیز چاپ و نشر مقالات در موضوعات مرتبط با فلسطین و رژیم صهیونیستی را در بر می‌گیرد. نکته مهم این که تأسیس این موسسه و نیز فعالیت‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، همه بر اساس نیازهایی است که باید در راستای آرمان‌ها و اهداف مقدس جمهوری اسلامی ایران به آن‌ها پرداخته شود. با توجه به این‌که یکی از پایه‌های تداوم و تحکیم روزافزون نظام جمهوری اسلامی از آغاز تا کنون، بازتعریف، نو شدن و تجدید نیرو در بخشهای مختلف بوده است، دامنه این نیازها نیز بالطبع افزایش یافته و همگام با اهداف نظام و نیز برنامه‌هایی که دشمنان برای تضعیف جمهوری اسلامی در پیش گرفته اند و بحمدالله تا کنون در آن شکست خورده اند، به پیش رفته است.

وی افزود: موسسه ندا در یک سال اخیر برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی را در دستور کار قرار داد و فرمایش حضرت آقا را در بحث کرسی های آزاداندیشی که در چند سال اخیر مد نظر قرار دادند، در مسئله فلسطین به خواست خداوند به صورت بسیار موفق عملی ساخت. بحث کلاس‌های آموزشی نیز بر اساس همین نیازها وارد فعالیت‌های موسسه ندا شد.

وی مسئله فلسطین را یکی از ارکان حیاتی در ایدئولوژی انقلاب اسلامی دانست و گفت: مسئله فلسطین یکی از ارکان استراتژیک و حیاتی در ایدئولوژی انقلاب اسلامی که بر حمایت از مستضعفین و مظلومان تأکید دارد، به شمار می‌آید ضمن آن‌که مسئله فلسطین و معادلات مربوط به آن در منطقه یکی از اجزای اصلی منافع ملی نه ایران، بلکه کشورهای جهان اسلام تلقی می شود؛ بنابراین نیاز به تبیین دقیق تحولات آن علی‌رغم پرداختن سایر نهادها، امری بدیهی است.

مدیر موسسه ندا، کادرسازی برای حضور در جبهه انقلاب اسلامی و مقاومت فلسطین را از اهداف اساسی این دوره های آموزشی دانست و اظهار کرد: تربیت و آموزش یک بدنه کارشناسی متخصص که بتواند در سطوح مختلف جامعه از خانواده تا سطوح بالاتر دانشگاه، حوزه و محل کار، مسائل مربوط به فلسطین را در چارچوب اهداف نظام جمهوری اسلامی تشریح و تبیین کنند، هدف اصلی این موسسه بوده است. در واقع این امر می‌تواند یک ابزار مهم در حیطه جنگ نرم به شمار آمده و به عنوان یک پدافند موثر در این حیطه به کار گرفته شود. به همین دلیل نقطه تمرکز ما نه فقط دانشجویان با رشته های تخصصی مرتبط با فلسطین و خاورمیانه بلکه تمام علاقمندان به این حوزه است. از این رو از آذر سال 1392 به صورت جدی برگزاری این دوره ها در برنامه های موسسه ندا قرار گرفت.

وی در مورد تفاوت دوره‌های آموزشی در موسسه ندا با دوره‌های مشابه در سایر موسسات اظهار کرد: هدف موسسه ندا از برگزاری کلاس‌های آموزشی، صرفا آموزش اطلاعاتی که می توان آن‌ها را در کتاب‌ها نیز مطالعه کرد، نیست بلکه هدف اصلی، آموزش چگونگی تحلیل و تبیین مسئله فلسطین و اسرائیل با توجه به اطلاعات خام است. در واقع آن‌چه برای ما اهمیت دارد این است که در پایان کلاس‌های آموزشی مخاطب بتواند با اسلوبی که توسط کارشناسان به وی آموزش داده می شود و با توجه به اطلاعات دقیق و شناخت ابعاد مختلف این مسئله، توانایی تحلیل درست را به دست آورد و در کنار ارائه تحلیل درست، پیش‌بینی‌های همسو با وقایع و تحولات داخلی و منطقه ای فلسطین را نیز ارائه دهد.

وی در مورد سطوح کلاس‌های آموزشی و سرفصل دروس گفت: فلسطین شناسی، اسرائیل و صهیونیسم شناسی پایه های اصلی در سه دوره مقدماتی، میانی و پیشرفته این کلاس‌ها را تشکیل می‌دهند. در فصل اول هر آن‌چه که به فلسطین مربوط است یعنی ابعاد تاریخی، جغرافیایی، سیاسی، گروه‌های فعال داخلی در کرانه باختری و نوار غزه، ساختار فتح و تشکیلات خودگردان، گروه‌های مقاومت مانند حماس، جهاد اسلامی و خرده گروه‌های مقاومتی، روابط آن‌ها با کشورهای منطقه و همسایگان و....توسط کارشناسانی که به این مباحث تسلط دارند، آموزش داده می‌شود. فصل دوم این دوره به اسرائیل شناسی اختصاص داده شده است. اگرچه رژیم صهیونیستی و شناخت پایه هایی که این رژیم از طریق آن‌ها اهداف و منافع خود را در سرزمین های اشغالی و نیز در منطقه و جهان به پیش می‌برد، یک موضوع بسیار حائز اهمیت است اما اطلاعات در این مورد در میان لایه‌های مختلف جامعه بسیار اندک است. فقدان اطلاعات درست موجب شده تا ساختار سیاسی اسرائیل شناخته نشده، باقی بماند و به رویدادهای مختلفی که در آن به وقوع می پیوندد و این ساختار را بیش از پیش تضعیف می‌کند، در کشور کمتر بها داده شود. بر این اساس ساختار احزاب، کنست، انتخابات، چگونگی تدوین سیات‌های داخلی رژیم صهیونیستی، روابط این رژیم با کشورهای منطقه و نیز در سطح بین الملل و... در فصل دوم این کلاس‌ها مورد بحث دقیق و کارشناسانه قرار خواهد گرفت.

برکتی صهیونیسم شناسی را فصل سوم این دوره آموزشی خواند و گفت: فصل سوم از دوره مقدماتی کلاس‌های آموزشی به مبحث صهیونیسم بین الملل به عنوان یکی از موضوعات مهم و قابل ملاحظه خواهد پرداخت. این فصل نسبت به فصل اول و دوم ابعاد جدیدتر و مطمئنا جالب توجهی را در بر دارد زیرا متاسفانه نه تنها محافل تحقیقاتی به مقوله صهیونیسم بین الملل اعم از مصادیق آن، نحوه فعالیت، جریانهای ضد صهیونیستی فعال و نیز گفتمان پساصهیونیسم به صورت علمی، به ندرت پرداخته اند بلکه اطلاعات این حوزه ارتباط مستقیمی به منافع جمهوری اسلامی ایران در سطح بین الملل دارد.

وی ویژگی‌های متمایز دوره آموزشی این موسسه را تشریح و گفت: «ما تلاش داریم کلاس‌ها در سه سطح به صورت منسجم و روشمند برگزار شود و از چارچوب موضوعی مشخصی پیروی کند. هدفمند بودن کلاسها یکی دیگر از ویژگیهای این دوره آموزشی است اینکه پس از دوره مقدماتی دوره میانی و پیشرفته برگزار شود و مخاطبان به صورت زنجیره‌ای سطوح مختلف را فراگیرند و از مرحله یادگیری اطلاعات خام فراتر رفته و به مرحله تحلیل و تبیین درست دست پیدا کنند، هدف اصلی است که در چگونگی آموزش و انتقال اطلاعات و دروس گنجانده شده است. محتوای علمی یکی دیگر از ابعاد مهم این دوره های آموزشی است. همچنین انضباط جدی اداری که با برگزاری امتحان و آزمون از مخاطبان و ارائه مدرک معتبر به آنها همراه شده است، از جمله سایر ویژگی‌های مهم این دوره آموزشی به شمار می‌آید. بنابراین نظم، محتوای علمی، اجتناب از پراکندگی، انسجام و هدفمند بودن مهمترین ویژگیهای این برنامه را تشکیل می دهد.

انتهای پیام

کد N535135

وبگردی