آفتاب
مدیر عامل ستاد دیه کشور:

فرهنگ‏‏‌سازی و آموزش، راه کاهش زندانیان جرائم غیرعمد است

فرهنگ‏‏‌سازی و آموزش، راه کاهش زندانیان جرائم غیرعمد است

مدیر عامل ستاد دیه کشور گفت: باید با فرهنگ‌سازی و آموزش در جهت کاهش آمار زندانیان جرائم غیرعمد گام برداشت.

مدیر عامل ستاد دیه کشور گفت: باید با فرهنگ‌سازی و آموزش در جهت کاهش آمار زندانیان جرائم غیرعمد گام برداشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، سیداسدالله جولایی در جلسه ستاد دیه استان یزد که در محل دادگستری این استان برگزار شد، افزود: ستاد دیه با پرداخت حقوق حقه شکات و طلبکاران زندانیان نیازمند که دچار حوادث غیرعمدی شده‏‎اند، زمینه آزادی آنان را فراهم می‌آورد، اما اگر بخواهیم که از روند رو به رشد این گونه زندانیان کاسته شود باید فرهنگ‎‎سازی و آموزش همگانی در اولویت امور قرار گیرد.

وی تأکید کرد: باید در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان که با حضور نماینده ولی فقیه، استاندار، نماینده عالی قوه قضائیه در استان و دیگر مسئولان مرتبط تشکیل می‎‎شود، زمینه آموزش و فرهنگ سازی آحاد جامعه فراهم شود.

مدیر عامل ستاد دیه کشور اظهار کرد: اگر به مردم گوشزد شود که هرگونه تخطی از قوانین راهنمایی و رانندگی طبق نظر و فتاوای اغلب علمای عظام یک فعل حرام محسوب می‎‎شود، بدون شک از بسیاری از مشکلات در این زمینه کاسته خواهد شد.

وی یادآور شد: باید به مردم متذکر شد که تقبل مهریه‌های بسیار بالایی که ار عهده پرداخت آن به هیچ وجه برنخواهند آمد یک کار غلط و اشتباه است که عواقب آن گریبانگیر خودشان خواهد شد.

جولایی در بخش دیگری از صحبت‏‏‌های خود تصریح کرد: سیاست هیات مدیره ستاد دیه، تمرکز بر بُعد مردمی کار است و سعی می‌شود تا با جمع‏‏‌آوری کمک‏‏‌های مردمی زمینه آزادی زندانیان نیازمند فراهم شود.

محمدرضا حبیبی رئیس کل دادگستری استان یزد نیز در این نشست گفت: هدف ستاد دیه کمک به خانواده‌های نیازمند و مستأصلی است که با وقوع یک حادثه در اغلب موارد نان آور خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: کمک‌های ستاد دیه دو بُعد را مد نظر دارد که در بُعد اول کمک به کسی است که بصورت ناخواسته بصورت غیر عمدی و به دلیل عدم توان پرداخت دیه در زندان به سر می‌برد.

وی ادامه داد: در اینگونه موارد کسی که به زندان می‌افتد عمدتاً سرپرست خانواده است که با زندان رفتن او خانواده‌اش در شرایط بسیار سختی قرار می‏‏‌گیرند.

رئیس کل دادگستری استان یادآور شد: در بُعد دوم کمک‌های ستاد دیه به خانواده آسیب دیده است که در پی یک حادثه و یا تصادف کسی را که در اغلب موارد نان آور خانه است، به لحاظ فوت یا صدمات شدید در واقع از دست داده است.

وی نقش صدا و سیما را در مسئله آموزش و فرهنگ‏‏سازی بی‌بدیل دانست و اظهار کرد: اگر صدا و سیما به صورت ویژه و هنرمندانه به صحنه وارد شود و در زمینه آموزش و فرهنگ سازی کار کند بسیار اثرگذار خواهد بود.

حبیبی خاطرنشان کرد: باید عواقب عدم توجه به مسائل راهنمایی و رانندگی، نداشتن بیمه نامه معتبر، سرعت‏‏‌های زیاد و همچنین مسائل مربوط به دیه با شیوه‌های نوین و روزآمد توسط صدا و سیما که نزد مردم از فراگیری زیادی برخوردار است‏‏، گوشزد شود.

این مسئول در پایان نیز با اشاره به تلاش‎‎های صورت گرفته در ستاد دیه، یادآور شد: با توجه به مدیریت جامع کشوری بر ستاد دیه و سیاست‏‏‌گذاری و پیگیری از مرکز موفقیت چشمگیری در این سنوات در عرصه خدمت به مردم از سوی این ستاد شاهد بوده‎‎ایم.

انتهای پیام

کد N532858

وبگردی