آفتاب

رییس‌جمهور اروگوئه برای پذیرش زندانیان گوانتانامو با دولت بعدی مشورت می‌کند

رییس‌جمهور اروگوئه برای پذیرش زندانیان گوانتانامو با دولت بعدی مشورت می‌کند

رییس‌جمهور اروگوئه که ماه‌های آخر ریاست خود را می‌گذراند، اعلام کرد، درباره تصمیمش برای پذیرش شش زندانی گوانتانامو با دولت بعدی مشورت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، خوزه موخیکا، رییس‌جمهور صریح و چپ‌گرای اروگوئه مرکز زندان گوانتانامو را که مظنونین تروریست پس از وقایع 11 سپتامبر در آن بازداشت بودند «رسوایی بشریت» خواند و درخواست آمریکا برای آزادی زندانیان باقیمانده و تعطیلی آن را پذیرفت.

اما تازه‌ترین نظرسنجی‌های منتشر شده، نشان می‌دهد که مخالفت مردم اروگوئه که زندانیان آزاد شده اکنون در بین آنها زندگی می‌کنند، از 50 درصد در ماه آوریل به 58 درصد رسیده است.

در همین حال موخیکا درباره پایداری دولت در این تصمیم گفت: ما باید ببینیم که نظر دولت جدید چه خواهد بود.

وی افزود: من نمی‌خواهم از تصمیم گرفتن طفره بروم اما یک رییس‌جمهور نمی‌تواند خودش را شاه تصور کند.

در همین حال، نامزدهای حزب او برای انتخابات ریاست‌جمهوری از تصمیمش برای پذیرش زندانیان حمایت کرده و نگرانی‌ها درباره احتمال انجام حملات تروریستی توسط این زندانیان را بی‌مورد خواندند.

گوانتانامو، زندانی در جزیره‌ای از کوباست که چند زندانی برای یک دهه یا بیشتر بدون اینکه تفهیم اتهام شده یا به دادگاه رفته باشند در آن حبس بودند. این مرکز به نمادی از بی‌عدالتی جورج بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا تبدیل شده است.

انتهای پیام

کد N534994

وبگردی