آفتاب
گزارش یک اندیشکده‌ی آمریکایی

توان موشکی و راکت‌های ایران و گزینه‌های راهبردی

توان موشکی و راکت‌های ایران و گزینه‌های راهبردی

اندیشکده‌ی آمریکایی مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل در گزارشی با بررسی گسترده توان موشکی و راکت‌های ایران دست به توجیه این مساله زده است که برنامه موشکی ایران می‌تواند بخشی از توافق هسته‌ای معقول با ایران باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در خلاصه این گزارش که به قلم آنتونی کوردزمن، کارشناس مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل نوشته شد آمده است: راکت‌ها و برنامه‌ی موشکی ایران در طیف وسیعی از اهداف استراتژیک ایرانی‌ها به کار می‌آیند. توان موشکی ایران از توپ‌های کوتاه برد که از نیروهای زمینی حمایت و نیاز به حملات هوایی را محدود می‌کنند و موشک‌های دوربرد تشکیل شده است که می‌توانند به هر هدفی در منطقه دست پیدا کنند، علاوه بر این توسعه سیستم‌های تقویت کننده (بوستر) می‌تواند توانایی حمله به اهدافی در اروپا و حتی آمریکا را به ایران بدهد.

کوردزمن در ادامه با بیان این که توان موشکی و راکت‌های ایران در حال گسترش است، مدعی شد که دقت توان موشکی ایران به حد کافی نبوده و از این رو قابل اعتماد نیست، با این حال تهران در حال توسعه سیستم‌های هدایت‌گر پیشرفته است تا دقت و قدرت موشک‌های خود را افزایش دهد.

او هم‌چنین ادعا کرد: ایران در برنامه‌های خود دست کم روی تجهیز موشک‌هایش به کلاهک‌های هسته‌ای مطالعه کرده است.

کوردزمن در ادامه نوشته است: این مساله نشان می‌دهد که به چه دلیل محدودیت‌ها برتوان موشکی ایرانی و تجهیز آن‌ها به کلاهک‌های هسته‌ای بخش مهمی از هرگونه توافق هسته‌ای معقول با ایران است و این که چرا آمریکا و همسایگان ایران باید خود را برای مواجهه با تلاش‌های ایران جهت افزایش دقت موشک‌های متعارف خود برای زدن اهداف مهم نظامی، غیرنظامی زیربنایی و تاسیسات انرژی به بازدارندگی و دفاع مناسب تجهیز کنند.

انتهای پیام

کد N533772

وبگردی