آفتاب

آمریکا و ژاپن در پی همکاری امنیتی نزدیکتر

آمریکا و ژاپن در پی همکاری امنیتی نزدیکتر

دولت آمریکا و ژاپن در راستای ارتقای همکاری‌های دفاعی پس از دو دهه، توافق کردند تا راه‌های همکاری دو جانبه را تبیین کرده و مشخص کنند که در زمانی که یک کشور دوست تحت حمله قرار گرفت، توکیو چگونه باید وارد عمل شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این تحولات پس از آن صورت گرفته است که شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن در اقدامی جنجالی در ماه ژوئیه تصمیم گرفتن تا از رویکرد صلح‌طلبی پس از جنگ جهانی دوم فاصله بگیرد.

طبق آن، دولت ژاپن ماده 9 صلح‌طلبی قانون اساسی خود را باز تعریف کرد و بدین ترتیب به ممنوعیت حضور ارتش خود در درگیری‌های خارجی خاتمه داد. با این حال این رویکرد چندان به مذاق چین و کره‌جنوبی خوش نیامده است چراکه این دو کشور در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن از تهاجم‌های ژاپن رنج کشیده‌اند.

در همین حال واشنگتن و توکیو اعلام کردند که دو طرف روی تعریف چارچوب امنیتی جدیدی کار خواهند کرد که طبق آن بهتر بتوان از ژاپن دفاع کرد و حوزه‌های همکاری دوجانبه در زمینه فضای سایبری و فضایی را ارتقا داد.

در گزارش مذاکرات دو جانبه آمده است: دولت‌های آمریکا و ژاپن اقداماتی را اتخاذ خواهند کرد تا جلوی تباهی امنیت ژاپن را در تمامی حوزه‌ها بگیرند و به صورت یکپارچه از دوران صلح تا پیشامد احتمالی از ژاپن حمایت کنند. آمریکا موظف است که طبق معاهده امنیتی دو جانبه از ژاپن دفاع کند. اولین اصلاحات دفاعی پس از 17 سال در شرایطی انجام می‌شود که ژاپن با چالش‌های امنیتی از سوی جزایر مورد مناقشه با چین و برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی روبروست و در همین حال ایالات متحده تلاش دارد تا تمرکز دیپلماتیک و امنیتی خود را به سمت آسیا سوق دهد. زمانی که وزرای امور خارجه و دفاع آمریکا و ژاپن اکتبر گذشته در توکیو دیدار کردند، توافق شد که رهنمودهای همکاری دفاعی را تا پایان 2014 ارتقا دهند؛ اقدامی که موجب ایجاد تغییرات در فضای امنیتی این منطقه خواهد شد.

یکی از مقام‌های ارشد ژاپن اعلام کرد: این چهارچوب‌های بررسی شده دامنه وسیع‌تری از همکاری ائتلاف ما را بیان می‌کند که بیانگر ماهیت جهانی آن است. این چهارچوب جدید یک نقشه راه سیاسی برای ائتلاف قوی‌تر، افزایش توانمندی برای مقابله با تهدیدها و مشارکت در امنیت جهانی ایجاد می‌کند.

در گزارش دوجانبه آمریکا - ژاپن همچنین آمده است: چهارچوب جدید همکاری دو جانبه را در صورتی که یک کشور دوست ژاپن مورد حمله قرار گرفت، استفاده از نیرو و یا کمک به یک متحد تحت حمله مشخص می‌شود.

انتهای پیام

کد N534073

وبگردی