آفتاب
بررسی طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر؛

انصاری: سازوکار طرح، امنیت کشور را به هم می زند/ آقاتهرانی: دولتیان به جای نقدهای آبکی فکر اساسی کنند

انصاری: سازوکار طرح، امنیت کشور را به هم می زند/ آقاتهرانی: دولتیان به جای نقدهای آبکی فکر اساسی کنند

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر با این تشکیلات در نظر گرفته شده نه تنها کمکی به امر به معروف نخواهد کرد بلکه موجب هرج و مرج شده و پاسخگویی را از بین می برد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس به بررسی کلیات طرح حمایت آمران به معروف و ناهیان از منکر پرداختند.

در جریان بررسی این طرح کمال پیرموذن نماینده مردم اردبیل، مهرداد لاهودی نماینده مردم لنگرود و حسین گروسی نماینده مردم رباط کریم و شهریار در مخالفت و نیز احمد سالک نماینده مردم اصفهان، محمد دهقان نماینده مردم چناران و احمد آریایی نژاد نماینده مردم ملایر در موافقت با این طرح صحبت کردند.

به اعتقاد مخالفان در این طرح مسائل معروف و منکر روشن نبوده و منابع مالی اجرای آن مشخص نیست.

همچنین از آنجا که این مسئله را یک مسئله حوزوی دانسته‌اند عنوان کردند که مجلس باید قداست کار و چهره رحمانی اسلام را رعایت کرده و مشخص کند که ستاد امر به معروف و نهی از منکر فعلی که با دستور ولی امر مسلمین ایجاد شده با تشکیل ستاد جدید با سازوکار تازه چه تکلیفی خواهد داشت.

همچنین به اعتقاد مخالفان بیشتر مواردی که در مجلس مورد بحث قرار می گیرد طرح است، در حالی که دولت مکلف است لایحه آورده و درباره آن کار کارشناسی کند.

همچنین به اعتقاد موافقان طرح مسئله امر به معروف و نهی از منکر یک واجب الهی برای سلامت و صیانت جامعه است و از آنجا که فرهنگ مهمتر از اقتصاد است بنابراین یکی از اساسی ترین مسائل فرهنگی امر به معروف و نهی از منکر به شمار می رود.

موافقان عنوان کردند: آسیب های اجتماعی به خصوص در فضای مجازی ضربه جدی ای به فرهنگ می زند، این در حالی است که بعد از 35 سال از پیروزی انقلاب در حالی که این طرح بین قوا و دستگاه های مختلف دست به دست شده امروز دو کمیسیون قضایی و فرهنگی مجلس این طرح را به قانون تبدیل کرده اند.

به اعتقاد موافقان به موجب این طرح مردم نسبت به امر به معروف و نهی از منکر مسئول هستند و حتی اگر در دستگاه های دولتی فساد اقتصادی صورت گیرد باید تذکر دهند.

به گزارش مهر مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور در جریان بررسی این طرح در صحن علنی مجلس گفت: طرح اولیه‌ای که نمایندگان آماده کرده بودند عنوان حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را داشت که چند ماده بیشتر نداشت؛ ماده واحده‌ای با 4 تبصره بود که دولت با کلیات آن موافق بود اما در جزئیات پیشنهاداتی داشت.

وی افزود: در حال حاضر در کمیسیون مشترک فرهنگی و قضایی در جریان بررسی طرح مذکور از عنوان طرح فراتر رفته و ساختار جدیدی ایجاد کردند که در این ساختار نظارت گسترده و مجازات‌هایی پیش بینی شده و این امر نیاز به کار کارشناسی دارد که در دولت هم باید بر روی آن بحث شود.

انصاری با بیان اینکه باید ریاست مجلس در این باره تدبیری اتخاذ کرده تا مشکلات موجود رفع شود ادامه داد: در طرح فعلی ساختار جدیدی طراحی شده و ستادی با 17 عضو در نظر گرفته شده است که 6 نفر وزرا و 11 نفر از مقامات دیگر از جمله 3 مجتهد، دبیر ستاد ائمه جمعه و یک امام جمعه تهران به عنوان رئیس این ستاد تعیین شده است و مقرر شده این مصوبه برای قوا و دستگاه ها لازم الاجرا است.

وی گفت: ستادی که 11 عضو آن غیردولتی هستند چگونه می‌تواند مصوباتی داشته باشد که برای دولت، مجلس و قوه قضائیه لازم الاجرا باشد و اگر هم مصوبات آن اجرا نشد تخلف بوده و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: براساس این طرح مجوز انجام اقداماتی مانند اقدام جمعی عملی یا تجمعات باید در این ستاد صادر شود، در این صورت مسئولیت وزارت کشور چه خواهد شد؛ هر تجمعی یا راه پیمایی باید مورد بررسی وزارت کشور قرار گرفته و برای آن مجوز صادر شود اما در صورت اجرای این طرح و صدور مجوز از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر اگر مشکل امنیتی در کشور پیش بیاید چه کسی در برابر مجلس و کشور پاسخگو خواهد بود، آیا رئیس ستاد که امام جمعه موقت تهران است پاسخ می‌دهد؟

انصاری ادامه داد: در این طرح گفته شده اگر به درخواست 3 نفر تقاضای اقدام جمعی شد ستاد باید تشکیل جلسه داده و ظرف 3 روز مجوز تجمع را صادر کند.

معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در این قانون اختیار وزارت کشور برای دادن مجوز ایجاد نهادهای مردم نهاد گرفته شده و به ستاد امر به معروف و نهی از منکر داده شده است. در این صورت از چه کسی درباره این اقدامات سوال خواهد شد؟

انصاری در پایان خاطرنشان کرد: این تشکیلات با چنین شکلی نه تنها کمکی به امر به معروف نخواهد کرد بلکه موجب هرج و مرج شده و پاسخگویی را از بین می برد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون مشترک فرهنگی و قضایی بررسی کننده طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر نیز در صحن علنی مجلس گفت: 36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، بحث امر به معروف و نهی از منکر جزو ضروریات دین است، حتی همه واجبات نیز در ارتباط با آن بوده و مثل قطره ای در برابر اقیانوس است.

وی افزود: درباره مسئله امر به معروف و نهی از منکر ابتدا کمیسیون فرهنگی وارد عمل شد، چند طرح پیشنهاد شد که قضایی بود و همین مسئله موجب شد کمیسیون فرهنگی و قضایی کمیسیون مشترک تشکیل داده و طرح را بررسی کنند. بر این اساس حتی در ایام تعطیلی مجلس هم وقت گذاشته و روی آن کار کردیم.

وی با اشاره به اینکه تمهیدات را در این طرح درست اندیشیده ایم گفت: راه اندازی این طرح جزو قانون اساسی بوده ولی متاسفانه رها شده است و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این زمینه کار فراوانی کرده اما باید برای اجرایی شدن این طرح کار جدی کنیم.

نماینده مردم تهران افزود: از دولتیان درخواست می‌کنم به جای نقدهای آبکی فکر کنند زیرا همه ما بر اصل این مسئله اعتقاد داریم حتما نقایصی دارد که باید رفع شود.

آقاتهرانی خاطرنشان کرد: آزادی بیان این است که همه امر به معروف کرده و اسلام را معرفی کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، پس از سخنان موافقین و مخالفین و اظهارات نماینده دولت و رئیس کمیسیون مشترک فرهنگی و قضایی کلیات طرح به رای نمایندگان گذاشته شد که با 156 رای موافق، 23 رای مخالف و 8 رای ممتنع از 202 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس به تصویب رسید.

کد N533412

وبگردی