آفتاب

لزوم مطالعه و مرمت‌های علمی مجموعه‌ی فرح آباد ساری

لزوم مطالعه و مرمت‌های علمی مجموعه‌ی فرح آباد ساری

معاون میراث فرهنگی مازندران گفت: با وجود استفاده‌های مکرر ازآجر خرابه‌های مجموعه فرح‌آباد ساری قسمت‌های سرپایی از آن برجا مانده و اگرچه، استحکام و ایستایی نسبی دارد اما بر لزوم مطالعه و مرمت‌های علمی آن تأکید می‌شود.

«مهدی ایزدی» در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی مازندران، با اشاره به موقعیت مجموعه‌ی فرح‌آباد ساری اظهار کرد: این مجموعه در 28 کیلومتری شمال ساری و در فاصله‌ی 2 کیلومتری ساحل دریا در روستای فرح‌آباد آثار نیمه ویرانه‌ای شامل مسجد، کاروانسرا، پل بزرگ، کاخ جهان نما، حمام و شکارگاه است.

وی افزود: دیوار اجری رفیع، مجموعه‌ای از هنر معماری و شهرسازی بندرگاه قدیمی فرح‌آباد را بوجود می‌آورند که در سال 1021 هجری قمری به فرمان شاه عباس کبیر ساختمان آنها طراحی و اجرا شد.

معاون میراث فرهنگی مازندران تصریح کرد: روستای فرح‌آباد در میان همین خرابه‌ها و بر روی شهر و بندر قدیمی فرح‌آباد شکل گرفته و همه‌ی مصالح و ابزار ساختمانی از آن شهر تأمین شده است، بطوری‌که وجود رگه‌های آجری یا ستون‌های پراکنده در محوطه‌ی خانه‌ی این روستا موید این مطلب است.

وی افزود: مسجد و کاروانسرای فرح‌آباد همه با اجر بنا شده و شامل ایوان ورودی و شماری حجره و شبستان و شاه‌نشین‌های قرینه و یک گنبد خانه با گنبد دو برشی است که همگی در اطراف یک حیاط مرکزی که در وسط آن یک استخر جا داشته و با آجر مفروش شده، تعبیه شده است.

ایزدی خاطرنشان کرد: قسمت‌های عمده‌ای از عناصر یادشده مانند سردر ورودی ایوان بیرونی و نمای بیرونی و درونی شبستان اصلی و دیگر قسمت‌ها با کانی‌های هفت رنگ دوره‌ی صفویه مزین شده است.

وی افزود: پل اصلی فرح‌آباد بر رود رودخانه‌ی «تجن» از شاهکارهای پل‌سازی جهان محسوب می‌شود و از آجر و ملات محکم ساروج بنا شده است که براثر شدت سیلاب‌ها رودخانه تجن بیشتر از نصف پل واژگون شده است و هم‌اکنون 2 دهنه پل برقرار است.

ایزدی یادآور شد: کاخ جهان‌نما و آثار گرمابه و دیوارهای رفیع عمارات سلطنتی به فاصله‌ی نسبتاً کمی از پل و کاروانسرا واقع شده و به صورت نیمه خرابه باقی‌مانده است.

وی تصریح کرد: با وجود استفاده‌های مکرر از آجر خرابه‌های این مجموعه قسمت‌های سرپایی از آن برجا مانده و اگرچه، استحکام و ایستایی نسبی دارد اما بر لزوم مطالعه و مرمت‌های علمی آن تأکید می‌شود.

انتهای پیام

کد N533539

وبگردی