آفتاب
واکنش ایران به گزارش اخیر احمد شهید

افخم: گزارش احمد شهید فاقد وجاهت حقوقی لازم است

افخم: گزارش احمد شهید فاقد وجاهت حقوقی لازم است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره گزارش اخیر گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران که به نشست مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شده، تصریح کرد: این گزارش به صورت یک‌جانبه، به دور از واقعیات و بدون رعایت مقررات وظایف مربوط به ماموران از جانب شورای حقوق بشر تهیه شده و فاقد وجاهت حقوقی لازم است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرضیه افخم با بیان این که به نظر می‌رسد در تدوین این گزارش اراده‌ای فراتر و خارج از سازوکارهای حقوق بشری ملل متحد دخیل بوده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به عملکرد غیرمنصفانه و غیرعلمی گزارشگر ویژه به لحاظ رعایت نکردن اصول و موازین بین‌المللی با تردید می‌نگرد، زیرا گزارشگر ویژه با پایه‌گذاری روش‌های نادرست و غیرقانونی از جمله تحت عنوان سفر حقیقت‌یابی به شماری از کشورهای اروپایی و مصاحبه‌های جهت‌دار با رسانه‌ها و پیش داوری نسبت به ادعاها، خود در موضع یک مدعی سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته و از شرح وظایف ماموریت‌داران شورای حقوق بشر تخلف جدی کرده است.

او اضافه کرد: ایران با وجود اراده جدی همکاری با نهادهای بین‌المللی و گزارشگران موضوعی، انتصاب گزارشگر ویژه را با راهبردهای سیاسی، جانب‌دارانه و برخورد گزینشی قدرت‌های ذی‌نفوذ از طریق استفاده ابزاری از حقوق بشر دانسته و می‌داند.

افخم خاطرنشان کرد: اگرچه در بخش‌هایی از این گزارش به تحولات مثبت در کشورمان اشاره‌هایی شده، ولی ذکر موارد خلاف واقعیت و تشابهات زیاد این گزارش و گزارش‌های سالانه برخی کشورهای غربی نشان می‌دهد که منبع این گزارشات یکسان بوده و منابع مرتبط با برخی کشورهای غربی و سایت‌های خبری و گروه‌های تروریستی بدنام و وابسته منبع و مرجع تهیه گزارش قرار گرفته‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران پاسخ مفصل و مستدلی را درباره پیش‌نویس گزارش گزارشگر ویژه ارائه و به وی تسلیم کرده است، اما متاسفانه گزارشگر ویژه کم‌ترین توجه را در متن نهایی خود به پاسخ‌های ارائه شده از سوی ایران داشته و آن‌ها را نادیده گرفته است.

وی هم‌چنین اضافه کرد: هم‌چون گذشته گزارشگر به لحاظ ناآگاهی از نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران و مراحل دادرسی آن استنباط و تفسیر نادرستی از روند قضایی در ایران داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران به خوبی به تعهدات ملی و بین‌المللی خود در زمینه حقوق بشر واقف بوده و همواره همکاری‌های خوب و گسترده‌ای را با مکانیزم‌های بین‌المللی در این زمینه انجام داده است. در این ارتباط گزارش ملی حقوق بشر ایران در گروه کار یو.پی.آر حقوق بشر در ماه آینده ارائه خواهد شد که حاوی آخرین پیشرفت‌ها و اقدامات ملی در زمینه حقوق بشر است.

افخم در پایان تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران به تعهد خود برای ارتقای همه جانبه حقوق شهروندان پایبند بوده و طی یک‌سال گذشته اقدامات بسیار مهمی در این زمینه از جمله در خصوص ارتقای حقوق شهروندی، حقوق اقلیت‌ها و حقوق زنان انجام داده و به برنامه‌ها و تلاش‌های خود در این زمینه ادامه خواهد داد.

انتهای پیام

کد N533668

وبگردی