آفتاب
آسوشیتدپرس خبر داد

نشست کری، اشتون و ظریف در وین

نشست کری، اشتون و ظریف در وین

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌ها از برگزاری نشست سه جانبه میان جان کری ، کاترین اشتون و محمد جواد ظریف خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری‌ آسوشیتدپرس دیپلمات‌ها گفته‌اند جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، کاترین اشتون نماینده گروه 1+5 در مذاکرات هسته‌ای و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هفته آینده در وین با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

این دیپلمات‌ها همچنین گفته‌اند انتظار می‌رود ، دور بعدی مذاکرات هسته‌یی ایران و گروه 1+5 با حضور دیگر اعضا شامل روسیه، چین، انگلیس ، فرانسه و آلمان کمی بعد از تر این دیدار سه جانبه برگزار شود.

آسوشیتدپرس در ادامه آورده است با توجه به نزدیک شدن به ضرب‌الاجل 24 نوامبر برای حصول توافق جامع نهایی میان ایران و گروه 1+5 دیپلمات ارشد آمریکا تمرکز خود را روی توافق هسته‌ای با ایران آورده است تا بتواند به واشنگتن اطمینان دهد ایران نمی‌تواند به یک کشور هسته‌ای تبدیل شود.

جمهوری‌خواهان آمریکا پس از گذشت یک سال از امضای توافق اولیه میان ایران و گروه 1+5 انتقادات و فشارها به دولت باراک اوباما را افزایش داده‌اند و می‌گویند که این مذاکرات پیشرفتی نداشته است. اما هیچ تضمینی مبنی بر این که یک توافق تاریخی میان این کشورها حاصل شود وجود ندارد. ایران مبلغ زیادی بر روی زیربنای هسته‌یی‌اش سرمایه‌گذاری کرده و از آنجایی که فعالیت‌های هسته‌ای اش ماهیت کاملا صلح آمیز دارد حاضر نیست برنامه‌ی خود برای تولید انرژی را متوقف کند.

این در حالی است که جنگ طلبان آمریکا، اسراییل و کشورهای غربی ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند و هراس دارند که قدرت‌های جهانی در این مذاکرات امتیازات زیادی به ایران بدهند.

به گزارش آسوشیتدپرس ایران سال گذشته پس از روی کارآمدن حسن روحانی، رئیس جمهور این کشور به منظور کاهش نگرانی‌های غرب دست به مذاکره با قدرت‌های جهانی زد اما با توجه به حساس بودن موضوع دیپلمات‌ها پشت میز مذاکره به سادگی با یکدیگر رایزنی نمی‌کنند و مذاکره کنندگان آمریکا و ایران در صورت دستیابی به توافق نهایی باید نظر مثبت و موافقت مخالفان داخلی‌شان را جلب کنند.

این دیپلمات‌ها همچنین یاد آور شدند: تاریخ مشخصی برای دیدار سه جانبه کری ،اشتون و ظریف مشخص نشده اما این دیدار به طور قطع پس از شرکت وزیر امور خارجه‌ی آمریکا در کنفرانس قاهره در خصوص نوار غزه در آخر هفته جاری خواهد بود.

انتهای پیام

کد N533291

وبگردی