آفتاب
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی خبر داد

طرح پایش دستگاه‌ها، استان‌ها و موسسات قرآنی تا پایان سال

طرح پایش دستگاه‌ها، استان‌ها و موسسات قرآنی تا پایان سال

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: یکی از کارهایی که در شورای توسعه فرهنگ قرآنی تا هفته آینده نهایی می‌شود این است که برای اولین بار سند ملی حفظ قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران نهایی می‌شود و به شورای تصویب می‌رود. ما طبق فرمایشات مقام معظم رهبری برای پرورش 10 میلیون حافظ این اساسنامه و سند را تصویب کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی عصر امروز (سه شنبه) در نشستی که در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد با بیان این‌که ما اولین شبکه مدیریت راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی را تأسیس کرده‌ایم، اظهار کرد: این شبکه به نام "مرتفق" است. که این اسم از آیه 31 سوره کهف استنباط شده است و روزانه از طریق فضای مجازی و اینترنتی خبرهای قرآنی را برای مدیران سراسر کشور ارسال می‌کنیم.

وی در ادامه با اعلام خبرهایی از فعالیت‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی، عنوان کرد: اولین خبر من این است که ما صندوق مشارکت توسعه فرهنگی قرآنی کشور را افتتاح کرده‌ایم که فعالیت‌های آن به صورت رسمی آغاز شده است و اعتبارات این صندوق نهایی شده است. افتتاح این صندوق می‌تواند خبر خوبی برای فعالان قرآنی کشور باشد و امیدواریم ظرف دو هفته آینده رسما" از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های این دبیرخانه، تصریح کرد: جلسه آتی شورای عالی توسعه در سوم آبان ماه است. کار مهمی که دبیرخانه شورا انجام داده بررسی و پایش دستگاه‌های قرآنی کشور است که این طرح از 17 شهریور 93 شروع شده و در دو گروه بزرگ کاری فعالیت‌های خود را ‌آغاز کرده است.

محمدی ادامه داد: بالغ بر 29 دستگاه را مورد پایش قرار می دهیم و عملیات ارزیابی و نظارت بر فعالیت‌های قرآنی را آغاز کرده‌ایم که تاکنون پنج دستگاه را مورد ارزیابی قرارده‌ایم از جمله این دستگاه‌ها رادیو قرآن، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ شورای عالی قرآن صداوسیما و وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری است.

وی تأکید کرد: به زودی وزارت آموزش و پرورش، سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و شبکه قرآن را در مهرماه داریم و آخرین پایش ما از وزارت کشور است که در مورخ 93/11/8 صورت می‌گیرد. این پایش در مورد دستگاه‌های قرآنی کشور است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: ما برای 31 استان کشور نیز مراحل پایش را آغاز کرده‌ایم که در کنار آن 29 دستگاه مجموعا" می‌شود 60 تا. یعنی ما تا پایان سال 60 عملیات پایش را برگزار می‌کنیم. از 31 استان تاکنون 5 استان پایش شده که از جمله آنها استان‌های اردبیل، البرز، سمنان، مرکزی و همدان است و بقیه استان‌ها هم تا 93/11/15 مورد پایش قرار می‌گیرند. هدف از برگزاری این پایش اطلاع از آخرین کارکردهای دستگاه‌ها در حوزه‌های قرآنی است و آشنا شدن با دست‌آوردهای جدید آنها و اطلاع از نحوه هزینه کرد بودجه‌هایی که شورا در اختیار دستگاه قرار داده و استماع نظرات دستگاه‌ها راجع به دبیرخانه و شورای توسعه و انجام گفت‌وگو و تبادل نظر جهت تعامل بیشتر و انجام هم‌افزایی.

محمدی تأکید کرد: ما در این پایش مطلقا با نگاه بدبینانه وارد نشدیم بلکه نگاه ما کاملا مثبت است و می‌خواهیم به دستگاه‌ها کمک کنیم تا بتوانیم به اهداف مورد نظر برسیم و جهت گیری ما تحقق نظام توسعه فرهنگ قرآنی است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که به زودی انجام می‌شود همایش توسعه وقف در امور قرآنی است که با همکاری دستگاه‌ها این کار را انجام می‌دهیم و انشاألله در تاریخ 93/7/28 این همایش برگزار می‌شود. در کشور ما ظرفیت عظیم ملی به نام وقف وجود دارد که اگر این سرمایه هدایت شود به سمت سرمایه‌های قرآنی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی بسیار مفید است و باید یک گفتمان ملی در حوزه وقف قرآنی داشته باشیم. درصد جزئی از وقف‌های کشور در حوزه قرآن است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به یکی دیگر از فعالیت‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی، افزود: ما کمیته پیگیری تحقق مطالبات و رهنمودهای قرآنی مقام معظم رهبری داریم. ما درصدد تدوین اساسنامه‌ای هستیم که بتوانیم رهنمودهای مقام معظم رهبری از سال 88 تاکنون را دسته‌بندی کنیم و آنها را تحقق ببخشیم و در این راستا دستگاه‌ها باید مشارکت کنند و برای این هدف جلساتی تشکیل شده است.

محمدی افزود: بحث بعدی ما تدوین و پیشنهاد بندهای قرآنی برنامه ششم توسعه است. یکی از کارهای دبیرخانه این است که بندهای مشخصی را پیشنهاد داده است. یکی از دستگاه‌های پیشنهاددهنده و همکار جدی برای پیش‌نویس برنامه ششم توسعه شورای عالی انقلاب فرهنگی است. کار بعدی ما طرح پژوهشی تدوین شاخصه‌های فضای قرآنی در آموزش عالی کشور است و این بحث مهم و جدی است و این طرح می‌تواند نگاه نویی را برای فهم و درک فضای قرآنی در آموزش عالی فراهم کند و ارزیابی صحیحی را در اختیار ما قرار دهد.

وی گفت: کار بعدی ما تصویب جلسه ارزیابی و نقد منصفانه نحوه برگزاری رویدادهای ملی قرآنی است که این بحث بسیار مهمی است. ما یکی سری رویدادهای مهم ملی و بین‌المللی در عرصه مسائل قرآنی داریم و یک مجموعه جلسات نقدی را گذاشته‌ایم که بتوانیم به دستگاه‌های مجری کمک کنیم. مثلا" مسابقات بین‌المللی قرآن کریم توسط سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌شود و یا نمایشگاه بین‌المللی قرآن توسط وزارت ارشاد برگزار می‌شود. ما این جنس برنامه‌ها را در شورا مورد نقد و بررسی قرار می‌دهیم.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که ما پیگیر آن هستیم پیگیری تصویب ساماندهی صدور مجوز و نظارت بر فعالیت موسسات قرآنی مردمی است. بیش از 22 جلسه راجع به این موضوع شده و در جلسه آتی که جلسه آخر است امیدواریم این بحث را تمام کنیم و به نتیجه برسیم. رسیدن به نتیجه خوب می‌تواند انقلاب بزرگی را در حوزه فعالیت‌های مردمی بوجود بیاورد. همچنین درصدد این هستیم که بتوانیم موازی‌کاری‌ها را در فعالیت‌های قرآنی کاهش بدهیم و از موسسات قرآنی حمایت کنیم و بر آنها نظارتی نیز داشته باشیم. این سه فرآیند در یک جا صورت می‌گیرد.

محمدی گفت: ما درصدد ادغام دو اتحادیه موسسات قرآنی و اتحادیه تشکلات قرآنی کشور هستیم تا یک اساسنامه واحد را در شورای توسعه به ثبت برسانیم. یکی دیگر از پیگیری‌های ما تشکیل مرکز آموزش عمومی قرآن کشور در وزارت آموزش و پرورش است. طرح بعدی ما طرح تشکیل جلسات منظم ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن است. این ستاد جلسات بسیار منظمی دارد که به صورت ماهیانه یا 15 روز یک بار است.

وی عنوان کرد: یکی از کارهایی که در شورای توسعه فرهنگ قرآنی تا هفته آینده نهایی می‌شود این است که برای اولین بار سند ملی حفظ قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران نهایی می‌شود و به شورای تصویب می‌رود. ما طبق فرمایشات مقام معظم رهبری برای پرورش 10 میلیون حافظ این اساسنامه و سند را تصویب کرده‌ایم.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه با پاسخ به این سوال که پایش دستگاه‌ها و استان‌ها تا چه زمانی طول می‌کشد، عنوان کرد: استان‌ها تا 15 بهمن و دستگاه‌ها تا 8 بهمن پایش آنها به پایان می‌رسد و ما تا اواخر سال حتما نهادهای برتر قرآنی و استان برتر و رسانه‌های برتر را معرفی می‌کنیم.

محمدی در خصوص مصوبه‌ای که برای تأمین مضامین حافظان قرآن کریم در روزهای گذشته بوده عنوان کرد: یک سری مزایا از قبل بوده و اکنون هم یک سری مزایای دیگر به ‌آن اضافه شده. در گذشته دارندگان گواهینامه‌های تخصصی درجه یک و دو فقط آنهایی که حافظ بودند می‌توانستند از مزایا بهره ببرند ولی اکنون آنهایی که در حوزه حفظ، قرائت و تدریس گواهینامه درجه یک و دو می‌گیرند می‌توانند از مزایا بهره ببرند. یعنی یک سری مزایا برای دارندگان گواهینامه‌های درجه یک و دو در حوزه حفظ، قرائت و تدریس داریم. همچنین آنها می‌توانند از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان نیز بهره ببرند.

وی ادامه داد: مطلب بعدی در رابطه با دارندگان گواهینامه تخصصی درجه 1و 2 حفظ و قرائت قرآن است. چنانچه آنها دانش آموخته یکی از رشته‌های قرآنی مانند معارف و الهیات باشند و یا دانش‌آموخته رشته‌های مهندسی و تجربی باشند می‌توانند بدون شرکت در آزمون و با پذیرش محل تقاضای خودشان در یک مقطع بالاتر در همان گروه ادامه تحصیل بدهند. این برای آنهایی است که دانش آموخته رشته الهیات و معارف و اینگونه رشته‌ها هستند. ولی آنهایی که دانش آموخته غیر از رشته‌های قرآنی هستند و موفق به حفظ قرآن شده است در صورت اخذ حداقل 80 درصد امتیاز نهایی آخرین نفر پذیرفته شده در رشته مورد تقاضا پذیرفته می‌شود. ما درصدد توسعه فعالیت‌های قرآنی هستیم بدون اینکه به دانشگاه‌های کشور ضربه‌ای وارد کنیم. شورای توسعه فعالیت‌های قرآن بیش از پنج سال است که پیگیر این موضوع بوده. مرجع صدور گواهینامه تخصصی سازمان دارالقرآن و شورای عالی قرآن صداوسیما است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اعلام خبر افتتاح رسمی صندوق مشارکت و توسعه فرهنگ قرآنی کشور، خاطرنشان کرد: از اهداف تشکیل صندوق، پشتیبانی مستمر از اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی و مصوبات شورای توسعه است. دومین هدف، هدفمند سازی و هدایت اعتبارات در جهت تحقق اهداف فرهنگ قرآنی است و سومین هدف ما تأمین بهینه منابع اعتباری اجرای برنامه‌های راهبردی قرآنی کشور است.

محمدی در پایان گفت: شورای توسعه فرهنگ قرآنی تنها نهادی است که در جهان اسلام برای فعالیت‌های قرآنی فعالیت می‌کند و بیش از حدود 30 دستگاه از 5 وزیر، 2 معاون رئیس جمهور و روسای نهادها و نمایندگان مجلس و حوزه‌ها جمعی را به نام شورای توسعه ایجاد کرده‌اند که تصمیمات قرآنی در آنجا ایجاد شود. ما پس از تشکیل این صندوق به دنبال این هستیم که بتوانیم تمام اعتبارات موسسات را در حساب‌های قرآنی دستگاه‌های آنها وارد کنیم تا هم نظارت بر آنها آسان شود و هم بودجه‌های قرآنی فقط در راستای فعالیت‌های قرآنی مصرف شود. همه بدانند که اعتبارات قرآنی هم قانونا" و هم شرعا" فقط باید صرف قرآن شود و اگر صرف چیز دیگری شود حرام است.

انتهای پیام

کد N532716

وبگردی