آفتاب

رشد جمعیت دو گونه شاخص حیات‌وحش در چهارمحال و بختیاری

رشد جمعیت دو گونه شاخص حیات‌وحش در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از رشد 7 درصدی جمعیت حیات وحش در این استان خبر داد.

«شهرام احمدی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه‌ی چهارمحال و بختیاری- با اشاره به پایان سرشماری تابستانه‌ی حیات وحش و بررسی نتایج این سرشماری، افزود: براساس این سرشماری جمعیت دو گونه شاخص حیات وحش در چهارمحال و بختیاری 7 و 4 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه سرشماری پستانداران دو بار در سال با عنوان‎های تابستانه و زمستانه انجام میشود، گفت: سرشماری حیات وحش اصلی‎ترین اقدام سازمان حفاظت محیط زیست در راستای مدیریت حیات وحش در مناطق تحت حفاظت است.

احمدی سنجش حداقل جمعیت موجود علفخواران شاخص، ترکیب جنسی و سنی گونه‎ها، وضعیت زیستگاه‌ها و کمبودها و نارسایی‌های موجود، عوامل تهدید حیات‌وحش، مقایسه میزان جمعیت و تنوع پستانداران، ارائه‌ی راهکارهای بهبود مدیریت و به طور کلی پایش مناطق تحت مدیریت سازمان را از اهداف انجام سرشماری برشمرد.

وی افزود: این سرشماری شامل پارک ملی و منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی تنگ صیاد، مناطق حفاظت‌شده‌ی شیدا، سبزکوه و قیصری می‎شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: گونه‎هایی که ارزش اقتصادی دارند حساسیت و اولویت بیشتری دارند.

به‌گفته‌ی وی، هم‌اکنون برای تعیین جمعیت علفخواران شاخص در مناطق تحت مدیریت سازمان از روش سنتی مشاهده مستقیم از طریق پیمایش‎های خطی استفاده می‎شود.

احمدی با استناد به نتایج این سرشماری، با اشاره به رشد جمعیت حیات‌وحش استان نسبت به چند سال گذشته افزود: جمعیت قوچ و میش در تابستان 93 نسبت به میانگین 4 سال پیش از آن 7 درصد رشد و جمعیت کل و بز در تابستان 93 نسبت به میانگین 4 سال پیش از آن 2 درصد رشد را نشان می‎دهد.

وی زحمات شبانه‎روزی پرسنل اجرایی حفاظت محیط زیست استان را یادآور شد و خاطرنشان کرد: باوجود تهدیدهای طبیعی هم‌چون خشکسالی و تغییر اقلیم، هم‌چنین تهدیدهای انسانی، آمار مذکور به خوبی نشان‌دهنده‌ی نتیجه زحمات بخش‎های مختلف در این اداره‌کل است.

انتهای پیام

کد N532230

وبگردی