آفتاب
لاریجانی در مراسم روز جهانی پست:

چاره‌ای جز بها دادن به بخش خصوصی نداریم/ پست در تحقق دولت الکترونیک نقش مهمی ایفا می کند

چاره‌ای جز بها دادن به بخش خصوصی نداریم/ پست در تحقق دولت الکترونیک نقش مهمی ایفا می کند

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پست می‌تواند بخش مهمی از توسعه کشور را برعهده گرفته و حجم زیادی از رفت و آمد‌ها در شهرهای پرتردد به ویژه تهران را کاهش دهد گفت: پست در تحقق دولت الکترونیک نقش مهمی می‌تواند ایفا کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از ظهر امروز در مراسم روز جهانی پست ضمن تبریک این روز به کارکنان شرکت پست و با تاکید بر استفاده از فکرهای نو و تازه در شرکت پست گفت: در این موضوع که پست سابقه طولانی در کشور دارد تردیدی وجود ندارد و یکی از ویژگی های پست مردمی بودن آن است.

وی افزود: در نهادها و دستگاه‌های دولتی معمولا مردم برای رفع مشکلات خود باید به آن دستگاه مراجعه کنند. این درحالی است که کارکنان شرکت پست برای ارائه خدمات خود به مردم مراجعه می کنند. این موضوع باعث شده کارکنان پست همراز و همدم مردم باشند که این اعتماد سرمایه بزرگی است.

رئیس مجلس ادامه داد: امروز شرایط دنیا از لحاظ تکنولوژی‌های ارتباطی تغییر کرده و شیوه‌هایی که در پست مورد استفاده قرار گرفته م‌ شود مدرن و پیشرفته شده است.

لاریجانی گفت: هیچ وقت نیاز به پست قدیمی از بین نرفته و حتی در کشورهای توسعه یافته هنوز شیوه نامه دادن مرسوم است. البته در کنار این مسائل از امکانات ممتاز و نوین پستی استفاده می‌کنند.

وی افزود: زمانی که من در صدا و سیما مسئولیت داشتم با ظهور فناوری‌های جدید نگرانی‌ای ایجاد شد که شاید مردم دیگر به رادیو گوش ندهند اما رادیو مخاطب سنتی خود را حفظ کرد.

وی با اشاره به اینکه پست می‌تواند بخش مهمی از توسعه کشور را برعهده گیرد و حجم زیادی از رفت و آمد‌ها در شهرهای پرتردد به ویژه تهران را کاهش دهد ادامه داد: پست در تحقق دولت الکترونیک نقش مهمی می‌تواند ایفا کند.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه چرخه اقتصاد روستا باید جوری باشد که روستائیان بتوانند در آن زندگی کنند ادامه داد: براساس تحقیقات یک استاد بنگلادشی در مورد چرایی ناتوانی مردم فقیر در استفاده از خدمات بانکی مشخص شد که اگر خدمات ریز بانکی را به افراد فرودست اقتصادی داده و با اعتماد به آنها شرایط سبک برای ارائه تسهیلات به آنان در نظر بگیریم می‌توان این مسئله را حل کرد، لذا بانکی ویژه فقرا در بنگلادش تاسیس کرد که امروز تبدیل به طرحی مهم در دنیا شده است.

لاریجانی گفت: در نتیجه این اقدام هم گردش مالی بانک تقویت شد و هم بخش زیادی از مردم توانستند این وام ساده را دریافت کنند و این مدل را پست می‌تواند در جمهوری اسلامی ایران برای روستائیان به کار گیرد زیرا شناسایی چهره به چهره از مردم دارد.

وی با بیان اینکه وام‌های اندک می‌تواند مشکلات روستائیان را حل کند و دولت نیز از این پیشنهاد استقبال خواهد کرد افزود: اگر در این مورد به قانون هم نیاز باشد مجلس می‌تواند کمک کند، با توجه به تعداد روستاهایی که داریم چاره‌ای جز بها دادن به بخش خصوصی نداریم، زیرا از طریق رقابت‌های سازنده می‌توانیم به مردم خدمات بدهیم.

لاریجانی خاطر نشان کرد: بسیاری از وزارتخانه ها هم می توانند کارهای خود را از طریق پست انجام دهند.

ریئس مجلس با بیان اینکه توسعه روستا از مسائل مهم کشور است گفت: پس از انقلاب خدمات زیادی به روستاها رفته که لازمه توسعه روستاها بوده است اما مهم این است که چرخه اقتصادی روستا طوری باشد که روستاییان بتوانند زندگی کنند.

وی با اشاره به تجربه دولتی شدن در کشور افزود: بعد از انقلاب بسیاری از چیزهایی را که لزومی نداشت دولتی کردیم که این مطلوب نیست؛ در آن بخش هایی که بخش دولتی با بخش خصوصی رقابت پیدا کرد ما بسیار پیشرفت کردیم.

لاریجانی ادامه داد: شرکت های دولتی دسترسی به مقامات بزرگ و مسئولان دارند ولی این امر برای شرکت های خصوصی میسر نیست؛ از این رو باید بخش خصوصی را قوی کنیم؛ باید تلاش کنیم بخش خصوصی قوی داشته باشیم تا در عرصه بین المللی بتوانیم عرض اندام کنیم.
 

در این مراسم لاریجانی از چهار پروژه عمرانی و پنج سرویس جدید خدمات پستی سازمان پست رونمایی کرد و از سازمان‌ها و نهادهایی که با پست تعامل خوب و مؤثری داشتند با اهدای لوح تقدیر تجلیل کرد.

کد N534277

وبگردی