آفتاب
رییس کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام

یرون کردن فقر و بیکاری کمتر از بیرون کردن شاه و صدام از کشور نیست

یرون کردن فقر و بیکاری کمتر از بیرون کردن شاه و صدام از کشور نیست

رییس کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بیرون کردن فقر و بیکاری از اقتصاد کشور کمتر از بیرون کردن شاه و صدام از کشور نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، دکتر محمدابراهیم مداحی در کارگاه آموزشی علمی تخصصی اقتصاد مقاومتی که امروز(16 مهر) در دفتر آموزش و پژوهش استانداری کرمانشاه برگزار شد، هدف از اقتصاد مقاومتی را بهبود شرایط زندگی و مقابله با تکانه‌های اقتصادی که بصورت اقلیمی یا تخاصمی به ما وارد می شود، عنوان کرد.

وی رسیدن به تمدن بزرگ ایرانی اسلامی که همیشه از آن سخن گفته می شود را از دیگر اهداف اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی برای ما آرزو و آمال نیست، بلکه اگر عملیاتی نشود نامی از ایران باقی نخواهد ماند.

وی افزود: البته هدف بالاتر اقتصاد مقاومتی تحقق سند چشم انداز 20 ساله کشور است.

وی ادامه داد: اینکه برخی می گویند در اقتصاد مقاومتی دولت باید کنار رود یا از نفت استفاده نشود، درست نیست و باید از همه امکانات و منابعی که داریم بهترین استفاده را بکنیم.

مداحی افزود: هر ایرانی جهت تحقق اقتصاد مقاومتی باید سهم خود را بشناسد و مسئولیتی که دارد را به بهترین نحو انجام دهد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی باید به مطالبه و خواست عمومی مردم تبدیل شود، یادآورشد: یکی از راه های ایجاد انگیزه در مردم این است که پایه های اقتصاد را از بین خود مردم آغاز کنیم و بعد به بالا برویم تا به استان ها برسیم، استان ها مکمل یکدیگر باشند و بعد به سطح کشور برسیم.

مداحی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی 24 کلید دارد، یادآوری کرد: هرکدام از این کلیدها 20 قفل را باز می کند.

وی اقتصاد را شامل سه بخش توزیع، تولید و مصرف خواند و تاکید کرد: بخش تولید همت جهادی می خواهد و در بخش توزیع باید عدالت برقرار شود، در غیر اینصورت شاهد اختلاف طبقاتی و بروز گروه های انحرافی خواهیم بود.

وی تحقق اقتصاد مقاومتی را زمینه ساز قدرتمند شدن ایران در منطقه و حتی جهان خواند و خاطرنشان کرد: هم اکنون کشورهای آسیای جنوبی علی رغم این‌که سهم زیادی از وسعت، جمعیت و منابع جهان را دارند در اقتصاد جهان نقش کمی دارند، از حق وتو محرومند و حتی عضو دایم شورای امنیت نیستند.

مداحی به جایگاه ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: ما در قدرت اقتصادی و فناوری قدرت اول منطقه هستیم و در بخش امنیتی، سیاسی و نظامی قدرت اول منطقه و جز 10 کشور برتر دنیا هستیم.

وی از وجود 86 مولفه برای سنجش قدرت کشورها یاد کرد و افزود: برخی از این مولفه ها عبارتند از علم و فناوری که جایگاه 44 جهان را داریم، اقتصاد که جایگاه 37 را داریم، اجتماعی جایگاه 35، سرزمینی جایگاه 31، فرهنگی جایگاه 44، سیاسی و حکومتی جایگاه 64، فرامرزی جایگاه 63، فضایی جایگاه 26 و در بخش نظامی که جایگاه 13 را در دنیا داریم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است، ایران از نظر قدرت که در دنیا به سه بخش قدرت های اول، دوم و سوم تقسیم می شود جزء قدرت های سوم است.

مداحی با تاکید بر این‌که ایران باید تلاش کند بر اساس برنامه افق 1404 پیش برود تا در زمینه هایی که عقب است جبران کند، اظهار کرد: بسیاری از کشورهای منطقه در حال پیشی گرفتن از ما هستند و نباید به گونه ای باشیم که در سال 1404 باز از عربستان «رانی» و از ترکیه آب وارد کنیم و با برنامه های ماهواره ای حکومت عثمانی خانواده های ما دچار طلاق عاطفی و حقوقی شوند.

وی با اشاره به برگزاری این گونه کارگاه های آموزشی که کرمانشاه بیست و یکمین میزبان آن است، گفت: ما در این کارگاه ها فرصت ها و پیشنهاد ها را از استان ها می گیریم و در برنامه ششم توسعه دخالت می دهیم.

مداحی با اشاره به لزوم حضور مسئولین استان ها در این کارگاه ها، یاداوری کرد: مدیرانی که گذشته نگرند مشکل محورند و مدیرانی که آینده نگرند ظرفیت ساز و فرصت محورند.

انتهای پیام

کد N533771

وبگردی