آفتاب

فرازمند: سکوت آمریکا موجب گسترش داعش شد

فرازمند: سکوت آمریکا موجب گسترش داعش شد

مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه ایران گفت: آمریکایی‌ها تنها زمانی در قبال داعش دست به اقدامات جدی زدند که تروریست‌ها اقدام به بریدن سر اتباع آمریکایی کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد فرازمند که عصر سه‌شنبه در نشست تحولات عراق و پیامدهای آن در دانشکده حقوق دانشگاه تهران حضور داشت، با اشاره به تحولات شش ماه گذشته عراق، تاکید کرد: امروز موضوع عراق جهانی شده است زیرا ظرف شش ماه گذشته شاهد بحران‌های سیاسی و امنیتی در این کشور بودیم.

او ادامه داد: در خرداد 93 و هم‌زمان با سقوط موصل شاهد شکل‌گیری بحران امنیتی و اضافه شدن آن به بحران سیاسی بودیم که در گذشته عراق با آن دسته و پنجه نرم می‌کرد. هم‌چنین در سال جاری هم این کشور انتخاباتی را پشت سر گذاشت که هر چند نتایج آن کاملا شفاف و مطابق با قوانین بین‌المللی بود ولی تحولات سیاسی عراق بر آن سایه افکند و باعث شد تا تشکیل دولت در این کشور با تاخیر صورت گیرد.

مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه با اشاره به پیروزی ائتلاف ملی شیعیان در انتخابات عراق، گفت: هر چند که آن‌ها 90 کرسی را در پارلمان به خود اختصاص داده بودند و می‌توانستند نخست‌وزیر را اعلام کنند ولی از آن‌جا که حضور مجدد مالکی با مخالفت‌هایی در داخل و خارج عراق مواجه بود تصمیم گرفتند تا العبادی را به جای او معرفی کنند.

فرازمند ادامه داد: در بحبوبه مذاکرات بر سر تشکیل دولت در عراق ناگهان داعش از مرزهای سوریه مجددا وارد خاک عراق شد و هم‌زمان با سقوط موصل استان‌های صلاح‌الدین و دیالی هم به دست نیروهای داعش افتاد و به این ترتیب بود که چهار استان عراق مورد هجوم نیروهای داعش قرار گرفت.

این مقام وزارت امور خارجه ایران با بیان این که بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی برای مقابله با داعش تعلل کردند، گفت: در شرایطی که عراق با بحران سیاسی و امنیتی شدیدی مواجه بود بسیاری از کشورهای عربی و سازمان‌های بین‌المللی اقدامی در جهت مقابله با داعش و کنترل حملات آن‌ها انجام ندادند. در این شرایط بود که ایران برای حل بحران سیاسی و امنیتی به عراق کمک کرد.

وی با تاکید بر این که ایران همواره تاکید داشت که مردم عراق باید برای کشورشان تصمیم بگیرند، گفت: از آن‌جا که انتخابات عراق بسیار شفاف و قانونی صورت گرفت، مردم این کشور حق داشتند تا برای حل بحران سیاسی امنیتی در کشورشان از اصول‌شان کوتاه نیایند. در همین راستا ما تلاش کردیم تا حل بحران‌های سیاسی در این کشور به گونه‌ای دنبال شود که وحدت ملی در عراق حفظ شود.

فرازمند ادامه داد: علاوه بر بحث وحدت، مقابله با گروه‌های تروریستی نیز اهمیت زیادی داشت و ما باید طوری به مقابله با آن‌ها ادامه می‌دادیم که تروریست‌ها به واسطه وضعیت سیاسی امنیتی در عراق به وسیله گروگان‌گیری امتیازی را برای خود به دست نیاورند.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تشکیل دولت در عراق، افزود: با روی کار آمدن العبادی در عراق دو سفر مهم سیاسی از سوی مسوولان ایرانی به این کشور صورت گرفت که سفر شمخانی و پس از آن ظریف به بغداد بودند و در هر دو سفر اصول و روابط دو کشور مطرح شد. در این سفر نیز مسوولان ما تاکید کردند که ایران تمایل به حفظ قانون اساسی و وحدت ملی در عراق دارد و کمک‌های ما نیز در همین راستا صورت می‌گیرد.

مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: خوشبختانه روی کار آمدن نخست‌وزیر جدید عراق نه تنها با موافقت‌های داخلی نظیر شیعیان، اکراد و اهل تسنن صورت گرفت بلکه بسیاری از کشورهای عربی نیز با روی کار آمدن العبادی موافق بودند و خوشبختانه سیاست‌های او با جمهوری اسلامی نیز همخوانی دارد.

وی در پایان با ابراز تاسف از موضع‌گیری‌های ترکیه در قبال بحران سیاسی عراق، گفت: متاسفانه این کشور در حل بحران سیاسی عراق هیچ نقشی نداشت این در حالی است که بسیاری از کشورها ادعای مقابله با تروریسم را دارند ولی در واقع آمریکایی‌ها هم در قبال وقایع عراق سکوت کردند و آن را نادیده گرفتند تا جایی که باعث گسترش بیش‌تر داعش شد و آن‌ها صرفا در زمانی که حمله داعش باعث آوارگی ایزدی‌ها شد تا حدی اقداماتی صورت دادند و در حقیقت اقدامات آمریکایی‌ها در قبال داعش هنگامی شدت گرفت که آن‌ها شروع به سر بریدن اتباع آمریکایی کردند ولی در نهایت باید بگویم موسسان داعش امروز خود از خطر این گروه تروریستی در امان نیستند.

انتهای پیام

کد N532577

وبگردی