آفتاب
افخم در نشست خبری:/پایانی/

برخورد سیاسی جناحی با پرونده هسته‌ای مردود است

برخورد سیاسی جناحی با پرونده هسته‌ای مردود است

یکی از انتقادات در مورد اظهارات آقای ظریف در جلسه شورای روابط خارجی آمریکا بود، متن این جلسات منتشر شده و برخی از منتقدان و کسانی که دیدگاه متفاوتی نسبت به مسائل و امور دارند به بخش کوتاهی در این جلسه اشاره دارند که ترجمه تحریف شده‌ای از صحبت‌های آقای ظریف صورت گرفته بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاكید كرد: پرونده هسته‌ای و مذاکرات یک مساله ملی و تردیدناپذیر است و برخورد جناحی و سیاسی مردود و غیرقابل پذیرش است و ما همواره به اجماع ملی درباره آن تاکید داریم و همواره از سوی مسئولان عالی وزارت امور خارجه تاکید شده که در پرونده هسته‌ای برخورد و رفتار جناحی صورت نگیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در نشست خبری صبح امروز خود با خبرنگاران که در وزارت امور خارجه برگزار شد، در خصوص موضع جمهوری اسلامی ایران درباره انعقاد قرارداد امنیتی افغانستان با آمریکا گفت: ما موضع‌مان را در چندین مرحله چه قبل و چه پس از انعقاد آن بیان کردیم.

وی با بیان اینکه ایران وافغانستان دو کشور همسایه و دارای روابط خوب و برادرانه‌ای هستند، یادآور شد: دو کشور از اشتراکات و علایق مشترکی برخوردار هستند و امیدواریم هر حرکتی که در افغانستان صورت می‌گیرد در راستای منافع درازمدت دو کشور باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ما نظرات خود را در مورد تبعات منفی این قرارداد هم برای افغانستان و هم برای منطقه از پیش اعلام کرده‌ایم و در گفت‌وگوی تلفنی که آقای روحانی با آقای اشرف احمد غنی زی داشتند، مواضع جمهوری اسلامی ایران بیان شد و رئیس جمهور افغانستان گفتند که مراقب هستند تا این قرارداد علیه هیچ کشوری از جمله ایران استفاده نشود.

افخم درباره انتقادات اخیر به وزارت امور خارجه از سوی یک برخی از جریانات اظهار داشت: یکی از انتقادات در مورد اظهارات آقای ظریف در جلسه شورای روابط خارجی آمریکا بود، متن این جلسات منتشر شده و برخی از منتقدان و کسانی که دیدگاه متفاوتی نسبت به مسائل و امور دارند به بخش کوتاهی در این جلسه اشاره دارند که ترجمه تحریف شده‌ای از صحبت‌های آقای ظریف صورت گرفته بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تاکید بر اینکه برای کسانی که مطلب را نخوانده و یا برداشت خود را از آن مطلب دارند، هر توضیحی برای آنان اثر ندارد، خاطرنشان کرد: در آن جلسه مباحث بسیار خوب و شفافی از سوی وزیر امور خارجه درباره مسائل مختلف بیان شد و فقط به یک جمله که آن هم تحریف شده است اشاره می‌کنند.

وی با اشاره به حمایت مسئولان عالی نظام از وزارت امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده عنوان کرد: پرونده هسته‌ای و مذاکرات یک مساله ملی و تردیدناپذیر است و برخورد جناحی و سیاسی مردود و غیرقابل پذیرش است و ما همواره به اجماع ملی درباره آن تاکید داریم و همواره از سوی مسئولان عالی وزارت امور خارجه تاکید شده که در پرونده هسته‌ای برخورد و رفتار جناحی صورت نگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: امیدواریم این دوستان اجماع ملی، منافع ملی و امنیت ملی را مد نظر قرار دهند.

افخم با بیان اینکه تخریب شخصیت‌ها و گمانه‌زنی بر اساس رفتار غلط کمکی به مذاکرات و جامعه نمی کند یادآور شد: این نوع رفتار موجب افزایش بدبینی به گویندگان آن نیز می‌شود و امیدواریم نقدها واقع‌بینانه‌تر و نگاه ملی‌تر باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان به سوابق روشن سیاسی، دیپلماتیک و حرفه‌ای مذاکره‌کنندگان اشاره کرد.

کد N533716

وبگردی