آفتاب

داعش درصدد انجام عملیات تروریستی در ترکیه

داعش درصدد انجام عملیات تروریستی در ترکیه

مدیر امنیت عمومی ترکیه اطلاعاتی در اختیار دارد که از طرح‌ریزی داعش برای انجام عملیات تروریستی در شهرهای مرزی این کشور حکایت دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری محیط، مدیریت امنیت عمومی ترکیه اطلاعاتی امنیتی دریافت کرده مبنی بر اینکه گروه تکفیری داعش قصد دارد دست به عملیات تروریستی در داخل شهرهای بزرگ مرزی ترکیه از طریق انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده یا انفجار ساختمان‌های دولتی و اماکن تجاری شلوغ بزند.

چندی پیش پارلمان ترکیه لایحه پیشنهادی دولت را در زمینه دادن مجوز به ارتش برای انجام عملیات نظامی در سوریه و عراق تصویب کرد.

روزنامه حریت ترکیه امروز (چهارشنبه) نوشت: این طرح داعش موجب شده نیروهای امنیتی ترکیه در شهرها به ویژه شهرهای مرزی با فرض هرگونه احتمالی، تدابیر امنیتی جدیدی را اتخاذ کنند.

در همین راستا، درگیری‌های فعلی میان نیروهای داعش و نیروهای اتحادیه دموکراتیک کردهای سوریه در شهر کوبانی خشم کردهای ساکن کشور ترکیه را برانگیخته به همین دلیل کردهای ترکیه در چند شهر این کشور تظاهرات اعتراضی به راه انداختند.

شبکه تلویزیونی (NTV) ترکیه امروز اعلام کرد: خسارات مالی بزرگی به دارایی‌های ترکیه به ویژه ساختمان‌های دولتی، بانک‌ها و مراکز تجاری وارد شده و چهار اتوبوس حمل و نقل شهری استانبول، خودروهای شهروندان و پلیس در شهرهای جنوبی و جنوب شرقی ترکیه آتش زده شدند.

بیانیه صادر شده از دفتر استانداری استانبول تاکید کرده که 98 شهروند در این شهرها دستگیر شدند و 30 نفر از جمله هشت پلیس به دنبال درگیری‌هایی که میان تظاهرکنندگان و پلیس در محله‌های "اسنلر" سلطان غازی، بای اوغلو و باغچلر شکل گرفت، مجروح شدند.

پلیس آنکارا هم 13 شهروند را در منطقه "سقاریا" در مرکز پایتخت در جریان اعتراضات علیه داعش و دولت ترکیه دستگیر کرد. در این اعتراضات پلیس از مقدار زیادی گاز اشک آور و آب پرفشار استفاده کرد. تظاهرکنندگان هم با کوکتل مولوتف و تی ان تی و سنگ با پلیس درگیر شدند.

تنش‌ها بالا گرفت و اعتراضات علیه داعش و سیاست دولت عدالت و توسعه شدت یافت تا جایی که کردها به دعوت رهبران حزب دموکرات کرد پاسخ دادند. این حزب تاکید کرد که سقوط شهر کوبانی که اکثر ساکنان آن را کردها تشکیل می‌دهند به دست داعش نقطه پایان روند جاری صلح میان دولت ترکیه و کردها با هدف دستیابی به راه حلی مسالمت آمیز بر این موضوع خواهد بود.

نتیجه درگیری میان گروه‌های مختلف در تظاهرات اعتراضی که از بعد از ظهر روز گذشته آغاز شد و تا امروز ادامه دارد به 14 نفر رسید. در این میان یک نفر در شهر "فارتو" در استان موش و دو تن دیگر در شهر کورتالان استان سیرت و هشت تن در دیاربکر و یک نفر در باتمان و دو تن در ماردین جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام

کد N533924

وبگردی