آفتاب

ولایتی: از اظهارات دوویلپن متوجه شدم که فرانسه آمادگی دارد در پرونده هسته‌ای ایران مثبت‌تر حرکت کند

ولایتی: از اظهارات دوویلپن متوجه شدم که فرانسه آمادگی دارد در پرونده هسته‌ای ایران مثبت‌تر حرکت کند

تسنیم نوشت:

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص می‌گوید: از اظهارات دوویلپن اینطور متوجه شدم که حداقل فرانسه این آمادگی را دارد که در زمینه پرونده هسته‌ای ایران مثبت‌تر حرکت کند.
علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از دیدار دمنیک دویلپن وزیر سابق خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران ضمن ابراز نگرانی از جاسوسی از اطلاعات هسته‌ای و افشا شدن آنها و نیز شهادت دانشمندان هسته‌ای کشورمان گفت: در این دیدار در مورد مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی و همینطور این مسئله بحث و تبادل نظر شد.
او گفت: در دیداری که با دوویلپن داشتم، موضوعات مختلف از جمله مذاکرات هسته‌ای مورد بحث قرار گرفت.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص با بیان اینکه موضع ما در زمینه مسائل هسته‌ای روشن و همان چیزی است که مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید کرده‌اند، گفت: جمهوری اسلامی ایران از حقوق حقه هسته‌ای صلح‌آمیز خود نه تنها عقب‌نشینی نخواهد کرد بلکه بر آن تاکید و پافشاری نیز خواهد داشت. البته موضع ما همان موضعی است که رئیس جمهور کشورمان در سفر به نیویورک و سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل بر آن تاکید کرد.
ولایتی در ادامه گفت: از اظهارات دوویلپن اینطور متوجه شدم که حداقل فرانسه این آمادگی را دارد که در زمینه پرونده هسته‌ای ایران مثبت‌تر حرکت کند.
او در ادامه با بیان اینکه بخش دیگری از صحبت‌ها در این دیدار راجع به مسائل منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم بود، گفت: موضوع تروریسم در منطقه با کمک برخی کشورهای منطقه و کشورهای غربی به راه افتاده است و اکنون تروریسم بلای جان کسانی شده که خودشان پدیدآورنده این گروهک‌ها هستند.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص به اظهارات وزیر خارجه سابق فرانسه در این دیدار اشاره کرد و گفت: دوویلپن در این دیدار بر این نکته تاکید داشت که ایران به عنوان یک کشور مقتدر، دارای آرامش و امنیت کامل بوده و کشوری با نفوذ در منطقه است که با توجه به این امر می‌تواند کمک بزرگی در قبال مبارزه با تروریسم در منطقه داشته باشد.
ولایتی در ادامه گفت: بنده نیز در این دیدار تاکید کردم، کسانی هستند در منطقه هنوز پند نگرفته و همچنان به تروریست‌ها کمک می‌کنند.
او با بیان اینکه ایران روابط طولانی با کشورهای عراق، سوریه و لبنان داشته و دارد، تاکید کرد: قطعا جمهوری اسلامی ایران به کمک‌های خود به این کشورها بر اساس قوانین بین‌المللی و خواست دولت‌های آنها ادامه می‌دهد و این را جزو وظایف خود می‌داند و امیدواریم که مبارزه‌ای که علیه تروریست‌ها آغاز شده است، جدی باشد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه برداشته شدن برخی از تحریم‌های ایران از سوی انگلیس صورت گرفته، شما فکر می‌کنید این امر چه تاثیری در اتحادیه اروپا خواهد داشت و آیا این روند ادامه خواهد داشت یا خیر گفت: اینکه برخی کارها از سوی بعضی از محافل آغاز شده، نشاندهنده این است که آنها کم کم به حقانیت مواضع ایران پی برده‌اند.
ولایتی در همین زمینه ادامه داد: ایران کشوری است که سال‌هاست عادت کرده تحریم‌های یک جانبه را تحمل کند.
او در ادامه گفت: کسانی که خواستار این هستند که ایران از مواضع خود عقب‌نشینی کند، باید بدانند که ایران از مواضع اصولی خود عدول نکرده و کوتاه نخواهد آمد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص با تاکید بر اینکه طرف‌های مقابل به این نتیجه رسیده‌اند که بیش از این نمی‌توانند از امتیاز داشتن رابطه خوب با ایران محروم شوند، گفت: آنهایی که تحریم کردند، خودشان ضرر کرده‌اند. از کشورهای روسیه، چین، هند و همین‌طور کشورهای مختلف اروپایی سفرهایی به کشور ما انجام می‌شود که نشان‌دهنده این است که ایران به عنوان یک کشور مقتدر، مطرح و تاثیرگذار در سطح بین‌المللی است.

 


45231

 

کد N532181

وبگردی