آفتاب
پایان مذاکرات ایران و آژانس در تهران؛

نجفی: عدم صدور ویزا برای عضو چهارم آژانس حق حاکمیتی ایران است

نجفی: عدم صدور ویزا برای عضو چهارم آژانس حق حاکمیتی ایران است

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در پایان مذاکرات دو روزه ایران و آژانس گفت: مذاکرات بسیار سازنده، جدی، محتوایی و صریح بود. قرار است در آینده نزدیک نشست دیگری برگزار شود که به احتمال زیاد در اوایل آبان ماه خواهد بود.

 به گزارش خبرنگار مهر، مذاکرات هیات‌های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران که از روز گذشته با حضور معاون آژانس یسن المللی انرژی اتمی در خصوص دو موضوع باقی مانده از 5 توافق ایران با آژآنس آغاز شده بود، پس از دو روز مذاکره به کار خود پایان داد.

رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس پس از پایان این مذاکرات به خبرنگار مهر گفت: در این دو روز تمام مسایل فی‌مابین از جمله نحوه تکمیل دو اقدام عملی توافق شده و راه‌های پیش رو مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه از طرف آژانس آقای ترو واریورانتا معاون مدیرکل سرپرستی هیات آژانس را بر عهده داشت، بیان کرد: در این نشست ایده هایی نیز در خصوص روند کار مطرح شد.

نجفی گفت: در مجموع مذاکرات بسیار سازنده جدی محتوایی و صریح بود. قرار است در آینده نزدیک نشست دیگری برگزار شود که به احتمال زیاد در اوایل آبان ماه خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی راجع به خبر رویترز درباره روادید یک کارشناس به عنوان عضو جدید، بیان کرد:  لازم به توضیح است که ایران در چند ماه گذشته علاوه بر اعضای اصلی و همیشگی برای سه تن از کارمندان آژانس به عنوان اعضای جدید تیم کارشناسی آژانس روادید صادر کرده است. ایران بر اساس مقررات آژانس هیچ تعهدی برای صدور روادید برای کارمندان آژانس ندارد و  حتی در خصوص بازرسان انتصابی نیز حق ایران برای رد آنها محفوظ است و ایران از این حق در گذشته استفاده کرده است.

نجفی گفت: عدم صدور روادید برای عضو چهارم معرفی شده با تابعیت خاص که تنها کارمند است و بازرس انتصابی هم نیست حق حاکمیتی ایران است.

کد N534345

وبگردی