آفتاب

برگزاری مراسم شصتمین سالروز تاسیس نهضت آزادی‌بخش الجزایر

برگزاری مراسم شصتمین سالروز تاسیس نهضت آزادی‌بخش الجزایر

مراسم شصتمین سالروز تاسیس نهضت آزادی بخش الجزایر امشب با حضور سفرا، نمایندگان کشورهای مختلف و همچنین مسئولان ایرانی در محل سفارت الجزایر در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مراسم علاوه بر خانم جمیله بوپاشا، از مبارزان الجزایری به عنوان مهمان ویژه، خانم مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه، حداد عادل، حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم و حسین شیخ‌الاسلام از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سفرای کوبا، رومانی، فلسطین، تونس و نمایندگانی از دیگر سفارتخانه‌ها حضور داشتند.

در مراسم امشب سفیر الجزایر در تهران در سخنانی از خانم جمیله بوپاشا به عنوان یکی از نمادهای انقلاب الجزایر یاد کرد که با رشادت‌ها و مجاهدت‌های خود، خود را فدای کشور کرده است.

وی با اشاره به رشادت‌های بوپاشا و دوران شکنجه‌ وی در زندان‌ها تصریح کرد که مبارزات یک چنین مبارز بزرگی نیازمند نوشتن کتاب‌های بسیار در این زمینه است چرا که توانسته‌ جایگاه قهرمانی‌اش را در جهان معاصر به ثبت برساند.

سفیر الجزایر در تهران با اشاره به حضور مسئولان ایرانی در این ضیافت شام گفت: حضور مسئولان ایرانی بیانگر روابط خوب دو کشور است که مبتنی بر ارزش‌های دوستی و همکاری است که امیدواریم این امر به توسعه روابط دو کشور منجر شود.

در این مراسم صلاح زواوی، سفیر فلسطین در تهران نیز در سخنانی کوتاه مبارزات الجزایر در طول تاریخ را مبارزاتی بی‌نظیر توصیف کرد.

وی هدیه‌ای را به طور نمادین به جمیله بوپاشا داد و شالی از پرچم فلسطین را به گردن بوپاشا، سفیر الجزایر و حسین شیخ‌الاسلام گذاشت.

الجزایر طی سال‏های قرن نوزدهم میلادی عرصه درگیری‏‌ها‌ی گسترده‏ای بین استعمارگران فرانسوی و مجاهدان مسلمان الجزایر بود. این کشور در اوایل قرن بیستم میلادی، به طور کلی زیر سلطه استعماری فرانسه قرار گرفت و در این مدت، مبارزات آزادی‏خواهانه مردم مسلمان الجزایر به طور پراکنده ادامه داشت. پس از پایان جنگ جهانی دوم و تضعیف استعمار فرانسه، گروهی از مبارزان استقلال‏ طلب الجزایری به رهبری احمد بن بلا، سیاست‏مدار برجسته این کشور، در 1954 میلادی، نهضت آزادی‏بخش الجزایر را تأسیس کردند و با انسجام بیشتری به مبارزات ضداستعماری خود ادامه دادند. از این پس، جنگ‏های استقلال الجزایر وارد مرحله جدیدی شد و طی هشت سال پس از آن، صدها هزار نفر از انقلابیون و مخالفان استعمار در الجزایر توسط فرانسویان کشته شدند. این مبارزات در نهایت به نتیجه رسید و سرانجام در پنجم ژوئیه 1962م، استقلال الجزایر به دست آمد. با پیروزی مبارزان این کشور، الجزایر پس از نزدیک به یک‏صد و سی سال استعمار این سرزمین، استقلال خود را بازیافت.

انتهای پیام

کد N534309

وبگردی