آفتاب
تاجگردون در نشست خبری:

دولت یارانه دهک‌های پردرآمد را حذف کند/امکان واگذاری زمین های مسکن مهر

دولت یارانه دهک‌های پردرآمد را حذف کند/امکان واگذاری زمین های مسکن مهر

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از واگذاری زمین های مسکن مهر خبر داد و گفت: در صورتی که صاحبان ملک متقاضی باشند دولت با قیمت منصفانه‌ ای ملک مسکن مهر را به آن ‌ها واگذار خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، غلامرضا تاج‌ گردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی صبح امروز در نشست خبری در تشریح لایحه اصلاح برخی از مقررات مالی دولت از اصلاح قیمت خوراک پتروشیمی‌ ها خبر داد. 

تاج گردون ادامه داد: به منظور جلوگیری از خام فروشی و حمایت از سرمایه ‌گذاری در بخش پایین دست پالایشگاه‌ ها، قرار شد دولت یک فرمول مشخص برای قیمت‌ گذاری خوراک پتروشیمی‌ ها تعیین کند.

وی تصریح کرد: براساس تصمیم مسئولان ذیربط از جمله کمیسیون برنامه و بودجه، دولت و انجمن صنفی پالایشگاه ‌داران، نرخ بازگشت سرمایه ارزی هر واحد پتروشیمی باید حداقل 25 درصد تضمینی باشد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات گفت: در صورت تصویب مجلس، قیمت انتخاب شده خوراک پتروشیمی براساس فرمول تعیین شده ده ساله خواهد بود یعنی تا ده سال آینده تغییری نخواهد کرد.

تاج گردون ادامه داد: یک درصد مالیات بر ارزش افزوده که باید به بخش سلامت اختصاص داده شود به صورت قانون دائم تصویب شد یعنی از این پس همواره یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده به بخش سلامت اختصاص خواهد یافت.

این نماینده مجلس یادآور شد: همچنین اختصاص 10 درصد هدفمندی یارانه‌ ها به بخش بهداشت و درمان را نیز به صورت قانون دائم تصویب کردیم.

تاج گردون اظهار داشت: دستگاه‌ ها و شرکت های دولتی مکلف شدند یک درصد اعتبارات را صرف پژوهش کنند و بخش‌ های خصوصی که در حوزه پژوهش فعالیت می کنند از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند بود.  

وی افزود: همچنین مقرر شد یک درصد از منابع دستگاه‌ های اجرایی در حوزه ورزش تخصیص داده شود که 30 درصد آن به وزارت ورزش تعلق می‌گیرد. 

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تاکید کرد: همچنین از عوارض دریافتی مربوط به نوشابه‌ های گازدار نیز 40 درصد به وزارت ورزش و 60 درصد به وزارت بهداشت و درمان اختصاص دادیم که از سر جمع این عوارض 25 درصد آن‌ ها به روستا ها اختصاص داده شد.

تاج‌گردون در ادامه به تصمیمات حوزه ایثارگران اشاره کرد و افزود: مقرر شد مسئولیت درمان ایثارگران به بنیاد شهید و امور ایثارگران محول شود. همچنین سالانه صد هزار واحد مسکونی برای ایثارگران در نظر گرفته شد.

وی در ادامه نشست خبری گفت: برای توسعه حوزه‌های علمیه در سراسر کشور تکالیفی پیش بینی شده و از دولت خواستیم برای توسعه فضای فیزیکی حوزه های علمیه کشور نیز تلاش کند. 

تاج گردون در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد: مقرر شد از میان ایثارگران هرکس در سوانح رانندگی آسیب ببیند باید به صورت رایگان در بیمارستان‌ ها معالجه شود. 

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تصریح کرد: موضوع تحصیل رایگان ایثارگران و حافظان و قاریان قرآن به صورت قانون دائم تصویب شد. 

تاج گردون در ادامه تصریح کرد: دولت را موظف کردیم ظرف ده درصد قیمت گاز بهای مصرفی را به روستاها اختصاص دهد 20 درصد از این مبلغ نیز به منظور تجهیز مدارس در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت. 

وی از واگذاری زمین های مسکن مهر خبر داد و گفت: در صورتی که صاحبان ملک متقاضی باشند دولت با قیمت منصفانه‌ ای ملک مسکن مهر را به آن ‌ها واگذار خواهد کرد. 

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات به اعتبارات صندوق توسعه ملی اشاره کرد و افزود: 20 درصد از منابع ورودی دولت به صندوق توسعه ملی به شکل ریالی در بانک‌ ها سپرده گذاری خواهد شد تا به منظور اعطای تسهیلات در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، حمل و نقل و صنایع تبدیلی صرف شود. 

تاج گردون افزود: همچنین 10 درصد از این منابع نیز به صورت ارزی به صادرات اختصاص خواهد یافت. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات تاکید کرد: در جریان بررسی لایحه اصلاح تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، به هدفمندی یارانه‌ ها اشاره ‌ای نشده است. 

وی همچنین درباره حذف دهک های پردرآمد یارانه بگیران اذعان داشت: دولت باید قانون هدفمندسازی را اجرا کند چرا که نمی‌شود افراد ثروتمند و فقیر به یک میزان از یارانه بهره‌ مند شوند. در جریان برنامه ششم توسعه به موضوع هدفمندی توجه خواهیم کرد. 

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در پایان افزود: با مشورت دولت و دیوان محاسبات قرار شد پول هیچ طرح عمرانی تا زمان اتمام آن طرح برگشت داده نشود.

کد N533626

وبگردی