آفتاب
افخم در نشست خبری:/2/

کمک تسلیحاتی به کوبانی مشروط به درخواست رسمی دولت سوریه است

کمک تسلیحاتی به کوبانی مشروط به درخواست رسمی دولت سوریه است

اگر کشورها در خواست کمک بخواهند آماده کمک به آنها برای مبارزه با تروریست هستیم کما اینکه در مورد کشور عراق نیز پس از درخواست رسمی آن کشور، کمک‌های خود را برای آنان ارسال کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت‌خارجه هرگونه کمک به کوبانی را مشروط به خواست رسمی دولت سوریه عنوان کرد و گفت: کوبانی بخشی از حاکمیت کشور سوریه است و اگر این کشور از ما کمکی بخواهد آماده ارائه کمک‌هایمان هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره شرکت ترکیه در ائتلاف ضد داعش تصریح کرد: در همان روزی که مجوز این کار از سوی پارلمان ترکیه برای دولت آن کشور صادر شد آقای ظریف با همتای ترک خود گفت وگوی تلفنی کرد و نگرانی خود را از پیچیده‌تر شدن شرایط اعلام کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما به مسئولان ترکیه گفته‌ایم که رفتار مسئولانه‌تری داشته باشند و از پیچیده‌تر شدن شرایط منطقه‌ای جلوگیری کنند. این نگرانی‌ها وجود دارد و امیدواریم با مسائل منطقه‌ای هوشمندانه‌تر برخورد شود و مبارزه با تروریست به اشخاص، ‌مسائل مقطعی و منافع کوتاه مدت خلاصه نشود.

افخم در باره اینکه ایران چه زمانی کمک‌های رسمی خود را برای مبارزه با تروریسم انجام می‌دهد، بیان کرد: ما اعتقاد داریم که باید در برخورد با مسائلی از این نظیر بایستی حاکمیت ملی کشورها و احترام به موازین و اصول بین‌المللی مد نظر قرار گیرد و اگر کشورها در خواست کمک بخواهند آماده کمک به آنها برای مبارزه با تروریست هستیم کما اینکه در مورد کشور عراق نیز پس از درخواست رسمی آن کشور، کمک‌های خود را برای آنان ارسال کرده‌ایم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اینکه آیا تاکنون دولت سوریه در قبال مسئله کوبانی در خواست رسمی کرده است ابراز داشت: تا اکنون و تا آنجایی که من اطلاع دارم چنین در خواستی نشده است.

وی افزود: اگر ما بخواهیم خودسرانه اقدام کنیم و این اقدام بدون درخواست کشور مقابل باشد این به نوعی زیر سوال رفتن موضع ما و عملکرد مشابه با کشورهای عضو ائتلاف علیه داعش است و فکر می‌کنیم که این مسئله آسیب جدی به اصول و موازین بین‌المللی وارد خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در باره اینکه آیا در مذاکرات هسته‌ای با 1+5 درباره مبارزه با داعش هم مذاکراتی انجام شده است؟ عنوان کرد: از قبل اعلام کرده‌ایم که مذاکرات ایران با 1+5 صرفا هسته‌ای است و ما در موضوعات دیگر اجازه ورود و مجوز مذاکره را نداریم.

افخم تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران قبل از تشکیل ائتلاف به کمک عراق شتافت و از جدیت خود برای مبارزه با تروریست سخن گفت و جدیت ما در این مبارزه منوط به تشکیل این نوع ائتلاف‌ها نیست. در صحبت‌های اخیر آقای ظریف هم دیدیم که ایشان بیان کردند که اگر کمک‌های ایران نبود چه بسا بغداد نیز توسط داعش اشغال می‌شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به دیدارها و ملاقات‌های رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک یاد آور شد: در تمامی این دیدارها به نقش و جایگاه منحصر به فرد ایران در مبارزه با تروریست تاکید شد که این مسئله یک واقع بینی به دلیل پایبندی ایران در مبارزه با تروریست است.

وی اضافه کرد: ما اعتقاد داریم که مبارزه با تروریست باید جامع و ریشه‌ای باشد و از پرداخت دوگانه و مبارزه موردی، ‌مقطعی و مبتنی بر منافع کوتاه مدت صورت نگیرد چرا که در این صورت بحث تروریست در منطقه را پیچیده‌تر هم می‌کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه بابیان اینکه ایران در مبارزه با تروریسم مسئولانه برخورد کرده است خاطر نشان کرد: این برخورد مسئولانه هم در مواضع و هم در ارائه کمک‌ها و مشاوره‌هایی بوده است که مبتنی بر موازین جهانی است و اعلام درخواست آن کشورها بوده است.

خبرنگاری پرسیدکه آیا ایران در خصوص مسئله کوبانی کمک تسلیحاتی می‌کند که افخم پاسخ داد: ملاک ما در خواست رسمی دولت سوریه است چرا که کوبانی بخشی از حاکمیت کشور سوریه است و اگر این کشور از ما کمکی بخواهد آماده ارائه کمک‌هایمان هستیم.

کد N533513

وبگردی