آفتاب
تحولات عراق و پیامدهای آن

کلینی: ایران در موضوع تشکیل داعش غفلتی تاکتیکی داشت

کلینی: ایران در موضوع تشکیل داعش غفلتی تاکتیکی داشت

یک کارشناس مسائل استراتژیک گفت: با توجه به جایگاه ایران لازم است تا کشورمان در قبال وقایعی مانند تشکیل گروه داعش اقداماتی تاکتیکی انجام می‌داد و پیش از قدرت‌گیری این گروه تحلیل‌ها و راهکارهایی مفید را می‌اندیشید.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدفرهاد کلینی، سفیر پیشین ایران در ارمنستان که عصر سه‌شنبه در نشست تحولات عراق و پیامدهای آن در دانشکده حقوق دانشگاه تهران حضور داشت، خاطرنشان کرد: بازیگران جدید تلاش می‌کنند تا بر اساس منافع خود صحنه را در عراق شکل بدهند و شرایط را آن‌طور که مطلوب‌شان است فراهم کنند.

این کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: امروز آمریکا به گونه‌ای نوین وارد صحنه شده است و تلاش می‌کند تا با تغییر چهره عرصه را برای پیروزی دموکرات‌ها فراهم آورد و کاهش نیروهای نظامی آمریکا در منطقه نیز در همین راستا صورت می‌گیرد.

او با اشاره به تحولات جدید عراق، گفت: تحولات جدید این کشور ناشی از برگزاری انتخابات و یا پیامدهای آن نیست بلکه برگزاری انتخابات در عراق تنها یک مساله حاشیه‌ای بود و مساله اصلی در این کشور این است که هنوز ثبات در جامعه برقرار نشده و امنیت به نحوی که سرنوشت کشور را تعیین کند در عراق حاکم نیست و همین امر باعث شده است تا انتظارات اهل سنت برآورده نشده است و علاوه بر آن چگونگی ایجاد وحدت در میان شیعیان هنوز مشخص نیست و عراقی‌ها هنوز نتوانستند با حفظ تمامیت ارضی خود به نقطه مطلوب دست یابند.

این کارشناس مسائل استراتژیک ادامه داد: عراق امروز با حضور نیروهایی به نام داعش روبه‌رو است که پس از مدتی اسم خود را به حکومت اسلامی شام و عراق تغییر داد زیرا آن‌ها خواهان خلافت در بغداد هستند و برای دستیابی به این امر از فضای مجازی بهره می‌برند چرا که این کار هزینه‌ای به مراتب کم‌تر از درگیری‌های زمینی برای‌شان به همراه دارد.

کلینی با بیان این که تشکیل گروه تروریستی داعش هیچ‌گاه به تنهایی صورت نگرفته است، تاکید کرد: پدیدآورندگان داعش کسانی هستند که به دنبال ایجاد این گروه در خاورمیانه بودند. در همین راستا خانم کلینتون قبل از این که جو بایدن به ساخت داعش اعتراف کند خود اعلام کرد که داعش ساخته دست آن‌هاست. هرچند آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند که خواهان مبارزه با تروریسم هستند ولی مقابله با گروه‌های تندرو صداقت و شجاعت می‌خواهد.

این کارشناس مسائل استراتژیک در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: برخی کشورهای عربی معتقد هستند که ایران چهار پایتخت کشور عربی را تصاحب کرده است. حمایت‌های ایران از لبنان، سوریه، یمن و عراق، اعراب را نگران کرده و آن‌ها اقدامات حمایتی ایران را طور دیگری تفسیر می‌کنند. با این وجود از نظر من جمهوری اسلامی ایران یک غفلت تاکتیکی در منطقه داشته است زیرا آن‌ها در شش ماه گذشته محاسبات دقیقی انجام ندادند که حاکی از حضو داعش و روی کار آمدن چنین گروهی در منطقه باشد.

وی گفت: وزارت خارجه و نهادهای دیپلماتیک ما باید قبل از رخ دادن وقایع این‌چنینی پیش‌بینی‌های لازم و تحلیل‌های مفیدی را انجام می‌دادند زیرا اگر ما پیش از رخ دادن حوادث اطلاعات مفیدی را داشته باشیم می‌توانیم استدلال‌ها و راه‌حل‌های مناسبی را دنبال کنیم. علاوه بر این جمهوری اسلامی ایران همانند برخی کشورهای حاشیه‌نشین نیست به همین دلیل لازم بود تا تحلیل‌های مناسبی را در قبال داعش داشته باشیم از این پس نیز لازم است تا در جهت مدیریت بحران و پیامدها تحولات صورت بدهیم.

انتهای پیام

کد N532589

وبگردی